Skav av stallbandagering...vad gör man!?

M

-moa-

Ok så hästen är på boxvila, har vairt i nästan en månad nu och måste vara iallafall 2-3veckor till (om allt går bra, annars kan det bli mer)

Det betyder att han måste vara lindad på veterinärs inrådan.
Inga problem tänkte jag för jag är väldigt van vid att linda då jag jobbat med hästar större delen av mitt liv och i dressyrstall och tävlingshästar=mycket lindande av alla slag.

MEN till min fasa så har han lyckats att få skav av stallbandageringen!
Nog att det blir sår nu, än så länge är det på baksidan av senorna, ungefär 2/3 delars väg upp (inte pga. nån kantstasning eller kanter).

Det är också på gång nere vid kotan runt om på flera ställen, och egentlgien på alla små bitar på benen som sticker ut eller är på annat sätt...tja...vet inte hur jag ska beskriva det men typ...lite överallt faktiskt :(

Jag är helt ok på att linda som sagt, jag har stora tjocak fleece paddar och oelastiska stallbandage och lindar inte för hårt eller ojämt, och paddarna är jämna och på rätt ställe etc.

Ja misstänker att det kan vara för att han är rakad på benen (inte jag som gjort, har bara haft honom kort tid och tidigare ägare gjorde det men var ju änåd ganksa nyligen) plus kanske är skavkänslig (dock får han inte skav av täcken så jag vet inte...)

Nu är det ju så att jag kan definitivt inte bara sluta linda helt, han svullnar upp och blir varm i senorna inom några timmar om man skiter i det (fast han får ju ha av lindor varje dag såklart, bara inte för många timmar för då blir det så direkt)

Har konsulterat veterinär och vi är lite slut på ideér faktiskt, varken han eller jag har råkat ut för detta tidigare!

Så just nu tänkte jag kolla om någon annan råkat ut för detta eller har nån bra lösning?
I nuläget har jag istället satt på dressyrsamasker med massa ull i, det är ju bättre än inget men ger lite variation från lindor (dålig desperat kompromiss typ) och funderar på om man typ får ha massa olika halv stödjande skydd och olika paddar under och linda några timmar om dagen bara och sen byta emellan olika så mycekt det går?

Det är verkligen val mellan pest eller kolera känns det som :(

Och att släppa ut honom så han rör på sig mer är inte ett val i nuläget, dock kommer han skrittas igång i helgen, men det blir bara 15-20min om dagen.

Hjälp! Bisarrt problem, har aldrig varit med om någon av hästar jag har skött eller haft har fått skav av stallbandage, även om dom haft det lika mcyekt som denna häst har (vissa har ju i princip jämt, både i hage o stall så liksom, det är ju itne ås ovanligt och jag har aldrig stött på problem innan)

Sv: Skav av stallbandagering...vad gör man!?

du kan ju testa sånna snabb stallbandage och varva det och vanligt lindning så blir det inte samma tryck hela tiden

Jo jag var inne på den linjen också, liksom så mycket variation som det går...men ädnå ge nåt slags stöd.

Har ju BoT men dom är han inte van att ha så länge och tror inte jag skulle känna att jag vågar det heller, dom är ju ganska potenta så att säga så jag använder bara kortare stunder.

Man lär sig nåt nytt varje dag brukar man ju säga och det här är definitivt nåt nytt för mig haha

Jag har på flera hästar haft Bot på dygnet runt direkt, utan minsta negativ inverkan.

Ang skavet, vad för material i paddarna? Jag har haft lindat dygnet om lääänge i sträck på hudrakat ben utan problem, däremot så fick jag fula skav och även som blistereffekt av 12 h på orakat ben, med annat material i paddarna. Så kanske är dte materialet?

Om det fungerar med lammull/fårskinn så finns det paddar i just det, en ide kanske?

Om det INTE gått hål på skinnet kan du använda liniment eller annat lämpligt preparat istället

Annars får du testa med att byta paddarna. Är de för tjock ovh enligt oss tvåbeningar jättemjuka, sköna osv, kan de bli för varma och obekväma för hästen osv.

Det är nog bara att testa sig fram i detta läge.

Lycka till.

Går det inte att göra så som de ofta gör på klinikerna, att du lindar med bommul på rulle närmast benen och sedan stallbandaget utanpå? Funkar inte det?

Till 'alla':

Hmm ja det är Fleece stall paddar från Mia's RS. Iof. kanske det är materialet då....täntke inte på det så mycket i och med att det är så mjukt, men det kan ju bränna förståss kanske..eller nåt.

Har tyvärr redan gått hål på två ställen och gränsfall på ett annat :(

Bomull var bra idé, jag har redan sånt där som är på stort ark på rulle så det är ju bra storlek och lättanvändt.

Tror jag provar bomull under och att byta paddar också, det borde ju maximera chansen att det blir nån ändring kanske, speciellt om jag byter med kardborrde stallpaddar nån vecka nu så det får lite omväxling också.

Tack för alla tips! Hoppas det funkar bara haha

Har ju BoT men dom är han inte van att ha så länge och tror inte jag skulle känna att jag vågar det heller, dom är ju ganska potenta så att säga så jag använder bara kortare stunder.

Min gammelman har vilat mkt senaste året och stått mkt på boxvila. Han har då haft BoT-bandage på alla fyra benen dygnet runt. Nu när han får gå i hage så har han bandagen på natten. Gör aldrig uppehåll och hans ben är superfina.

Men jag antar att det kan variera från häst till häst.

Annars så säger jag som övriga; testa att byta paddar eller ha bommull underst :) och fleecepaddar underst måste väl stasa på tunn hud? Låter inte super att ha dygnet runt... testa att ha några tjockare paddar med bommullsöverdrag eller liknande?

Jo jag själv har inte haft problem med BoT men har vänner som fått blödning i senor från dom, och veterinär som då sa att det inte var helt ovanligt, så jag vågar inte riktigt att ha så länge ifall det skulle hända nåt sånt.

Fleecen är alltså bara yttertyget, det är massor av stoppning av nåt slag emellan så att säga, inte stoppning men...ash ni fattar, dom är tjocka stallpaddar, inte Mia's ridpaddar alltså.
Dock tror jag med att fleece kanske inte var optimalt nu när jag tänker i efterhand (lätt att vara efterklok, fleece är ju så mjukt så trodde inte det var nån fara)

Ska prova bomull i morgon, och försöka hitta fårludds paddar!

Alexandra: Fårludd paddar lät ju väldigt bra förresten, du vet inget märke som har dom?
Dom är ju mjuka som tusan och andas ju bra utan att bli blöta.

Man kan köpa fårskinn på ställen som säljer babygrejor och klippa till dem så att man får dem så stora som man vill.

benskydd måste ju skava mkt mer än lindor samt vara obekvämt att stå med i boxen.... samma med snabbstallbandage, dom har kass passform jmf med riktiga stallbandage.

men köp equilines extra stora och tjocka paddor, dom är jättetjocka och fluffiga och går upp över knät och ner över hoven. finns även underlägg i fårull, men dom är faktisk inte alls särskilt mjuka och dessutom är dom tunna! absolut inget jag skulle använda som stallbandage på skavkänslig häst.

smörj också med en salva vi hade aloevera på de vi var tvungna att ha lindade på konvalescentstallet. Har faktiskt sällan själv haft problem trots mycket lindade hästar. hade iofs vanliga bomullspaddar.

Kan inte problemen bli större att ta hand om skadorna efter lindningen än att skippa att linda en period? Vad är det för ursprungsskada?

Fleece är inget första handsval vid långvaris lindning. Håll dig till naturmaterial, tjocka paddar med ytskikt av bomull brukar fungera bra.

Senast ändrad:

Jo jag upptäckte att några fluffiga benskydd funkade ju verkligen inte!

Hade dom bara övernatt nu och redan på en natt så hade det blivit nästan kalt på vissa ställen av dom! :(

Hittade ändå inga snabbbandage eller bra paddar så får köra med bomul på rulle (platta ark ni vet) under fleece paddarna sålänge, tills jag kommer på nåt bättre.
Då är ju fleecen inte emot honom iallafal.
Bytte också lindor ifall det gör skillnad...men borde det ju verklgein inte.

Sputnik: Hmm men att smörja låte rju...inte bra?
Alltså jag tänker att det blir geggigt liksom och det kan väl inte vara bra.

Bomull är nog vägen, paddar alltså i bomull, måste bara få tag på några snabbt nog!

Fleece blir ju väldigt varmt och på ett instängt "syntetiskt sätt om du har det i paddar. Ska man ha bandage så mycket måste det vara paddar i annat material som bomull. Jag har aldrig trots känsliga fullblodsben som lätt får skav, haft problem på liknande sätt, men har alltid haft paddar med bomullstyg och nån fyllning. Eller varför inte fårskinn om nu skadan är skedd?

Visst kan du ha ren bomull från rulle men jag skulle nog föredra fårskinn om du har tills håret är utväxt igen.

Har bara bomull på rulle tills fårskinns paddarna kommer hem, dom är beställda nu iallafall och fanns i lager så borde komma snart :)

Var på både hööks sharpman och lokalshop och hittade inga bra paddar i bomull, men hästen är stoooor så...han är lite knepig att hitta saker till.

Men snart snart kommer stoooora fårpaddar som ocskå är tjocka och gjorda för stallbandagering.
Hoppas dom funkar!

Jag har "slaktat" diverse saker i lämpliga material när jag har behövt bra paddar som är snälla mot benen. Bla ett par gamla pälsar i fårskinn, varav en mjuk mockapäls, (köpte den urbilligt på tradera - ett par hundra - med det syftet)

Sen bitar av mjuka yllefiltar har jag också haft. Bomullspaddar finns på några ställen men är inte så lätta att få tag på längre i bra kvalitet men det kan man sy om man har lust:idea: (Jag gör det inte för jag har ingen symaskin, men jag vet andra som gör det) Man kan välja bra fyllmningsmaterial själv.

Fårskinn finns ju att köpa på många ställen, mekonomen, stormarknader mfl. Köp och klipp till passande storlek.

Skulle pröva bomull o polstra ordentligt. Min är inne på sin åttonde vecka med ständigt bandage o benet har klarat sig fint. Bytt bandaget var tionde dag

Sorry såg inte ditt in lägg igår då det var nästan på samma gång som jag skrev det andra.

Mjo det är det vi är rädda för lite, det får ju inte bli för mcyekt sår...

Ursprungsskada är knäskada men i och med strikt boxvila så har han fått svullna överansträngda (! hur han nu kan få det) senor och risk för lymfangit finns också.
Lymfangit kan iof. behandlas det med...men vi ville försöka att hitta nån kompromiss där han itne får sår men heller inte svullnar eller senorna blir konstiga för mycket.

Bison: ahaa ok det låter ju som fleecen kanske är boven då. Dumt av mig men man lär sig från misstag.
Nu står han med ren bomull på ark från rulle iallafall med vanliga paddar över, men då är dom iallafall inte i kontakt med skinnet, tills fårpaddarna kommer (orkade inte hålla på och fixa och klippa o ha mig haha)

Tack alla för tipsen! Känner mig mindre panikslagen nu ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 438
Senast: Korven
·
M
Hästvård Så...min stora pålle är på boxvila och kräver stallbandage pga. lymfangitrisk, han får lätt ksav av stallbandagen (har fått sår trots...
Svar
17
· Visningar
1 662
Senast: Wippos
·
Hästvård Köpte ett flugtäcke av märket Mark Todd igår till min ena häst som har ont av knott o flugor. Har provat spraya på henne olika...
Svar
1
· Visningar
1 893
Senast: flurrizen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka