Skav av sidostängerna

milian

Trådstartare
Min 4-åring har börjat att få skav av sidostängerna,
har nån någon bra ide` på att förhindra detta?
Han behöver lite hjälp av stängerna i loppen.

Han har lite känslig hud och får lätt skav och nu när han har sommapäls så är det hopplöst.:(

Sv: Skav av sidostängerna

smörj in med barnolja...
Vet inte om det hjälper men kanske värt att prova ;)

milian skrev:
Min 4-åring har börjat att få skav av sidostängerna,
har nån någon bra ide` på att förhindra detta?
Han behöver lite hjälp av stängerna i loppen.

Han har lite känslig hud och får lätt skav och nu när han har sommapäls så är det hopplöst.:(

Hejsan.
Förstår ditt dilemma,MEN är du 100% säker på om din häst är
fräsch? Måste tyvärr fråga.
Nr 1 kan vara ofräsch.
Nr 2 vad kör du med för skor? kan kanske behöva bättre fäste i banan med bakfötterna?
Nr 3 Hjälper kanske bäst om du lägger krymp-plast där hans sidor
läggs mot sidostången,ludd hjälper inte där tyvärr.

Hoppas nåt kan hjälpa er!
Mvh Tina:smirk:

Hej.

Jo han är fräsch, är kollad ett antal gånger , däremot så är det lite mycket "Tibur" i han så det kommer lite extra steg här och där om man säger så , så ibland i loppen så behöver han lite "hjälp".

Kusken som kör han skulle definitivt skrika rätt ut om han tyckte att han känns ofräsch, tro mig ;)

Han går med greppskor bak så det känns som att han får tillräckligt med fäste.

Krymp plast vad är det?

Jag har varit lite inne på att sätta dit nån vadd av något slag men vet inte om det skulle hjälpa.

Bara tjockt teddytyg hjälper! Och det måste vara rosa! ;) :rofl:

(obs skämt..)

Ha ha självklart ska det vara rosa till min lilla häst :rofl:

Hur fäster man luddet så att det sitter:confused:

Eltejp och textillim!!!:love: :love:

(alltså jag har ingen aning om det funkar... Min behöver också stänger men jag brukar ha så fullt upp i provloppen att jag glömmer lägga på dem så han får inga skav;) )

Fnobby skrev:
(alltså jag har ingen aning om det funkar... Min behöver också stänger men jag brukar ha så fullt upp i provloppen att jag glömmer lägga på dem så han får inga skav;) )
:rofl: :rofl: fan va rolig du e!!! :D

Antar att stängerna sitter fast på vagnen o att det är vid fästet den får skav. Har varit ut för det med ett par hästar själv..

Du kan prova o dra stängerna o fästena bakåt lite grand o om det går vrida fästet så stången kommer längre ifrån. Har funkat på flera men beror ju också på vilken typ av vagn o stänger du har. Alternativet är annars att byta utrustning till en som passar bättre. :idea:

Det är inte fästet han får skav av utan det är av själva stången.

Han har inte fått skav tidigare utan det uppkom efter att han hade tävlat på riktigt skitig bana så jag tror att det har hamnat grus däremellan och skavt upp :confused:

Hursomhelst så blir det lite avskavt där hela tiden nu, vilket inte är speciellt kul:(

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Ponylove
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen