Skav av paden..

S

Sudd

Alltid på vintern så får pollen skav av paden i bak där den slutar...
Normalt så rider jag inte så vansinnigt mycket vintertid och då har det inte varit hela världen...men nu rids han 5-6 pass i veckan och då rätt mycket. Så nu har det blivit rätt fula skav i pälsen av paden.
Har försökt med pälsglans med det hjälper inte så mycket..
Har ni tips ???
Har en rundskuren sadel men en "vanlig" pad...Den är dessutom alldeles ny. Men jag funderar på om man skulle kunna lämna in den någonstans och forma den lite mer efter sadeln i bak.
Alltså även göra paden lite rundskuren..skulle det gå tro ??
Och var skulle man kunna lämna in den i så fall.???
Eller finns det rundskurna built up padar ?????? :confused: :confused: :confused:

Sv: Skav av paden..

Skavet beror troligen på att din sadel, "rundskuren " eller ej, har skirten hopremmade ända till bakkanten, vilket är ett vanligt fel på fabrikstillverkade W-sadlar. Lämna sadeln till en sadelmakare och be honom öppna remningen till bakkanten av bakvalvet, så att skirten kan flexa och följa hästryggens profil.

Du kan också prova att lägga ett renskinn under sadeln istället för pad.Det hjälpte på min arab som lätt fick skav när han hade vinterpäls.

okey, men det är ju bara vintertid han får skav, aldrig annars. ! Måste man öppna baktill i allafall då?? Hur mycket ska man öppna ??
Det kan man väl kanske fixa själv eller..?? det är ju bara ihopremmat.

Renskinn är kanske lite svårt att få tag på här, men skulle det gå med ett fårskinn istället tro. ?

Ta upp remmarna kan du göra själv, så kan du testa om det är det som är problemet. Nu vet jag inte var du bor men renskinn säljs på Lillhästen i Stav.

Okey, jag ska kolla lite på sadeln hur det ser ut när jag kommer hem, Bor i Gästrikland...Vad kostar ett renskinn..??

Kollade lite närmare på paden jag har, och det är en Reinsman..undersidan är av ull....
Då har jag ju ull närmast hästen och det borde inte bli skav.

Vill veta lite mer om det där med att öppna i bakkanten..
Om man gör det och sen ångrar sig..går det att fixa till och "knyta" ihop det igen..hur mycket ska man släppa upp. ??
Och varför blir det sådär...???
Jag har precis fått min sadel utprovad av en mkt dukt westernsadelmakare så jag vet att min sadel passar min häst.

äh....vet inte hur man ändrar i inlägget därför blir det ett till..
man skulle ju önska att det fanns ett tunnt tunnt fårskinn som man kunde lägga under paden och liksom vika upp ibakkant så det inte vart skav...finns det såna ??

Öppnar du i bakkant så kan du snöra ihop den igen utan problem, sadeln blir inte förstörd. Men eftersom hästen bara får skav på vintern så tror jag inte att det är det som är problemet.

Är hästen klippt?

Jag fick också rådet att snöra upp i bakkant.På min häst blev det verken bättre eller sämre.Även han hade bara skav vid vinterpäls.
Mitt renskinn kostade 500:-.Sök på internet så hittar du säkert någonstans där du kan beställa och få det hemskickat.
Jag köpte mitt i en skinnbutik i Stockholm.
Lycka till :smirk:

Går det lika bra med ett fårskinn ?? Har nämligen en kompis inte långt ifrån mig som har får och säljer fårskinn, får köpa ett rätt så billigt av henne.

Jag har hört att renskinn ska vara bäst,men har inte testat fårskinn.Så jag måste nog säga att jag inte vet. :confused:

Hej!

Jag har en arab som lätt blir skavd på vintern och speciellt nu när det börjar bli dags för pälsfällning. Sadeln jag har är en inprovad Big Horn Arabian Light som ligger jättebra på honom. Tyvärr är min häst mycket kort i ryggen och där bakvalvet ligger svänger han uppåt rätt mycket mot korset och dessutom rör hans rygg sig mycket. Därför får han skav på länden.

Detta har jag gjort för att få bukt med det:

1. Min sadel har hel skirt bak, dvs ingen snörning, så jag kan då inte snöra upp den. Istället har jag lämnat in den och fått bommen kortad och det har hjälpt jättemycket men det blev inte helt bra.

2. Jag har införskaffat både ett fårskinn (blev lite bättre) men också ett renskinn (de billigaste finns för 450 kr - leta runt lite på internet, men kolla också distansritt.nu) och renskinnet är det som verkar fungera bäst.

Förra året den här tiden hade han enorma fläckar på länden och dessutom på sidorna efter fendrarna. Nu har jag fixat enl. ovanstående och dessutom skott insidan av fendrarna med mjukt högkvalitets möbeltyg och det är mycket bättre nu.

Förutom att jag rider western så rider jag också distans (8 mil och uppåt) och därför går min häst väldigt långa pass med sadeln så mina lösningar har blivit väl utprovade.

/Camilla

Min sadel är utprovad av sadelmakare så den passar, men det är lika med min häst i galoppen har han väldigt stora rörelser i både rygg och bakparti och det är just nu när vi galopptränar mycket som dom stora skaven blir. Och det är bara vintertid aldrig annars.
Och håller jag mig till skritt och trav så blir det nästan inga skav alls.
Ska leta rätt på ett renskinn och prova det, men ligger det kvar bra under sadel ?? Har ni bara renskinnet och inget annat, eller har ni någon tunn padd uppepå det ??

lägg gärna in en bild så jag ser hur ni har gjort.

Jag har bara renskinn undet,det fungerar jättebra.Ska försöka koma ihåg att ta en bild så du får se.

Det vore jättesnällt om du ville ta en bild, ta gärna måtten på skinnet också så man på ett ungefär hur stort det ska vara.

Har fått tag på ett renskinn nu i Norrland, det är klass 3 sa han och han skulle ha 250:-+ frakt för det.
Är det nåt att lägga pengarna på tro ?

Är det mjukgarvat? Det låter som priset för ett som är "hårt" och det ska du nog inte ha...

Jag har hört lite olika men det jag går på (och många distansare med mig) är att skinnet ska ligga med håren i samma riktning som hästens hår. Jag har bara skinnet mellan hästen och sadeln och det fungerar jättebra. T.o.m så är det så att min sadel brukade tidigare åka fram lite i galopparbetet men nu ligger den mer stilla.

/Camilla

Han sa att det var rätt mjukt och han sålt ca 20st till hästägare just ha under sadeln och han hade bara hört positivt från dom...ska kolla för säkerhetsskull om det är mjukgarvat el. hårt.

Frågade honom om mjukgarvat el. hårt och det var mjukt.!! Han sa att ett hårt kan man absolut inte ha på en häst..det blir alldeles för hårt.
Jag har fått tag på en kille låååångt uppe i landet som jag tror har egna renar el. känningar däromkring. Kanske därför det är lite billigare.
Som sagt, han hade sålt till fler hästägare att ha som pad/vojlock och alla var nöjda. :banana:

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 671
Senast: Karamello30
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar