Skav av paden..

Sv: Skav av paden..

48.jpg

Nu har jag äntligen fotat sadeln med renskinnet under så att du ser hur jag har gjort.Skinnet var ganska stort när jag köpte det så jag har klippt till det lite.Och det är mjukt.
Lycka till :)

Konstigt :confused:
Har förhandsgranskat ,ser på min data och har gjort som man ska,tror jag :confused:
Nån mer som inte ser ,eller är det någon som ser bilden ?

Sudd skrev:
Min sadel är utprovad av sadelmakare så den passar, men det är lika med min häst i galoppen har han väldigt stora rörelser i både rygg och bakparti och det är just nu när vi galopptränar mycket som dom stora skaven blir. Och det är bara vintertid aldrig annars.
Och håller jag mig till skritt och trav så blir det nästan inga skav alls.
Ska leta rätt på ett renskinn och prova det, men ligger det kvar bra under sadel ?? Har ni bara renskinnet och inget annat, eller har ni någon tunn padd uppepå det ??

lägg gärna in en bild så jag ser hur ni har gjort.
Jag tror att en del hästars vinterpäls helt enkelt tål slitage dåligt. Min förra häst fick skav av allt möjligt på vintern, men inte på sommaren. Nye kusens päls är tåligare och han får inte skav. På den gamle funkade renskinn under sadeln och fårskinnsmuff till den engelska gjorden resp neoprengjord till westernsadeln.

Nu har jag fått renskinnet och det var jättefint..Mjukt och fint.!!!
Men en sak vart jag lite fundersam om, sadeln gled lite bakåt istället..Jag har normalt en built up pad men nu hade jag bara renskinnet och en tunn filt uppepå det..Undrar om det blev för stort så sadeln gled bak..Måste jag kanske padda up den lite mer framtill tro. ??

Jag har ridit med renskinn under sadeln ett tag nu (2-3 veckor) och jag kan redan nu se att det fungerar jättebra! Där min häst hade börjat få skav har håret till och med kommit tillbaka. Inga nya skav och dessutom ligger min sadel mer stilla än tidigare! Den brukade åka fram lite men nu tror jag att skinnet som ligger med håren i hästhårens riktning inte riktigt kan åka fram och sen glider inte sadeln mot skinnet så därför stannar alltihop kvar på rätt ställe.

Att din glider bakåt - måste du ha den tunna filten uppepå? Jag har inget extra, bara skinnet och som sagt var - min sadel ligger mer stilla.

/Camilla

har jag inte den extra filten uppepå så tippar sadeln lite väl mycket framåt, den är som sagt lite stor åt honom egentligen.
Får prova att mixtra lite få se om den ligger mer still. Hade tänkt ut o prova lite idag, men här är det snöstorm så ridningen har jag lagt ner för idag.

Hej Sudd !
Min Quarter fick också skav just där bak. Jag rider med en neopren-pad sedan flera år tillbaka. Jag har snart slitit ut två stycken. Numera har jag inga problem med skav. Jag har beställt dom från en Western-butik på nätet (minns ej vilken). Jag provade också med en ullpad med undersida av neopren. Den var alldeles för lång och styv.
Den fungerade inte alls. Nej bara neopren skall det vara, och så sadla som vanligt med pad och sadel.
Lycka till :banana: :banana:

Sudd skrev:
Har fått tag på ett renskinn nu i Norrland, det är klass 3 sa han och han skulle ha 250:-+ frakt för det.
Är det nåt att lägga pengarna på tro ?

Hur hittar man denna man? :bump:

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 671
Senast: Karamello30
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar