Skattefråga

rubytoo

Trådstartare
om skatteverket begär in kvitton från företag vad gör de med de kvittona då?

Tex om de vill att ett företaget skall specificera ingående moms genom att skicka in kopior på kvitton.

Ringer de upp företaget som sålt varan eller de vill bara se om det finns kvitton för att se så att företaget gjort rätt för sig och inte dragit moms som de inte är berättigade till?

Hoppas någon förstår min fråga
 
Sv: Skattefråga

Som jag har uppfattat det när jag fått förfrågan så vill de se så att det verkligen stämmer att företaget haft de utgifter som har uppgetts. Om jag kommer ihåg rätt så ville dom även ha själva bokföringen (datafil) och ska kvittona vara upptagna.
 
Sv: Skattefråga

Vad gör de med kvittona förutom att stämmer av så allt stämmer? Ringer de upp företagen där de köpt varor och tjänster och frågar eller vill de bara se dem?

Bara nyfiken då jag kom i diskussion om detta idag. Jag tror att de kollar alla kvitton mot de som sålt varor ;) de andra säger att de inte gör det utan bara stämmer av så att det finns utgifter

Så vem har rätt?
 
Sv: Skattefråga

Vad gör de med kvittona förutom att stämmer av så allt stämmer? Ringer de upp företagen där de köpt varor och tjänster och frågar eller vill de bara se dem?

Bara nyfiken då jag kom i diskussion om detta idag. Jag tror att de kollar alla kvitton mot de som sålt varor ;) de andra säger att de inte gör det utan bara stämmer av så att det finns utgifter

Så vem har rätt?

De kvitton och fakturor du redovisar kan stämmas av mot säljarens bokföring, då varje försäljning skal kunna redovisas enskild vid en revisjon.
 
Sv: Skattefråga

De kvitton och fakturor du redovisar kan stämmas av mot säljarens bokföring, då varje försäljning skal kunna redovisas enskild vid en revisjon.

Då gör alltså skatteverket detta var gång, tar kontakt med säljaren?

Då har jag alltså rätt?
 
Sv: Skattefråga

Nej, bara om de tänker göra revisjon hos dig, säljaren eller någon av säljarens kunder/inköpsställen.

För det mesta är begäran om fysiska kvitton enbart till för att styrka ditt begärda avdrag.
 
Sv: Skattefråga

Det är en fullständig granskning av samtliga ekonomiska transaktioner en firma har gjort inom en viss tidsperiod.
 
Sv: Skattefråga

du får bara dra moms som står på kvittot. mao vill de nog mest se att du har rätt tilla avdraget och inte hittat på det själv.
 
Sv: Skattefråga

De vill kontrollera att

1) kostnaden hör hemma i företagets verksamhet
2) att momsen är korrekt redovisad enligt certifikaten

De kan också kontrollera med den som utfärdat kvittot.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 857
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 605
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp