Skatt på transport över resp under 2000kg?

Blomskan

Trådstartare
Har hört att om ett släp är invägt på 2000kg och uppåt så är skatten betydligt högre än om det är vägt på tex 1990kg.
Antar att det är därför som så många ligger på 1990.

Någon som vet om detta stämmer?

Vad är era släp vägda till?

Sv: Skatt på transport över resp under 2000kg?

Viss ökning på skatten, men försäkringen var betydligt värre. Där handlade det om många sköna tusenlappar i höjning när vi viktade om från 1460 kg till 2100 kg.

Transportstyrelsen skriver så här på sin hemsida:
---
Skattevikt
De flesta fordon beskattas idag utifrån ett viktbaserat system. Fordonets skattevikt är den uppgift som används i beräkningen. Vad skattevikten utgörs av varierar beroende på fordonskategorin. För personbilar är skattevikten fordonets tjänstevikt. För lätta lastbilar och släp är skattevikten fordonets totalvikt, det vill säga tjänstevikt + maxlast.

Uppgiften om ett fordons skattevikt finns på registreringsbevis
---

Har hört att om ett släp är invägt på 2000kg och uppåt så är skatten betydligt högre än om det är vägt på tex 1990kg.
Antar att det är därför som så många ligger på 1990.

Någon som vet om detta stämmer?

Vad är era släp vägda till?

Det som brukar skilja mycket är försäkringskostnaden. Skatten har inte varit någon större kostnad på de tunga släp jag har haft.

Ok, kan vara jag som har rört i hop det lite!
Hade för mig att det var skatten men det kanske var försäkringen.. :o

Viss ökning på skatten, men försäkringen var betydligt värre. Där handlade det om många sköna tusenlappar i höjning när vi viktade om från 1460 kg till 2100 kg.

Transportstyrelsen skriver så här på sin hemsida:
---
Skattevikt
De flesta fordon beskattas idag utifrån ett viktbaserat system. Fordonets skattevikt är den uppgift som används i beräkningen. Vad skattevikten utgörs av varierar beroende på fordonskategorin. För personbilar är skattevikten fordonets tjänstevikt. För lätta lastbilar och släp är skattevikten fordonets totalvikt, det vill säga tjänstevikt + maxlast.

Uppgiften om ett fordons skattevikt finns på registreringsbevis---

Hade jag haft regbeviset så hade jag haft regnumret.
Då hade jag slagit på numret och fått veta.

Släpet är dock inte registrerat och jag kan således själv bestämma vad vikten ska sättas till.

Ok, kan vara jag som har rört i hop det lite!
Hade för mig att det var skatten men det kanske var försäkringen.. :o

Skatten brukar bara vara några hundralappar. Men försäkringen kostade ganska mycket mer än vad den gör när man har ett lätt släp (1990 kg och lägre). Jag kollade runt hos de olika bolagen, Länsförsäkringar ville ha ca 2600 kr och hos If blev det ca 1400 kr. Ett vanligt lätt släp brukar ju ligga mellan ca 500-700 kr helförsäkrat.

Jag har ett släp från 2002, Ifor Williams, som är helförsäkrat och har totalvikt på 2000 kg. Denna försäkring kostar mig 470 kronor, har svårt att tänka mig att den skulle vara så mycket billigare om släpet haft lägre vikt. Nu har vi nog ganska bra rabatt eftersom vi har gård, bilar osv försäkrade i samma bolag men har tidigare betalat 870 kronor på ett annat bolag och det känns ju ganska överkomligt även det.

Vad jag betalar i skatt är jag inte säker på men inte är det några enorma summor även om släpet väger 2000 kg.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/

Om du bläddrar längst ner på sidan så ser du skatten för släp med olika totalvikter.

Tackar!
Suverän länk.
Klistrar in tabellen ifall någon annan är intresserad.

Släpvagnens totalvikt, kg Ny årsskatt
751–2 000 360 kr
2 001–2 100 380 kr
2 101–2 200 401 kr
2 201–2 300 422 kr
2 301–2 400 443 kr
2 401–2 500 464 kr
2 501–2 600 485 kr
2 601–2 700 506 kr
2 701–2 800 527 kr
2 801–2 900 548 kr
2 901–3 000 569 kr

Kan även tillägga att försäkringen blev på hiskeliga 420kr om året...
I fall någon annan är nyfiken.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 759
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 602
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag slumpade det sig som så att jag följde med Seniorens ägare till en träning. Det var ett helt spontant ryck och jag var inte ens...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Magiana
·
Äldre Har gjort mig av med min häst och därför sålt alla prylar/utrustning. Fick ihop nätta 32000kr för det + ska sälja sadeln som borde ge ca...
Svar
7
· Visningar
1 220
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V