Skatt på hyra?

Y

yos_911

Betalar stallägaren skatt på hyran de inackorderade betalar?
Jag satt och tänkte på det häromdagen och min pojkvän räknade ut att man kan tjäna rätt bra på det om man har tillräckligt många boxar, förutsatt att man inte betalar skatt då :smirk:

Sv: Skatt på hyra?

Jag tror de får skatta, det är ju inkomst..

Men är inte säker.. *borde veta*

Ja, man ska betala skatt på en eventuell vinst. Och så moms på hela beloppet förstås. Detta förutsatt att det är registrerat som företag, vilket det ska vara om det är större omfattning. Och även i de fall det är klassat som hobbyverksamhet ska man betala skatt på vinsten. Har man mer än 4 inackorderingar ska man dessutom ha tillstånd från kommunen, det kostar också en slant.

Men det finns tyvärr många stallägare som inte redovisar som man ska, vilket gör att marknadspriserna dras ner rätt kraftigt - detta gör att det är svårt att gå runt på att hyra ut stallplatser om man gör det lagligt....

Det är väldigt svårt att tjäna pengar på att hyra ut boxplatser. I alla fall om du gör det som enskild näringsidkare.

Om det är i större skala så måste du ha företag och då momsa allt. Det gör att 20 % av hyran försvinner på ett bräde. Därefter får du dra av för de kostnader du haft i el, strö, hö kraftfoder mm till de inackorderade. Skall det vara helt lagligt får du dock inte dra av kostnader för din egen hobbyhäst.

Det som blir kvar ska du sedan betala egenavgifter på och sedan skatta för.

Exempel:
Kallhyra 1000 kr = 800 när du betalat momsen
El & vatten, stängsel mm 200 kr = 160 kr efter moms

bruttovinst 640 kr

Egenavgifter ca 29 % => 185 kr

Kvar är 455 kr före skatt => ca 318 kr efter skatt.

Det blir rätt många inackorderingar och väldigt effektiva arbetsmetoder innan det går att få ut någon skälig lön på det.

Jag satt och tänkte på det häromdagen och min pojkvän räknade ut att man kan tjäna rätt bra på det om man har tillräckligt många boxar, förutsatt att man inte betalar skatt då :smirk:

Man betalar skatt på vinsten och moms på hela hyran.

Men tro inte att hela hyran är vinst Kostnaderna är ibland lika höga som intäkterna. Så glöm att man tjänar bra på att hyra ut boxlatser.

Moms är det väl bara fråga om när det gäller företag?

De flesta mindre stall har inte registrerat uthyrningen av ett par boxar som något företag utan tar upp det som inkomst av hobbyverksamhet=beskattas som vilken inkomst som helst.

Moms är det väl bara fråga om när det gäller företag?

De flesta mindre stall har inte registrerat uthyrningen av ett par boxar som något företag utan tar upp det som inkomst av hobbyverksamhet=beskattas som vilken inkomst som helst.

Det är riktigt men de kan då heller inte dra av moms för inköp av strö, foder, stängselmaterial...

Moms är ju en mervärdesskatt som alltså bara är en skatt på skillnaden mellan utgifter och inkomster.

Förmodligen kommer man aldrig komma upp i en skälig ersättning med tanke på arbetsinsatsen som krävs för att ha inackorderingar. Även om man skulle driva det soom kollektiv och låta hyresgästerna stå för allt arbete skulle det eviga gnället förmodligen uppta mer tid än...vad man har råd med.

Det betyder att du tänker ta in det svart?! om du inte vill betala skatt. Har du det vitt så måste du deklarera inkomsterna, men drar av utgifterna.
Svårare än så är det inte.
Och det blir ingen "skön" slant, för det är en ren förlust att ha inackorderingar, speciellt om det är registrerat som företag, tro mig, jag har haft det så i sju år.

Om du är "sjukskriven" och tar in det svart, kan det bli lite bättre avkastning, men då finns ju risken att du blir avslöjad.

Många har ju inackorderingsstall för att kunna hålla egna hästar, men att ta ut någon lön kan du nog glömma.

De flesta har inackorderingar för att få ridkompisar, oftast betalar man med tid eller/och pengar för dessa. Jag tror de flesta anser att runt 2000:-/månad krävs för att få det gå runt om man väger in kapitalkostnader mm.

Jag har 5 inakorderingar , tjänar inget på det utan minskar kostnaderna för de egna hästarna genom intäckterna jag får i stallhyror. Jag tar inte ut ngn lön från mitt företag i nuläget...blir om ett par år då fölen växt upp och jag ska sälja dem..
De inakorderade betalar moms på stallhyra, foder och tjänster.

han kanska ska tänka på att många boxar byter även mkt jobb för stallägaren. De sitter inte bara o håvar inte pengar om han tror det. Kanske ska räkna på vad kostar att hålla igång en gård oxå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Anläggning Har min häst på lösdrift hos en stallägare som är lite egen. Vi har inget avtal,endast ett muntligt sådant,hon skickar inga fakturor på...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 663
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 594
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar