"Skarven" på graviditetsmage??!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

No1

Trådstartare
Jag har en fundering.

På många magar har jag sett en lodrätt pigmentförändring i form av ett sträck.

Hur kommer det sig att den uppstår?
Försvinner den till 100% på alla magar efter grav?
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Det brukar påstås felaktigt att det är hormonerna som gör det, men det är faktiskt när de raka magmusklerna delar sig som man kan se det här!
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Inte alla får det här och man ska ta det försiktigt med magövningar som gravid. Om delningen blir för stor blir det svårare att få ihop magen efter förlossningen. En av anledningarna till att man inte ska göra situps efter 3e månaden tex. Det försvinner på de allra flesta efteråt, när magen blir sig själv igen.
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Lupin skrev:
Det brukar påstås felaktigt att det är hormonerna som gör det, men det är faktiskt när de raka magmusklerna delar sig som man kan se det här!
Men är det inte skillnad på en "skarv" och linea nigra, alltså en förändring i hudens pigment som även gör bröstvårtor och vårtgårdar mörkare (det ser ut som om du har en sådan pigment rand på din magbild). Linea Nigra sträcker sig från blygdbenet till naveln och på vissa även ovanför naveln. Den pigment randen har inget med magmusklerna att göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

:confused:

Det är alltså en pigmentförändring enligt dig?
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Även jag som inte är alls gravid har en vääääldigt tunn sådan, från naveln och nedåt. Har inte alla det? Töserna i alla fall?
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

No1 skrev:
:confused:

Det är alltså en pigmentförändring enligt dig?
Det beror på vad ni menar, skarv som en fåra eller bara en pigment streck? Alltså en brunaktig liten rand.

Och nej, jag har ingen pigmeneterad rand när jag inte är gravid.
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Jag menar den som syns på lupins användarbild.
Är bara nyfiken på varför den uppstår?
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Jag har inte tillstymmelse till sådan rand - är inte heller dräktig och har aldrig varit;) !
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Samma här, jag har en tunn rand och är inte heller det minsta gravid (även om jag gärna vill bli). Har haft den så länge jag minns!
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Jag har oxå en sån. Även när jag inte är gravid. Tror det är lite olika.
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Jag är gravid, men har ingen sådan rand. Har aldrig haft. Vi får väl se om det kommer.

Jag är inte särskilt försiktig med magmusklerna. Använder mina muskler ungefär på samma sätt och lika mycket som i vanliga fall. Jag är i vecka 19.
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Haha! Ursäkta att jag skrattar, men min "linje" är varken det ena eller det andra. Det är ett ärr efter bukplastiken jag gjorde i våras. Går från under bröstbenet, runt naveln pga att jag fick en ny navel (de stansade ut den gamla naveln och flyttade den) och sedan ner till pubesbenet. Sen har jag ett ärr till, i anslutning till det lodräta. Ett som går från höft till höft på framsidan. Inget annat! Inga pigmentförändringar och inga delade magmuskler. De sydde dessutom ihop mina magmuskler under bukplastiken och än så länge har jag inte spruckit upp. Hehe.
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Jag hade enkraftig sådan, mörk, och ca 2 cm bred.
Jag hade den bara under graviditeten.
Den försvann straxt efter förlossnigen.

Kallar man den ine för "pojkrand"?
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Finns ingen pojkrand och det finns ingen flickmage. Och inte väntar man en flicka bara för att man är finnig eller kräker heller.......
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Hehe men ditt operationsärr ser precis ut som en sådan där "graviditetsskarv".
 
Sv: "Skarven" på graviditetsmage??!!

Lupin skrev:
Finns ingen pojkrand och det finns ingen flickmage. Och inte väntar man en flicka bara för att man är finnig eller kräker heller.......
Det har jag också hävdat till alla som påstår att jag har en pojkmage...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 929
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 545
Senast: Modest
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 616
Senast: tanten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 267
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp