Skarpa bett???

Sv: Skarpa bett???

"knapplån"

Ja, då har vi rätat ut några frågetecken och hävstänger:D ;)
Då kanske, nån kan hjälpa mig med lite info till?
Jag kommer troligen aldrig att tävla på så hög nivå, att hon behöver ett stångbett, men kommer säkert att prova....alltså köpa ett...
Så vad rek ni för stång då som 1a bett?:confused:
Just nu allternerar jag 3del, 2del o bettlöst?
Jag tycker det finns en hel del olika att välja mellan...eller hur?

Jag tycker Billy Allen-bett verkar funka bra till många hästar. Det är en mundel med leder som inte kan vikas, men rotera. Det gör att du kan påverka sidorna på ett annat sätt än med en fast stång, och riskerar inte att något går upp i gommen.

Sarma_bett.jpg

Snart kommer någon annan med en helt annan åsikt :angel:

/Ida

Ovanstående bett är ett utmärkt stångbett, rider på ett liknande själv och hästarna älskar det.

På min häst vore det elakt att rida på ett tränsbett (rakt el delat) eftersom hon går emot det. Stången däremot trivs hon med och jag behöver bara lirka lite för att påminna om formen sedan går hon på hängande tygel, dessutom blir alla andra hjälper kännsligare som bonus.

Och förövrigt kan man döda folk kniv men det betyder inte att alla i ens omgivning är mördare.

Billy Allen är bra om hästen tycker om det. Jag har ett liknande som på bilden men med lite längre skänklar. Min första häst gick bra på bettet ett tag, men lärde sig snart att motarbete det och hon vek upp ena skänkeln med tungan, eftersom mundelen är roterbar och det gjorde att det inte blev någon effekt i bettet.
Till henne var jag tvungen att använda fast mundel och skänkel . olika hästar trivs med olika bett. Vad som är viktigt är att varriera!
tränsbett någon dag, stångbett någon vecka och sen kanske ett annat typ av stångbett. detta gör att hästen blir mer känslig för betten

Jag upplever att hästen kan kännas "stum" på BA. Åtminstone min häst fungerar bättre på ett rörligare bett.

tirnanog skrev:
nu är det ju så att det enligt reglementen krävs stångbett på tävling på hästar över fem år (rätta mig om jag har fel) förutom på låg nivå där undantag kan ges t.ex. D-tävl. Så även om man velat rida utan stång/bett över huvud taget är det inte ok på tävlingsbanan, då får man hålla sig hemma i skogen eller nåt.

Många westernryttare har sådan koll på sina hästar att de kan rida samma mönster både med och utan huvudlag. Många kan utföra hela reiningmönster med alla moment som det innebär. DET kallar jag fin kommunikation mellan häst och ryttare utan den minsta signal i munnen. Det tycker jag är ridkonst att kunna rida utan hjälpmedel! Är det inte så det ska vara?!?!?! :)
jag håller med det är precis så det ska vara ju :) det är ridkonst :banana:

vad är det mildaste bett som finns enligt er ??
alltså ge mej massa förslag nu
jag rider som sagt på ett rakt gummibett utan kärna i nu .
tvådelat gillade hon inte alls , hon är mkt känslig i munnen .

Ok tack...än har inga andra kommit m några förslag...;)
Är den tung?
De stång jag kännt på hitintills är så förb tunga, så jag tycker hemskt synd om hästen som måste ha den i munnen..
Jaja, jag är pjoskig, men det får jag va, det är min häst:love:
Men om jag nu köper ett sådant bett...hur skall jag då introducera henne till den?
Är det bara till sätta på o rida?
Eller skall man använda dubbla tyglar i en övergångsskede?
Dumma frågor, ja då får dom väll va det då, men alla är barn i början...
Och jag har inte sagt...att jag skall köpa det, kollar bara läget 1st..

Tung? Inte direkt. Fast tunga bett kan vara bra, de ligger stabilare än tex ihåliga bett.

Och det här är ju bara min ganska personliga åsikt. Jag gillar bettet för att hästen gillar det, sen finns det säkert andra hästar som funkar sämre på det. Just den här hästen har aldrig fått för sig att krångla med bettet (annat än när vi testade ett lite för tjockt tredelat tränsbett, då gapade hon).

Samma bett som ovan fast från sidan: http://i34.photobucket.com/albums/d102/salantha/Sarma_bettsida.jpg

Ett annat bettalternativ är en fast stång med måttlig tungfrihet, nackdelen mot ett BA är att du inte kan påverka en sida i taget vilket kan behövas ibland. Den andra hästen funkar väldigt bra på det, trots att hon egentligen fick byta till det något för tidigt i sin utbildning (fick skav av tränsbettet.) Det här bettet är inhandlat på vinst och förlust för en hundring, hittades i en uddalåda i en välkänd hästaffär. Dyrast är inte alltid det som funkar bäst.

Från sidan: http://i34.photobucket.com/albums/d102/salantha/Maja_bettsida.jpg

Maja_bett.jpg

Bett som jag inte tycker du ska testa i första hand är tex tvådelade skänkelbett, eftersom det är väldigt lätt att de går upp i gommen. Det finns hästar som trivs med dem, men låt gärna någon som verkligen kan det här med hästtänder kolla att det får plats först om du absolut måste använda det. Inte heller bett med för stor tungfrihet, de är inga utbildningsbett. Och var gärna måttlig med skänklarnas längd i början.

Det kan hända att din häst vill ha något specialbett, men börja åtminstone med att testa om ett enklare bett funkar. Ta hjärna hjälp av en tränare om du är med på någon kurs, de brukar kunna ställa upp med råd.

Det där med att vänja in på bett går ibland till överdrift. Börja med att bara låta hästen ha bettet på sig, det märks rätt snabbt om de gillar eller ej. Om hästen fortsätter att fippla med det och grimasera, så är det antagligen inte det bettet du ska ha (öppet köp, eller att låna, är väldigt bra...). Vad gäller ridningen är det viktigaste egentligen att du som ryttare klarar av att följa hästens huvudrörelser med handen, så att det inte blir ryck i munnen. Vill du ha en säkerhetsbroms i början så kan du kombinera skänkelbettet med en sidepull, eller som du själv sa en tygel i varje ring. Ännu ett alternativ är att i början bara ha tygel i mittenringarna så det funkar som ett tränsbett, för att lära känna mundelen innan du börjar använda bettets skänklar.

Och glöm inte att du ska ha en rem eller kedja mellan de övre ringarna på varje sida som löper under hakan. Se även till att spänna den, den ska sätta stopp när skänkeln roterat ca 45 grader. Om du inte har någon rem, eller en för lös, så kommer skänklarna kunna rotera alldeles för långt och du får ingen styrsel alls på det hela.

Så, då har jag skrivit en halv uppsats, men hoppas att det kan hjälpa dig.

/Ida

Uppsattsen var mkt bra...
Stämmer överräns med mina egna funderingar...
Just det där m fast el delat bett, och som jag känner nu, så går hon bäst (lyssnar) på 3delat...har iofs inte provat rakt än..
Och så det där att man skall kunna från början anv det som "vanligt" bett, innan skänklarna, som ej skall vara för långa, används...
Men nåt som blev nytt för mig va, det där med kedjan/remmen under hakan...att den skall sitta åt mer...
Gäller det även vanligt tränsbett?
Jag har alltid trott att den sitter där mest som en "stop" för att inte hästen skall få bettet igenom munnen och skada sig på den...
Nu har ju jag en häst som inte (har inte än iaf)gör några hastiga rörelser, så att man har behövt ta tag i tyglarna, så min rem sitter rätt löst...men med eftertanke, så sitter den nog ändå för löst kanske, och irriterar hakan ibland...får kolla upp det...
Ja, det optimala vore ju, att man kunde prova av nån som har ett sådant bett, för hon visar ganska snabbt vilket hon gilla/inte, innan man köper "grisen", men de flesta butiker har kanske öppet köp även på träns, el?
Eller det kanske är som med underkläder?;)
Tack för info...skall genast gå in på en sida :angel: , där jag tidigare köpt en hel del w,grejer...

Ja, det var ju det jag skrev. Mundelen har inget att göra med om det är en stång eller ej!
Med "fast och hel" menar jag alltså den del som ligger inne i hästens mun (tvärs över tungan) för vissa är det den hela mundelen som liknar en "stång" (tungfrihet eller ej) som gör bettet till stångbett eller ej. Det är allstå fel. (se bettet som "sarma" lagt in, det är vad jag menar med "fast och hel")

Stångbett är försett med skänklar på sidorna som gör att bettet får hävstångseffekt...

Vet ej hur jag ska kunna förklara detta bättre. Nån annan kanske kan...?

Om man inte använder curb strap/chain, eller om den sitter för löst, är det inte längre ett stångbett. Då blir det ett lyftande bett (typ Pessoa) och man förlorar den funktion man vill åt hos stångbettet. Normalt brukar man säga curben skall verka när skänkeln flyttats 30-45°.
På tränsbett sitter den, som du säger, bara för att bettet inte skall dras igenom munnen.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 768
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30