Sv: Skarpa bett???
Tung? Inte direkt. Fast tunga bett kan vara bra, de ligger stabilare än tex ihåliga bett.
Och det här är ju bara min ganska personliga åsikt. Jag gillar bettet för att hästen gillar det, sen finns det säkert andra hästar som funkar sämre på det. Just den här hästen har aldrig fått för sig att krångla med bettet (annat än när vi testade ett lite för tjockt tredelat tränsbett, då gapade hon).
Samma bett som ovan fast från sidan:
http://i34.photobucket.com/albums/d102/salantha/Sarma_bettsida.jpg
Ett annat bettalternativ är en fast stång med måttlig tungfrihet, nackdelen mot ett BA är att du inte kan påverka en sida i taget vilket kan behövas ibland. Den andra hästen funkar väldigt bra på det, trots att hon egentligen fick byta till det något för tidigt i sin utbildning (fick skav av tränsbettet.) Det här bettet är inhandlat på vinst och förlust för en hundring, hittades i en uddalåda i en välkänd hästaffär. Dyrast är inte alltid det som funkar bäst.
Från sidan:
http://i34.photobucket.com/albums/d102/salantha/Maja_bettsida.jpg
Bett som jag inte tycker du ska testa i första hand är tex tvådelade skänkelbett, eftersom det är väldigt lätt att de går upp i gommen. Det finns hästar som trivs med dem, men låt gärna någon som verkligen kan det här med hästtänder kolla att det får plats först om du absolut måste använda det. Inte heller bett med för stor tungfrihet, de är inga utbildningsbett. Och var gärna måttlig med skänklarnas längd i början.
Det kan hända att din häst vill ha något specialbett, men börja åtminstone med att testa om ett enklare bett funkar. Ta hjärna hjälp av en tränare om du är med på någon kurs, de brukar kunna ställa upp med råd.
Det där med att vänja in på bett går ibland till överdrift. Börja med att bara låta hästen ha bettet på sig, det märks rätt snabbt om de gillar eller ej. Om hästen fortsätter att fippla med det och grimasera, så är det antagligen inte det bettet du ska ha (öppet köp, eller att låna, är väldigt bra...). Vad gäller ridningen är det viktigaste egentligen att du som ryttare klarar av att följa hästens huvudrörelser med handen, så att det inte blir ryck i munnen. Vill du ha en säkerhetsbroms i början så kan du kombinera skänkelbettet med en sidepull, eller som du själv sa en tygel i varje ring. Ännu ett alternativ är att i början bara ha tygel i mittenringarna så det funkar som ett tränsbett, för att lära känna mundelen innan du börjar använda bettets skänklar.
Och glöm inte att du ska ha en rem eller kedja mellan de övre ringarna på varje sida som löper under hakan. Se även till att spänna den, den ska sätta stopp när skänkeln roterat ca 45 grader. Om du inte har någon rem, eller en för lös, så kommer skänklarna kunna rotera alldeles för långt och du får ingen styrsel alls på det hela.
Så, då har jag skrivit en halv uppsats, men hoppas att det kan hjälpa dig.
/Ida