Skarpa bett finns inte

F

freddan

Jag starta en ny tråd om bett. Det pratas en del om milda och skarpa bett. Finns det jag har provat en del bett ett vanligt rakt äppel bett blir han hysterik av medans ett liverpol blir han glad av.
Det jag vill säga är att bara för att ett bett ses som milt betyder inte att alla hästar uppfattar det som milt. Lika med dom s.k.a skarpa betten (kan uppfattas som milt) Det är hästen som talar om för oss. Sedan finns det bett som jag alldrig skulle komma på att prova på hästen.

Sv: Skarpa bett finns inte

Men jag tror ändå att det rent tekniskt sett finns skarpare och mildare bett. Sittr du och kör likadant med ett tränsbett som med ett stång med långa skänklar blir det ju ett hårdare tryck i munnen på hästen med stången. Sedan reagerar de ju olika. En del hästar som blir ostyriga och kanske kastar med huvudet slutar förstås med det när ett stångbett kommer på iom att det är mer stabilt, och det dessutom blir väldigt obekvämt att slänga med huvudet med det bettet i, och hästen går genast mer stabilt på tömmen.

Det är också vanligt att hästar som går med raka bett med port på tenderar att föra huvudet framåt nedåt iom att porten strycker framåt i gommen när man tar i tyglarna/tömmarna. Det känns då som att hästarna gillar att ta stöd på tömmen när man har stång i.

Så det är nog många körhästar som fungerar bättre på stångbett, men jag är osäker på om det verkligen är att det är bekvämare för dem. Men vet många som upplever att deras häst går stabilare och bättre på stång, och är det så så ska man ju använda det som funkar bäst.

Men jag tror ändå att det rent tekniskt sett finns skarpare och mildare bett. Sittr du och kör likadant med ett tränsbett som med ett stång med långa skänklar blir det ju ett hårdare tryck i munnen på hästen med stången. Sedan reagerar de ju olika. En del hästar som blir ostyriga och kanske kastar med huvudet slutar förstås med det när ett stångbett kommer på iom att det är mer stabilt, och det dessutom blir väldigt obekvämt att slänga med huvudet med det bettet i, och hästen går genast mer stabilt på tömmen.

Det är också vanligt att hästar som går med raka bett med port på tenderar att föra huvudet framåt nedåt iom att porten strycker framåt i gommen när man tar i tyglarna/tömmarna. Det känns då som att hästarna gillar att ta stöd på tömmen när man har stång i.

Så det är nog många körhästar som fungerar bättre på stångbett, men jag är osäker på om det verkligen är att det är bekvämare för dem. Men vet många som upplever att deras häst går stabilare och bättre på stång, och är det så så ska man ju använda det som funkar bäst.

När du menar stång är det då ett vanligt rakt tränsbett eller ett med hävstång har lite problem som föredetta inbiten westernryttare att sära på det det kallas ju stång när det är hävstång på western

När du menar stång är det då ett vanligt rakt tränsbett eller ett med hävstång har lite problem som föredetta inbiten westernryttare att sära på det det kallas ju stång när det är hävstång på western

Du behöver inte svara jag förstod när jag läste om:banana:

Jepps med stång menade jag bett med hävstänger eller skänklar på, och med rakt menade jag ett bett som är odelat/oledat. :)

Det som fick mig att fundera på detta med bett var att alla tjatade på mig att använda det. Var lite sen att börga med bett (hästen han bli 8 år:grin:) Det skulle vara två o tre delade tränsbet liverpolen som jag hade var inget och ha. Det som hände var att det blev en jäkla kamp han börgade backa slå med svansen gapa istadig vägra svänga det var synd om hästen.Det var då jag börgade att fundera om man verkligen kan säga att det finns milda eller skarpa bett. Den teori jag har är att min inte klarar tryck i mungipan

Jag tror absolut det finns milda och skarpa bett men det ska inte blandas ihop med bett som passar hästen och inte. Jag tror även att bett passar ryttaren/kusken olika bra också. Jag har till exempel inte haft en häst som fungerat på tredelat bett trots att alla "prisade" det ett tag, det var så bra. Tvådelat har oftast funkat väldigt bra också trots att många förkastade det. Men min absoluta favorit är lugnt det raka tränsbettet! Troligtvis är det inte bara de hästarna jag kört som trivts bäst med de betten utan även mitt sätt att köra. Är du tex van att köra med liverpoolstången behöver du kanske köra lite annorlunda med tränsbett eftersom det inverkar annorlunda.

Jag tror absolut det finns milda och skarpa bett men det ska inte blandas ihop med bett som passar hästen och inte. Jag tror även att bett passar ryttaren/kusken olika bra också. Jag har till exempel inte haft en häst som fungerat på tredelat bett trots att alla "prisade" det ett tag, det var så bra. Tvådelat har oftast funkat väldigt bra också trots att många förkastade det. Men min absoluta favorit är lugnt det raka tränsbettet! Troligtvis är det inte bara de hästarna jag kört som trivts bäst med de betten utan även mitt sätt att köra. Är du tex van att köra med liverpoolstången behöver du kanske köra lite annorlunda med tränsbett eftersom det inverkar annorlunda.

Jag håller med. Det är kusken/ryttaren som skapar om det ska vara skarpt eller milt i kombination med hästen. Inte massa kunnare som säger att detta är milt eller skarpt. Om vi tar dom klassiska körbetten och fäster i ringen blir det väll lika som ett tränsbett själv kör jag i första skåran har märkt att hästen trivs då.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 440
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 836
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 058
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka