Skärmtid

Hur lång skärmtid/ dag har era barn?

• Antal omröstningsdeltagare
    18

Jamtland

Trådstartare
Efter eviga diskussioner om skärmtid med barnen vill jag nu ha lite input, inget är rätt eller fel, jag tror ni känner era barn och deras samt era behov bäst själva och alla gör som de vill, men jag är ändå nyfiken på hur ni gör?

Vi har ingen bestämd tid alls. Det varierar från dag till dag beroende på hur aktiv dagen har varit i övrigt, humör på ungen och humör på föräldrarna.

Efter en dag på förskolan så får hen typ bestämma själv så det brukar bli blandat tv/telefon och lek. På helgerna har alla mer energi så då blir det ibland ingen skärmtid alls.

Vi har ingen bestämd tid alls. Det varierar från dag till dag beroende på hur aktiv dagen har varit i övrigt, humör på ungen och humör på föräldrarna.

Efter en dag på förskolan så får hen typ bestämma själv så det brukar bli blandat tv/telefon och lek. På helgerna har alla mer energi så då blir det ibland ingen skärmtid alls.
Samma typ. Vi resonerar om det och bestämmer utifrån dagsform och andra aktiviteter.

Vi har inte heller bestämda tider. Vissa dagar blir det inget alls och vissa en halv dag.

Men oftast blir det en stund på morgonen innan vi åker till skola, jobb och dagis. Sen brukar de titta mot kvällen också medan vi lagar middag.

Är vi sjuka blir det ganska många timmar, eller om vi varit i slalombacken så barnen är rätt trötta så brukar de få kolla på tv eller sitta med surfplattan tills det är dags att sova.

Sommarhalvåret blir det betydligt färre timmar eftersom vi är mycket utomhus.

Barnen fyller sju och fem i år.

Vi har inte heller ngn bestämd tid. Pa helgerna brukar dom spela pa morgonen och lata sina föräldrar sova lite längre :) När dom kommer hem fran skola/förskola kan dom ocksa fa spela lite om jag inte hunnit färdigt med lunchen eller fram till alla syskon kommit hem. Pa kvällen blir det sällan, da tittar dom hellre en stund pa Tv.
Vid sjukdom mer.

Barnen är snart 10, 8 och snart 5 (minstingen är snart 1,5 ar, hon tittar ibland lite med syskonen men är inte sa intresserad).

Efter eviga diskussioner om skärmtid med barnen vill jag nu ha lite input, inget är rätt eller fel, jag tror ni känner era barn och deras samt era behov bäst själva och alla gör som de vill, men jag är ändå nyfiken på hur ni gör?

Vi reglerar speltiden för våra båda stora (yngsta är snart ett och har därmed ingen skärmtid :)), de har 40 minuter om dagen vid en speciell tid. På helgerna får de använda sina 40 min när de vill och på torsdagar har de mer tid, ~2,5 h. De kan/får spara tid mellan dagarna men de är inte särskilt bra på det. Äldsta (9 år) får spela när han har kompisar hemma om han har sparad tid, den yngre av de två (6 år) får det inte.

Sedan har de en del skärmtid därutöver, som varierar mer:
- de är med när deras pappa spelar (datorspel), vissa helger flera timmar andra veckor knappt något.
- tv-tittande händer nästan aldrig, men vi ser vissa evenemang tillsammans.
- de, framför allt den äldsta, ber ibland att få använda ipaden eller datorn till något specifikt, t ex att programmera, söka information, eller titta på/teckna med tutorials och det får han/de om det passar i övrigt och det räknas då inte som ”tid”.

Jag blir lite förvånad att så många här säger att de inte har någon specifik tid, här har de flesta familjer jag har kontakt med/hör från barnen regler kring skärmanvändandet.

Jag blir lite förvånad att så många här säger att de inte har någon specifik tid, här har de flesta familjer jag har kontakt med/hör från barnen regler kring skärmanvändandet.
Vi hade ingen reglering tills fortnite dök upp i våra luv. Innan dess självreglerade barnen helt ok. Nu har vi ca 1h speltid per barn och dag. Tv ej medräknat men tv:n är inga problem. Man reglerar nog först när det behövs.

Vi har precis begränsat plattans inställningar till en timme. Sen efterfrågas den iof inte dagligen. Sonen är 3.

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 448
Senast: Marita73
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 375
Senast: Badger
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar