Skärd häst?

Vickan_85

Trådstartare
Hittade mitt sto ute i hagen med ett par riv/skär sår i måndags, hon var rädd och stod och skakade, de flesta såren sitter vid underlivet. Veterinären kunde inte fastställa vad såren kommit av. Ska man tro att någon har varit här och skadat henne? Har inga konstiga el farliga saker i hagen som hon skulle kunna skada sig på. Hon går tillsammans med en shettis och en d-ponny, båda valacker. D-ponnyn är dock broddad, men dom har aldrig bråkat el liknande.

Vill gärna komma i kontakt med folk som varit med om liknande händelse! ni som har hästar som blivit skurna, hur det har sett ut osv.

Sv: Skärd häst?

Så synd om din häst och jag förstår att du är orolig, men en sak funderar jag över.
Om en människa skär en häst i baken, hur kan man då åstakomma mer än ett eller möjligen två snitt? En häst som blir skuren när den är lös kommer ju att fara iväg och slå eller fly om personen närmar sig igen, eller?

Ett sto som går med valacker, speciellt om det är flera skulle kunna ha blivit betäckt. Valacker kan trigga varandra även om de inte tidigare gjort försök. Att ha ston och valacker åtskilda är rekommendation om man nu inte vet helt säkert att valacken inte får klättra. Kan ju mycket väl vara den broddade valacken som klättrat och rivit upp sår.

Valackerna är ett alternativ, ett annat när hästen kommer in med märkliga skärsår är att hästen skurit sig på sten i hagen men frågan är om hästen skulle kunna lyckas med att få det under svansen?

Min grannes sto brukar oförsiktigt backa in rumpan i mindre buskar och granar för att klia sig, sådant beteende skulle förmodligen kunna generera rivsår i baken. Annars kan man nog misstänka valackerna.

Min valack slet sönder ett sto just kring baken, under svansen...såg ut som riktiga skärsår som om de gjorts med redskap men det var alltså valackens tänder. :cool:

I hagen finns inga träd stenar eller annat som hon kan ha rivit sig på.. Hon brukar inte tillåta att dom andra kommer i närheten av hennes bakdel och dom är i övrigt mycket goda vänner. Men visst kan det väl hända saker utan att man ser, lite olustigt bara när man inte vet vad som har hänt!

I det här fallet var stoet brunstigt och försökte göra sig till för valacken...och han blev förbannad. Grannarna hade sett hur stoet betett sig men inte sett att valacken gjorde sån skada annat än att han jagat iväg henne med jämna mellanrum...

Nej jag tror inte att hon har blivit skuren.

Jag tror att hon har fått en spark.

Jag har en häst som fått en välriktad spark på bogen och det såg absolut som en skärning. Ett rent sår rakt in, muckeln hade delat på sig och såret var djupt och väldigt rent. Vi tog henne till klinik och på röntgen kunde man se att det gått loss en benflisa, det var så vi förstod att hon fått en spark och inte blivit skuren eller gjort sig illa på annat vis.

Det är inte ovanligt att hästarna står rumpa mot rumpa och sparkar, även om de är bästa vänner så kan sånt hända. Och om en dessutom har broddar så kan det bli just riv/skärsår.

Jag tror att i just detta fall så skulle en liten hjälp från moderatorn leda till att flera förstår själva trådstarten och du kommer få mera hjälp.

I just detta fall kan jag inte uttala mig eftersom det saknas både bilder på närmiljö och andra yttre omständigheter men rent generellt så brukar det vara med 90% säkerhet att det inte är någon galning som knivskär hästar utan att det finns "naturliga" omständigheter i närmiljön som orsakat dessa skador.

Man bör dock ha i beaktning att det återsår 10% säkerhet att det faktiskt kan vara orsakat av ett helt onaturligt trauma.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 798
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka