Skapar vi problem?

Gabbi

Trådstartare
Jag kom att tänka på det när jag satt och tittade på lite andra forum, att vi ibland försöker tänka ut anledningar och orsaker till hundarnas beteende in absurdum. Ett ex; "Jag övertog en hund som var misskött, slagen, fastbunden, svält osv i all evinnerlighet. Nu kan hon på grund av detta ibland skälla till och vara vaktig om vi får gäster. Vad ska jag göra, min stackars hund!?"

Lustigt, min är varken slagen, svält eller bunden, och hon klarar alldeles utmärkt att skälla halsen av sig när det kommer gäster om hon får. (Vilket hon inte får.) Hur kan ägaren till hund nr ett veta att det är just DÄRFÖR hunden skäller? Är det inte bättre att fokusera på att få bort det om man störs av det,än att hitta på massa anledningar till varför?

Exempel två, "Min hund blev påhoppad av en annan hund för fjorton år sedan, så det är därför hon tuggar fradga och vrålar när hon ser andra hundar." Ja, eller så hade hon gjort det iallafall? Min hund har inte blivit påhoppad en enda gång, men kom ändå på vid 25 veckors ålder att hon skulle skälla ut varenda hund hon såg. Det tog en stund innan jag fick hjälp med hur jag skulle göra, men nu har hon slutat, oavsett varför hon började.

Jag känner mig nästan lite Ceasarinspirerad, men visst gräver vi väl lite djupt i våra hundars förflutna ibland istället för att fokusera på nuet?

Sv: Skapar vi problem?

Angående ditt sista exempel, är inte det det som Anders Hallgren m fl brukar fokusera på? Alltså att utfall oftast beror på stress och osäkerhet?(Får man nämna/diskutera personer så?:o)

Tycker att jag har läst det i hans böcker och hört av personer som gillar den filosofin. Personligen tror jag att det är fel approach och tror inte alls att det är så vanligt att det bör nämnas som den vanligaste orsaken.

Det kanske är lite som terapi för människor, d v s antingen fokuserar man på psykodynamisk terapi= lösningen finns i det förflutna eller så fokuserar man på kbt= lösningen finns här och nu.

Jag är mer inriktad på det senare.

Det verkar som det är en ursäkt att hunden beter sig illa.
"ja,han blev på flugen av en stor schäfer när han var liten"
Min hund har oxå blivit på flugen av andra hundar,men han får inte bete sig som en idiot för det.Det var då och nu är nu!

Jag håller med dig.

En annan sak som kan störa mig är detta evinnerliga tjat om att hunden är "dominant". Oavsett vad hundskrället gör är den "dominant" eller misstänks vara det och den går alltid omkring och är dominant i största allmänhet.

Det verkar som det är en ursäkt att hunden beter sig illa.
"ja,han blev på flugen av en stor schäfer när han var liten"
Min hund har oxå blivit på flugen av andra hundar,men han får inte bete sig som en idiot för det.Det var då och nu är nu!

Ja exakt, det är lite så det känns! Jag har långt ifrån perfekt lydnad på min hund men jag skyller det inte på någon annan än mig själv.

Och ofta är det min egen osäkerhet som smittar av sig på hunden.

Jag har en hane som blev påflugen när han var unghund vilket ledde till att min hund blev ett monster mot andra hanhundar.
Saken var den att han blev inte rädd eller skadad den gången utan han vann den fighten väldigt lätt och trodde att han kunde göra så mot alla hanhundar och komma undan med det.

Jag har kämpat med detta dåliga beteende länge men övning ger färdighet och numera gör han inte utfall eller stirrar ilsket på varje hanhund vi möter. Däremot kan han bli argsint ifall det dyker upp en hund bara sådär och ska hälsa.

Jag försöker leva i nuet men klart har jag det förflutna bak i huvudet, kan inte hjälpas. Men det som hände är inte en ursäkt för att låta han bete sig hur som helst. Så mkt inser jag. Det är därför vi har kämpat länge och väl med detta problem. :)

Jag kan tycka att orsaken till varför hunden gör som den gör är ganska nödvändig vid problemlösning. Jag är däremot inte intresserad av en händelse utan av den mentala orsaken. Vad som skapat denna mentala "bugg" är strunt samma.

Att gräva i hundens förflutna kan vara en hjälp till att hitta var det klickar i hundens skalle, men mer än så är det inte.

Det är lite det här jag menar. Hur vet man egentligen att hunden inte skulle blivit sån iallafall? Tränar man kanske med lite för mycket sympati just för att man känner till bagaget?

Jag kan tycka att orsaken till varför hunden gör som den gör är ganska nödvändig vid problemlösning. Jag är däremot inte intresserad av en händelse utan av den mentala orsaken. Vad som skapat denna mentala "bugg" är strunt samma.

Att gräva i hundens förflutna kan vara en hjälp till att hitta var det klickar i hundens skalle, men mer än så är det inte.

Men om ägaren presenterar fel orsak då? Nu tror jag ju att en kunnig tränare ser igenom det, men problemet enligt ägaren kanske är att lille Pelle är rädd för svarta hundar för att vår granne hade en sån som var dum för fem år sedan, medan problemet egentligen är att Pelle är rätt och slätt ouppfostrad och hanhundsaggressiv tex.

Så sant, det tål att tänkas på. Jag tror ju att min hund var ganska mottaglig för att bli "aggresiv", det som hände utlöste det bara.
Jag kan tänka mig att han skulle kunnat bli sån här om det hade hänt när han var yngre och om han varit äldre också.

Jag vet med all säkerhet att jag hade kunnat lösa upp det här problemet tidigare om jag inte hade blivit så påverkad som jag blev. Den första tiden efter händelsen så gjorde jag alla fel man kan göra. :D Jag spände mig, nödhöll i kopplet väntandes på allt som skulle komma.
När jag väl kommit över det som hänt kunde jag hjälpa min hund att bli bättre.

jag tror absolut att de flesta hundar som har blivit påhoppade inte alls hade börjat bete sig illa om inte ägaren hade tillåtit det. det är en alldeles för vanlig ursäkt. visst kan påhoppet vara en utlösande faktor, men problemet beror knappast på det.

Nej precis. Säg att en kompis rastar hunden, något händer och kompisen berättar det inte för ägaren. Nästa gång ägaren går ut helt ovetande, så gör hunden ett utfall mot en annan hund. Troligen reagerar den trygga, osentimentala ägaren annorlunda än den hade gjort om den varit med under attacken.

Jag håller med. Hade jag inte gjort det hela till en så stor grej efter "attacken" så hade det med all säkerhet inte blivit som det blev. Men jag blev själv rädd och det gjorde att jag förrvärrade allt.
Istället för att korrigera felet/beteendet så triggade jag det. :crazy:

Du har såååå rätt:bow:

Jag har två omplaceringar och visst kan jag "skylla på" att de gjort si eller så i början när de kom hit pga det som hänt dem innan.

T.ex lillhunden som varit hårt utsatt från barna håll var ju lite rädd för barn och ville hellre förekomma än förekommas när det kom små barn hit, men då måste ju jag som matte visa honom att han inte behöver skydda sig själv längre, för det sköter jag.

Eller som min gammelhund som varit väldigt hårdhänt behandlad innan jag tog honom, livrädd när jag höjde armen, böjde mej ner, när jag drog in luft för att ropa på mina barn, livrädd och kastade sej undan om något var över huvudet på honom, livrädd för andra hundar osv. osv.

Men detta går ju att träna bort;) visst är det en orsak i början och visst ska man ha förståelse för hundens rädsla men det får inte bli en ursäkt att hunden får fortsätta göra så, då får man ju visa hunden att det är ok, jag låter inget ont hända:love: du kan lita på mej.

Nej precis. Säg att en kompis rastar hunden, något händer och kompisen berättar det inte för ägaren. Nästa gång ägaren går ut helt ovetande, så gör hunden ett utfall mot en annan hund. Troligen reagerar den trygga, osentimentala ägaren annorlunda än den hade gjort om den varit med under attacken.
Hur skulle du reagera? Om hunden normalt inte gör utfall skulle jag bli förvånad och fundera på att ta hunden till veterinären. (en sjuk hund kan bli aggressiv)

Hur skulle du reagera? Om hunden normalt inte gör utfall skulle jag bli förvånad och fundera på att ta hunden till veterinären. (en sjuk hund kan bli aggressiv)

Jag vet hur jag skulle reagera...

"Vad i h-vete håller du på med? Uppför dig!"

Jag har haft många omplaceringar genom åren, och de har varit med om varierande liv innan mig. Alltifrån vansinnigt misskötta till välanpassade högt älskade kamrater. Alla utom en blev på det stora hela rätt lika i sina sätt att möta världen. Den som inte blev det var paniskt rädd för jämnan (även inne & hemma). Han fick somna in efter en månad då jag tyckte att det var djurplågeri att han skulle leva så.

Jag är fullständigt övertygad om att ägarna ställer till med mer problem än de enskilda incidenterna i sig gör.

Jag är fullständigt övertygad om att ägarna ställer till med mer problem än de enskilda incidenterna i sig gör.

Håller med. Tänkte skriva det redan i går, men det glömdes bort.

Det räcker att läsa här ibland, om får som gör ditt och datt med sina valpar. För det har de minsann hört.
Man kan nästan med säkerhet sitta här och veta att med den valpen kommer det bli problem mm.

Många ska krångla till det så mycket och det slutar med kaos. Så visst skapar vi våra egna problem, helt klart!

Då jag har en unghund som gått ur den ena perioden till den andra vad gäller ideer, spöken och trams så skulle det kräva mer än att hon skäller på folk och fä för att jag skulle ta henne till veterinären. Troligtvis skulle jag som Duvan säga; Och vad håller DU på med?

Möjligen om hon gjorde vrålande utfall inomhus när någon ville klappa tex, då skulle jag kolla upp henne.

Jag hade en tik (omplacering) som brukade ignorera 99 av 100 hundar. Men i snitt en gång om året så kunde hon få syn på en hund hon gjorde utfall mot. Jag är övertygad om att det i de fallen faktiskt var fel på DEN hunden. Något vajsing på kroppspråket, som vi människor inte sett. Insikten dök upp när hon gjorde det mot en utställningsstylad pudel. Då trillade polleten ner. Så att hunden skulle ha ont för att den vid något/några tillfällen beter sig otypiskt är inte säkert - man får se det i ett sammanhang.

Hennes matfixering var dock ett resultat av grov vanvård, och vi fick tillslut på veterinärs inrådan kapitulera och inte försöka banta ner henne något mer.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 100
Hundhälsa Hej, Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med. För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina...
Svar
3
· Visningar
14 066
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 171
Senast: paradiset
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 161
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31