skapar en ny tråd om själv rasen (kamphundar)

C

chrisse

Det finns två hundraser jag tycker är bland det vackraste man kan ha. Men jag vet inte vad raserna heter här i sverige. Har försökt kolla på skk men hittar inte.

Den ena är väl vad jag tror pitbull terrier: Dessa små, kraftiga kompakta hundar med konvex (är väl konvex? eller är det konkav? :crazy: ) huvud.

Den andra hundrasen var med i programmet. har väldigt uttrycksfullt ansikte.
Heter den bullterrier?? eller??


MEN hur är det nu med aveln.
ÄR dessa hundar mer aggressiva än andra?
Hur är dom med små barn?

Hur ser den seriösa aveln ut?

Förr var ju dobermann ett skräckexempel men som idag är en mysig familjehund som man ser överallt..
 
Bullterrier låter som den första hunden du menade.

Sen den med uttrycksfullt ansikte kanske var en dogo argentino?

Tror många folk fortfarande ser dobermannen som ett skräckexempel. Jag har en dobbe fast en brun sådan. Eftersom folk ser en dobermann som svart så tror inte folk att jag har en dobbe och många kommer fram och ska hälsa och när de sedan frågar vad det är för ras och jag svarar dobermann så drar de oftast snabbt som tusan. Med ett svar som : usch en SÅN hund.. men han var ju snäll ju.. jaja har bråttom måste gå, hejdå! Och sen kom den människan aldrig fram mer för att hälsa...
Sen är det ju en mysig familjehund men också en mycket krävande hund som lät kan bli ett skräckexempel av fel behandling...

/Maria
 
jag lärde känna en pitt bull som min mann sin kompis hadde,det var och är en avels tik som heter Lisa.
jag gillade absolut inte den rasen förut,men då jag traff denne vackra tiken her,oj vad kär man blev.
hon var så himla snäll,gosig och inte ett täcken till att vara agressiv mot folk eller djur.hennes valpar var lika henne och hon blev en eftertraktat pitt bull.
tyvärr kunde inte kompisen ha kvar henne på grund av tidsbrist och blev nödt att sälja henne,gissa vem som blev desperat efter å få henne,nja,inte mig,men hennes uppfödare,
han köpte henne omgående tilbax och idag lever hon i norge,oslo.
hennes valpar är ennu eftertraktade då hon var värdens mysigaste hund med rätt temperament.

så pitt bullen är nog bra,så lenge det är rätt gener och folk som äger dom.........tyvärr finnes det folk som gör dom till monster,och dom bör inte få kunna ha hund.

vilken som helst hund och då pratar jag inte om kamp hund raser,men vilken som helst hund kan bli ett monster och kamp lysten.
 
Om du menar hunden som fick avlivas så var det en Dogo Argentino .
Jag har mycket lite erfarenhet av Dogo, men lite info har jag hittat.
Saxat från Dogo-klubbens sida:
De raser som korsats in i Dogon har bidragit till att Dogon är mycket mångsidig. Den har med framgång använts som militär- och polishund, ledhund åt blinda, sök- och räddningshund och som skyddshund.

Till psyket är rasen lugn och stabil och har stor uthållighet. Den har ett gott självförtroende och god tillit till sig själv. Dogon är modig, men inte okänslig.

Dogon har ett mycket fint väderkorn och flera dogoägare ägnar sig med framgång åt både spår och sök. Dogon jobbar lugnt och metodiskt i spåret. Hos unghunden kan man ofta se en försiktighet. Då dogon är en storviltshund krävs denna försiktighet vid jakt på just stora byten. Då dogon jagar i flock utan förare är en stark självbevarelsedrift nödvändig.

Dogon har en även enorm envishet, en mycket viktig egenskap, för den som ska ge sig i kamp med ett 200 kilos vildsvin. Som dogoägare bör man alltså rusta sig med tålamod, och se envisheten som något rastypiskt, inte som ett fel.

Dogon går bra ihop med barn men måste som alla hundar vänjas vid barnen med varsamhet - och vice versa! Det är också mycket viktigt att barnen lär sig att umgås med hunden. En hund är ingen leksak utan en fullvärdig familjemedlem som skall respekteras.

Dogon är en kelig hund som är väldigt fysisk och vill vara nära sin ägare. Den vill gärna vara med överallt när det är något på gång. Allra helst vill den ligga i husses eller mattes knä, sin storlek till trots. Den har lätt för att koppla av och ligger gärna och slöar. Dogon vaktar bara när det behövs.


I rätt händer hos rätt typ av ägare är Dogon precis som alla andra hundraser tevlig, men det gäller att veta vad man har i kopplet. Vissa raser är svårare än andra och kräver en speciell ägare.
Det mest kännetecknande för dessa raser är att de har skärpa och försvarslust. De kan inte sägas vara generellt mer aggressiva än någon annan ras, med på grund av skärpan kan de bli det. Här hänger det mycket på avel och ägare.
Här hittar du mer info
Svenska Dogo Argentino Klubben


Den andra rasen du undrar över är antingen American Pitbull Terrier (här helkuperad) eller Bullterrier

Bullterrier vet jag inte heller mycket om, men jag vet att det finns bullisägare här på forumet.
APBT har jag däremot varit i kontakt med och det är en trevlig och stabil hundras när den är rätt avlad och hanterad. Det finns mycket skräphundar som påstås vara APBT, men som egentligen är korsningar och det finns en del kampavlade vilket inte är att rekommendera.
APBTs största nackdel är dess kamplust. De har en mycket stor kamplust och gameness. Det är därför de använts i hundkamper och kan uppvisa tendenser att vilja kampa med allt som rör sig.
Kan man rikta kamplusten mot ett positivt håll kan det bli en tillgång istället för en nackdel.
APBT är avlad för att sakna skärpa (aggressivitet). En hund som blir arg slåss nämligen dåligt och tur är väl det. Att kombinera deras kamplust med skärpa är livsfarligt.

APBT är inte heller en hund för gemene man. Som ägare måste man vara kunnig, ansvarasfull och hela tiden ligga steget före. Man måste kunna rasen och veta vad som finns i ens hund. Aveln är här jätteviktig.
Här hittar du mer info om APBT
Svenska Pitbullföreningen
 
Ah okej tack. nu fick jag klart för mig.

Det var Dogo Argentino och Pitbull jag menade.
Dogo tycker jag är väldigt fina!
 
APBT är inte heller en hund för gemene man. Som ägare måste man vara kunnig, ansvarasfull och hela tiden ligga steget före. Man måste kunna rasen och veta vad som finns i ens hund. Aveln är här jätteviktig.
Tycker inte att detta är specifikt för just APBT utan detta lär väl ändå gälla alla medel-större och starkare raser. APBT är ju väldigt förarvek och knappast lömsk i sitt beteende vilket gör att det inte är svårare att uppfostra dem än andra "vanliga" hundraser. Fast hand och mycket kärlek i uppfostran helt enkelt!
 
Det jag menar med att ligga steget före är att man hela tiden ska ha framförhållning. Det betyder inte att hunden är lömsk på något sätt utan man ska veta vilka vändningar en situation kan ta och ha kunskap om hur man agerar.
I APBTs fall är det kamplusten man får hålla koll på. När det gäller bruksraser är det skärpa och med en ängslig hund är det hot utifrån.

Jag kan inte hålla med om att en APBT är lika enkel att uppfostra som en hund av sällskapsras. De är förvisso förarveka, men de har också gameness och kamplust. Dessa egenskaper kan ställa till det om man inte har kunskap att hantera det. Sådan kunskap är ofta inte nödvändig om man äger en ras utan dessa egenskaper.

Självklar gäller det mesta även andra större raser, men de diskuteras inte här.
 
gud så fin!
visst är det en dogo?
Frächt med en svart! Vilka fäger finns den i? Jag skulle vilja ha en vit med svarta fläckar. eller en helvit.
Men blev lite paff när jag såg en svart. :eek:
 
Min lilla tjej har mer social kamplust än någon av mina andra hundar och jag måste säga att det är lite jobbigt. Hon är jäkligt snabb på att utmana mig fysiskt och hennes svans går energisk direkt hon får lite motstånd. Här gäller det verkligen inte att uppmuntra mer kamp innan jag kan styra över den med lydnad. En ny situation för mig, men alltid lär man sig något nytt. Som tur är så är hon ju så vek och samarbetsvillig som hon är, annars skulle det blivit tufft...

Så tänk att ha en hund med ÄNNU större kamp *huga* Nog krävs det verkligen att man ligger steget före där och tänker på att det man lär/uppmuntrar sin 4 mån valp kan få förödande konsekvenser i framtiden...
 
Nä, det där är ingen dogo, dogo argentino får endast vara vit hellst helvita men nån svart fläck är på huvudet ok. Fläcken får dock inte täcka mer än 10% av huvudet.
 
det är faktiskt en pitbull, men hon är ganska långbent så visst kan de va lätt att missta sig..:) Men hon är underbar :bump:
 
Visst är det bullterrier med ägghuvudet! Världens vackraste, klokaste, roligaste och envisaste gris... :love:
 
Hejsan!

Jag gör ett projektarbete i skolan om kamphundar och hundkamper.
Undrar om ni vet någon sorglitsvis hemsk sida man kan söka på kanske bilder eller videos från hundkamp eller något liknande. Om någon spelat in Insdier blir jag överlycklig!!
Bara så ni vet så syftar jag inte på någon speciell hundras eller så..

Tacksam för svar!

/frida :banana:
 
mmm.. har varit inne på den sidan förut... tycker det är värre än värst o kommer nu igen inte kunna äta ngt på ett bra tag *suck* blir bara så fruktansvärt arg.. :mad: o ledsen.. :(
 
fy fan i helvetet! HUUUUR kan man behandla sina hundar på det sättet???? fan dom borde radas upp och skjutas! :cry:
 

Liknande trådar

J
Hundavel & Ras Har väldigt mycket funderingar just nu och jag hoppas att iallafall någon orkar läsa igenom och ge sin åsikt på det hela. Jag har...
Svar
11
· Visningar
3 721
Senast: Josefinelandgren
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 899
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Herr & Fru Nidholm alskar hundar. Dom har haft hundar stora som sma sedan barnsben. dom har aven ett antal ar fott upp rashundar. Her...
Svar
9
· Visningar
3 451
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp