Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri
Nej humlan du är inte naiv så går det för det mesta till om myndigheten enbart har blivit tipsad om att det förekommer tex djur misshandel. Men om en person anmäler en annan så kommer det helt andra saker på fråga. Rena terrorismen i min mening (om man är oskyldig).
Nu förstår jag inte riktigt?
Jag kan väl inte anmäla en person anonymt där det går vidare utan anledning?
Min anmälan resulterar väl bara i ett besök o är det inga fel så händer väl inget alls?
Vart anmälar jag i såfall det? Så det ska bli terrorism av det hela?
Detta får du förklara skillanden på?
Det finns vissa som anmäler folk för att dom blir sura på andra och enbart vill ställa till med djävulskap. Därför borde anmälningar inte få göras anonymt.
Att tipsa om att det kan förekomma tex djur misshandel på en gård skall man såklart göra anonymt då det inte föreligger något annat än ett oannonserat besök.
Jag fattar inte skillnande på tips och anmälan tydligen?
Hur och vart anmäler jag någon anonymt bara sådär? För att terrorisera dem jag inte gillar?
Har jag t ex sett en misshandel pågå och anmäler det, så måste de ju bevisa att det skett och då kan jag ju inte vara anonym, för då sker väl inget alls?
Anmäler jag att hästar går ute 24h utan vatten, så när inspektör kommer, finner de ju det jag anmält o kan gå vidare utan mitt vittnesmål?
Jga är inte insatt i anmälan hit o dit så nån vänlig kanske kan upplysa mig om hur detta funkar?
Som jag tidigare sagt att tipsa skall man kunna göra anonymt.
Jag måste få mer info för att fatta skillnaden
I min erfarenhet alldeles för många.
Kan du inte ge några exempel?
Har ingen statistik på det men skall leta lite under morgondagen.
Kanon, skulle vara intressant.
Att en utredning startades först efter att vittnena hade trätt fram och tar även på sig skulden om det skulle visa sig att ÅS är oskyldig är precis så jag vill ha det. Om oannonserade besök inte visar något skall den "åtalade" vara helt fri från alla anklagelser tills dess att någon/något vittne träder fram.
Det är rättssamhälle.
Ja? Funkar det inte så då?
ÅS är ju inte satt i fängelse i väntan på utredning, inte dömd, han är just nu föremål för en utredning och det är väl korrekt att han ska vara det.
Men han vart det ju inte pga, anonyma vittnen?
Är det inte samma om jag anmäler grannen, de går ju fria om det inte finns några bevis vid besök?