Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Sant eller ej, förjävla hemskt är det iaf !

Och efter vad jag hört från en VÄLDIGT säker källa så är det inte helt säkert att denna kvinna döms oskyldig .. Jag hoppas verkligen inte det iaf.

Senast ändrad:

Självklart blir man extra illa berörd när en veterinär utövar ett sådant djurplågeri!
Man ska ju kunna lita på veterinären att dom bryr sig om djuren, gör sitt bästa för att hjälpa dem. Inte att dom innerst inne är en djurplågare.

Jag är själv kluven till om man bör skriva ut yrket när veterinärer begår brott privat men hamnar nog på att man inte bör göra det.
Visst veterinärer är utbildade att hjälpa djur men hamnar ofta i gråzonen mellan ok o djurplågeri.
PL

Peter varför skall man skydda en yrkes grupp som begår brott?
Jag anser att alla hennes rättigheter som veterinär skall dras in med omedelbar verkan tills dess att domstolen har bevisat om hon är skyldig eller inte.
De veterinärer jag har träffat hitintills har alltid varit bra med djuren dock har vissa "ladugårds veterinärer" varit lite rädda för hästarna (DV oftast).
Nej skydda inte någon veterinär som missköter djur på sin fritid.

Bra sagt :)
Vart är den där lilla tjejen och irrar runt när det verklingen handlar om djurplågeri?

Det här skall ju upp i tingsrätten så något avslöjande krävs ju inte. Djurägaren är ju redan avslöjad så att säga. Vad skall TV göra nu? Det är väl bättre att journalister gräver fram nya avslöjanden i så fall.

Självklart blir man extra illa berörd när en veterinär utövar ett sådant djurplågeri!
Man ska ju kunna lita på veterinären att dom bryr sig om djuren, gör sitt bästa för att hjälpa dem. Inte att dom innerst inne är en djurplågare.

Jag håller med. Det är värre när en veterinär är misstänkt.

Fy vad hemskt om detta stämmer.

Nej en veterinär skall inte skyddas men inte heller hängas ut särskilt som veterinär för vad hon misstänks ha gjort hemma. I sammanhanget innebär dessutom angivandet av yrke ett klart utpekande av en viss person.
Att dra in legitimationen innan dom vore ett grovt övergrepp.
PL

Nej en veterinär skall inte skyddas men inte heller hängas ut särskilt som veterinär för vad hon misstänks ha gjort hemma. I sammanhanget innebär dessutom angivandet av yrke ett klart utpekande av en viss person.
PL

Efter en eventuell dom tycker jag det är relevant att veta om en veterinär är dömd för djurplågeri. Som djurägare vill jag kunna lita på de veterinärer jag anlitar. Jag vill att de skall stå för en djuromsorg som jag kan acceptera annars kommer jag att vara misstänksam och ifrågasätta veterinärens råd och det är inte bra alls.

PL

Precis samma som dom gjorde mot Åke Svanstedt.
Ingenting är bevisat ingenting är på väg till rättegång. med honom (ännu) men detta är redan i rättegång. Så då tycker jag att vet licensen skall dras in.

Inte möjligt enligt författningen att dra in legitimationen (finns ingen licens) innan rättegången är klar.
Skillnaden mot ÅS är att där behövdes uppmärksamheten för att problemet skulle komma upp till ytan medan här kommer uppmärksamheten efter åtalet. En himmelsvid skillnad.
PL

Håller helt med! Det är skillnad på dessa två fall.

Sen ska vi inte dömma för än rättegången är klar. Det finns alltid flera sidor av saken. Kanske är det sant, kanske har folk överreagerat. Man kan inte tro på allt som skrivs i tidningen. Allt kan vinklas...........

Se på det med öppna ögon. Har detta skett som det står, så är det naturligtvis för j*vligt. Men är sanningen vinklad.......... Hur vet vi då?

Det är ju bara de som sett den anmälda misshandeln som kan yttra sig, vi andra ska akta vår tunga innan vi hoppar i galen tunna.

vad har trav med detta att göra ??

Vad har trav med saken att göra ???
. Snackar vi om han som andvände elfösare för att få hästarna att springa fortare????

Enligt reglerna är det helt klart. Enligt min mening skall man inte dömas i förväg.
PL

Då är det nog mig du vill fråga men nej det har inget med trav att göra det är hästmisshandel i båda fallen en blev avstängd från sitt jobb den andra får fortsätta. Detta tycker jag är fel dra in legetimationen till rätte gången är avslutad.

En enkel fråga.

Ska en veterinär få utöva sitt yrke under en dylik utredning menar du?

AM

Själv är jag kluven.

Även jag anser att man inte skall döma på förhand, dock är det så att när en åklagare väljer att väcka åtal för djurplågeri då har han/hon även på fötterna ifråga om bevis.
Jag anser inte att en person som är skyldig till djurplågeri är lämplig som veterinär och skall ha rätt att praktisera yrket. Den personen kan även i sin yrkesutövning göra stor skada och det är inte rätt mot djuren eller djurägaren som har rätt att fövänta sig god vård av sina djur.

Så jag är inte helt främmande för att man drar in legitimationen efter det att åtal har väckts till dess att dom har fallit.

Dock anser jag inte att legitimationen skall dras in bara för att en person är anmäld eller misstänkt.
Väljer dock åklagaren att gå vidare därifrån och väcka åtal då har man också delvis bevisprövat målet och då kan jag tycka att man bör överväga att dra in legitimationen till dess dom fallit.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En hästägare i Karlskrona åtalas för djurplågeri alternativt brotts mot djurskyddslagen sedan tre hästar inte fått tillräckligt med mat...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den hästägare som förra sommaren fick åtta hästar omhändertagna på grund av vanvård åtalas nu för djurplågeri. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
676
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Länstidningen i Östersund) Strömsund Två personer på en ort i Strömsunds kommun åtalas misstänkta för vanvård av en häst och...
Svar
0
· Visningar
621
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix