Skänklarna

L

__lollo__

Halloj alla duktiga dressyrryttare:bow:

Jag har ett litet problem...:confused:
Mina tår står nämligen ut väldigt mycket när jag rider...
Min ridlärare säjer åt mig att jag måste slappna av mer och vrida låren, då kommer tån att vara mer framåt.

Så nu skulle jag gärna vilja ha några tips elr träningar på hur man ska kunna få fram tån mer...

Jag går iof lite utåt med tån bara när jag går:angel: , men jag vill så gäärna få bort detta...

HJÄLP MIG SNÄLLA!!!:D

Sv: Skänklarna

ta tag med handen på baksidan låret och vrid om så att låret ligger emot och då hamnar fötterna mera rätt (och ja det gör ont när man inte är van)

Har din sadel mkt knävulster så är det mkt svårare att sitta "normalt" med foten, märker det på dottern som rider i en County Competior, den har så mkt stöd så vi brukar kalla det handikappsadeln:crazy:
marija

Om du har mycket tårna utåt även när du går så kan du nog inte göra så mycket åt det. Visst kan du få tårna att peka framåt, men risken är att det orsakar för mycket spänningar hos dig eftersom det inte alls är naturligt, och går ut över din ridning i övrigt.
Vrid låren som ovanstående skrev, men måste du göra det för mycket eller det inte hjälper, så får du istället lära dig leva med att din fot/dina fötter är sneda! Min ena fot pekar jättemycket utåt, vi har försökt komma åt det på olika vis, men det har inverkat på ridningen i övrigt för mycket negativt, så vi har gett upp.

Det sitter förmodligen högre upp, i vridningen av låren t.ex, vilket i sin tur kan komma från vinklingen av höft och bäcken.

Ta hjälp av någon som kan förklara mer konkret och kanske visa dig handgripligen. Att bara säga att du ska slappna av kanske inte är så konstruktivt, man kan ju slappna av men ändå sitta fel.:idea:

Heej!

Håller med fullt av vad alla skrivit där uppe:)
Om du kan på din häst tycker jag att du ska försöka rida barbacka om din ridlärare säger till dej att slappna av. Jag själv har jätte mycket spänningar på yttre sidan i varven när jag rider i sadeln (tror mkt beror på att jag måste driva min häst frammåt så mkt), men sedan har jag provat att rida barbacka de tre sista ggrna på lektionen och det har gått jätte bra. det är juh självklart inget att rekomendera om man inte kan sitta på hästen och så. Men lycka till med din ridning:)

Jag tror precis som pinky att det hörrör från höft/bäcken. Jag är också lite roterad, vilket märks väldigt tydligt om jag ligger på rygg på plant underlag då tårna faller rakt ut åt sidan. För mig har det troligtvis att göra med stel och kort muskulatur i höften vilket skapar en rotation ända ner till tårna.

Gå till en massör, naprapat, sjukgymnast eller liknande så så kan de säga om det är muskulärt eller sitter i sklettet. Om det är muskulärt kan det gå bort med målmedveten stretching, annars är det nog tyvärr inte så mycket att göra åt det.

tack för alla tips och rådgivningar...:bow:
Jag ska testa det ni skrivit ..
ska försöka iaf...;)

Fötterna skall peka på 11 & 1 (klockan alltså) med andra ord skall dom peka utåt för att du skall använda rätt muskler när du rider :smirk:

Stämmer säkert, men mina fötter pekar på 11 och 14.30 typ, och det är nog inte riktigt rätt! :p

Nyckeln till ett avslappnat skänkelläge grundar sig i ryttarens konstruktion. Man ska aldrig försöka tvinga in tårna på en ryttare som inte är konstruerad för att sitta så, ett normalt skänkelläge innebär att tårna pekar lite utåt. Är det extremt med mer än 80-90 graders vinkel utåt kanske man behöver ta sig en funderare på hur man sitter, för så är vi inte konstruerade... Att tvinga in tårna på en ryttare ger ett instabilt skänkelläge med en svingande skänkel och ett spärrande knä. Det ska istället vara lika mycket tryck från knäet som vid vaden.

Har din sadel mkt knävulster så är det mkt svårare att sitta "normalt" med foten, märker det på dottern som rider i en County Competior, den har så mkt stöd så vi brukar kalla det handikappsadeln:crazy:
marija

HAHA sitter själv i en county connection, asså det är jättesvårt att sitta med tåna framåt i dom! :)

Mina fötter pekade också på 11 & 14.30 :smirk: men jag fick ett tips att gå till osteopaten så det gjorde jag och då visade det sig att jag var "sned" i bäckenet. Redan dagen efter första behandlingen så hade mina fötter ändrat sig så att dem pekade på 11 & 13.00 (på hästryggen), det gjorde jätteskillnad i ridningen.

*KL*
Ska man använda sporrar bör fötterna vara i 11 o 01 läge eller helst ligga parallellt med sidan.

Halloj alla duktiga dressyrryttare:bow:

Jag har ett litet problem...:confused:
Mina tår står nämligen ut väldigt mycket när jag rider...
Min ridlärare säjer åt mig att jag måste slappna av mer och vrida låren, då kommer tån att vara mer framåt.

Så nu skulle jag gärna vilja ha några tips elr träningar på hur man ska kunna få fram tån mer...

Jag går iof lite utåt med tån bara när jag går:angel: , men jag vill så gäärna få bort detta...

HJÄLP MIG SNÄLLA!!!:D

Jag red förut också med tårna jättemycket utåt, Det var kanske.. fyra år sedan nu. När jag gick i sjuan. Men så sa ägaren till min medryttarhäst till mig att hålla in fötterna. För att de skulle peka frammåt. Och efter det följde fyra års jobb med att få fram tårna. Nu är det bra, men jag har andra problem istället. :mad: Men lycka till, för det går bara man kämpar med sin sits från första stund man upptäcker felet. Det är ju första steget till en förändring, att upptäcka det! :bump: :bump: :bump:

Har samma problem. Fick hemläxa att tänka tårna in. Tog en skrittrunda i naturen och verkligen tänkte tårna in. Har provat med skor o shortshaps och ridstövlar. Det är bäst med ridstövlar då skänkeln blir stadigare.

*KL*
Ska man använda sporrar bör fötterna vara i 11 o 01 läge eller helst ligga parallellt med sidan.

:rofl: :rofl: eftersom jag är trög tog det ett tag att fatta att du menade den ena 11 o den andra 01:rofl: Tänkte först att du menade vrida samma fot mellan de lägena, hur dum får man vara?:rofl: Men så blir det självklart, har inget att invända.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 483
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 333
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Hoppning Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade...
2
Svar
24
· Visningar
5 327
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar