Skänkelvikningar...

A

Atomiic

Nu vill jag veta, hur lär man sin häst skänkelvikning, jag har försökt, försökt och återigen försökt.. men nånstans brister det, men eftersom det finns en massa duktiga hästmänniskor här på buke :bow: så kan ni säkert hjälpa mig att reda ut det här..

Sv: Skänkelvikningar...

Man sitter mitt över hästen, gör halvhalt med båda tyglarna, och ber den med ena skänkeln att flytta åt sidan.

Om inte det funkar så sitter man av och övar på att den ska flytta åt sidan när man trycker med knoppen på spöet i skänkelläget.

Gör som ovanstående skrev men i början kan du även använda yttertygeln som ledande, sen minskar du användadet av den ju mer hästen förstår sidförande för skänkeln.

Den måste först förstå hjälperna.
Börja på en 4-kant o flytta bakdelen /vänd ett 1/4 varv med samsidiga hjälper i varje hörn. Ytterhjälperna hindrar den från att gå åt sidan med bogen.
Nästa steg är att vända in från spåret likadant, men du behåller ställningen-flyttar fram innerskänkeln ngt o sen driver framåt med yttersk.
Börja med att flytta 3-4 steg -rakt fram o sen flytta igen.
Begär inte mkt tvärning i början o A o O är att den tänker /går på framåt.
Jag tycker att det är enklast att börja i trav eftersom den då bara rör sig i 2-takt.
Om baken blir efter- försök inte då att flytta DEN mer, utan gör hästen rak igen o istället bromsa upp bogens sidoflyttning.
Den viktigaste hjälpen är inte den sidförande, utan yttern.
Titta dit du ska o beröm vid minsta ansats från hästen.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka