Skänkelvikning

BusBarro

Trådstartare
Jag får inte skänkelvikningen att fungera! Jag blir knäpp på mig själv när jag sitter och tränar, vet inte vad jag gör för fel och tränaren har tittat och hon tycker inte heller det ser ut som det.
Jag upplever att Bella är för mycket efter med bak, det ser liksom ut som att hon "släpar" bak efter sig.
Men det är mest för vänster skänkel, höger är helt okej.
Sista tävlingen slog domaren ner på det också, även att hon var lite ö.t. och det var för att jag hade för långa tyglar...
Men jag har ingen aning om hur jag ska få det att funka för jag har lösgjort henne ordentligt och hon är inte stel på något sätt.
Spö funkar inte att ha med för då reser hon sig...

Någon som har tips?

MVH Frida

Sv: Skänkelvikning

Jag får inte skänkelvikningen att fungera! Jag blir knäpp på mig själv när jag sitter och tränar, vet inte vad jag gör för fel och tränaren har tittat och hon tycker inte heller det ser ut som det.
Jag upplever att Bella är för mycket efter med bak, det ser liksom ut som att hon "släpar" bak efter sig.
Sista tävlingen slog domaren ner på det också, även att hon var lite ö.t. och det var för att jag hade för långa tyglar...
Men jag har ingen aning om hur jag ska få det att funka för jag har lösgjort henne ordentligt och hon är inte stel på något sätt.

Någon som har tips?

MVH Frida
Fånga upp yttersidan/ bogen o tänk mer framåt än åt sidan.
Istället för att försöka flytta bakdelen ikapp med framdelen, så tänk flytta hela hästen- rak häst.

Jag upplever att Bella är för mycket efter med bak, det ser liksom ut som att hon "släpar"
bak efter sig.

Få med bakkärran mer? om bakbena är aktiva blir alla rörelser mkt bättre och hon orkar kliva
"in" lättare, annars har jag inga förslag..
Lycka till :bump:

Fånga upp yttersidan/ bogen o tänk mer framåt än åt sidan.
Istället för att försöka flytta bakdelen ikapp med framdelen, så tänk flytta hela hästen- rak häst.

Tror det är där felet ligger, jag håller inte emot på yttersidan nog mycket. Ska verkligen tänka på det nästa gång...

Tack!

håller med de andra.

tillägg.
du ska ha så pass mkt tryck att du verkligen kan bromsa på ytter. att du kan då ett rejält sug på yttertygeln och att du flyttár din raka häst mot den.

tänk att tempo alltid är viktigare än sidoförflyttning!

Någon som har tips?

MVH Frida

Ett tips som har hjälpt mig är att när du ska göra skänkelvikningar så försök att lägg till skänkeln intill hästen och sedan försöker du "flytta sadeln" med hjälp av insidan utav låret istället. Så tänk att du gör en skänkelvikning med sadeln istället för hästen!:p
Det låter lite sinnessjukt men det funkar. Dom flesta hästarna går som en klocka ibland tycker jag.

den här övningen jobbar jag mkt på för att fånga upp ytter+ få mer framåtbjudning :banana:
rid skänkelvikning ca. 3 sedan rakt fram ca. 3 steg o sedan skänkelvikning igen, var noga m. rakriktning när du rider rakt fram o att allt sker för skänklarna!
sen behöver man inte alltid tänka exakta steg, man "fångar upp" hästen med rakriktningen när man känner att man tappar kontrollen.. :idea:

Jag är sämst på att göra skänkelvikning för vänster skänkel. Bakdelen släpar allt som ofta efter bakom mig till vänster.. Brukar göra lite högersluta och går ur den och flytta sidledes, så att jag har koll på var bakdelen befinner sig.

För mig beror det nog på att jag är dålig på att sitta still och ge vikthjälpen på rätt sätt, och det underlättar inte heller att hästen tycker det är väldigt jobbigt att göra raka och fina skäneklvikningar.

Det bästa brukar vara att inte bry sig om bakdelen utan tänka att det är bogarna som ska flyttas över till sidan.:idea:
Då håller du automatiskt in yttersidan bättre.

Var också noga så att du inte flyttar bak innerskänkeln för mycket utan ha den ganska långt fram istället. Framdelen ska ju leda över.

Passa också så att du inte klämmer mer och mer utan att du kickar till och sen åker på det. Att rida några steg åt sidan och några steg rakt fram är inte dumt....
Lycka till!/Malin

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 964
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 767
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar