Skänkelvikning!

Chima

Trådstartare
Ska hästen vara ställd åt de håll hästen gör skänkelvikningen åt?
Förstår ni vad jag menar?

1.Endel gör skänkelvikningar så här;
Om de rider skänkelvikning åt höger så är hästen ställd åt vänster.

2.Andra så här;
Om de rider skänkelvikning åt höger så har de också hästen ställd åt höger.

Det är väl 2 man ska göra eller?:confused:

Sv: Skänkelvikning!

Hm, rak eller möjligen ställd från rörelseriktingen har jag lärt mig om jag inte minns fel...

Men jag kan ha fel, längesen jag red en skänkelvikning.

Hästen ska vara ställd ifrån rörelseriktningen, men inte förböjd som många gör, i så fall hellre rak.

När man rider skänkelvikning åt höger, undan för vänster skänkel ska hästen vara rak i kroppen och ställd till vänster, ställd från rörelseriktningen.

De som har hästen ställd i rörelseriktningen, ex. sidvärts undan för vänster skänkel och hästen ställd till höger, kanske rider eller försöker rida "sluta" på diagonalen.

Vet inte om det här hjälpte.. ;)

ställd från rörelseriktningen, alltså åt höger om du gör undan höger skänkel och rider mot vänster, tex från F till H. Rider du ställd emot rörelseriktningen är det en motställd skänkelvikning, som rids endast i lösgörande syfte.
Du kanske har blandat ihop det med diagonalsluta oxå? Då rids hästen böjd och ställd mot rörelseriktningen, men det är en helt annan rörelse.

hmm.. en skänkelvikning ska hästen vara ställd i samma håll som man förflyttar sig åt annars skuter hästen bara ut bogen och flyter ut och jobbar inte över huvudtaget.. bara ryttaren som tror att oj vilken bra skänkelvikning jag gör.. hästen flyttar sig åt sidan!.. bara min åsikt

Och vad har du för belägg för det? Om hästen har en bänegenhet att skjuta ut bogen är det ett ryttarfel. I en skänkelvikning ska hästen vara rak i kroppen och något ställd från rörelseriktningen, och det finns mängder av människor som klarar av detta.

Men självklart kan man använda kontradställning för korrigering men det är inte så en skänkelvikning i sin rätta benämning rids.

isf är det som jag skrev innan i lösgörande syfte. Du kan aldrig få godkänd poäng på en tävling med felställd häst. Enligt TR ska hästen vara ställd från rörelseriktingen i skänkelvikning.

Självklart beror det vem som sitter på hästen!.. jag rider ju inte dressyr utan westernridning och då är min åsikt att hästen ska vara ställd mot rörelseriktningen!

Det kan inte vara så att du har blandat ihop det här med de sidförande rörelserna?

Skänkelvikning: Hästen ska vara rak i kroppen men något ställd från rörelseriktningen
Öppna: Hästen är böjd genom hela kroppn och ställd från rörelseriktningen
Sluta: Hästen är böjd i hela kroppen och ställd i rörelseriktningen.

Kan det vara så? För ett otränat öga kan dessa rörelser se rätt lika ut fast det i själva verket är stor skillnad på dem.

S.v rids med samsidiga hjälper. Vä, ställd o flyttas för samma sidas skänkel.
Viktigt att tänka att man flyttar bogen o inte har tillbaka sidförande skänkel för mkt.

men, så hästen ska alltså vara ställd från rörelseriktningen eller rak ställd lite... Tack för hjälpen :bow:

Hickolena skrev:
hmm.. en skänkelvikning ska hästen vara ställd i samma håll som man förflyttar sig åt annars skuter hästen bara ut bogen och flyter ut och jobbar inte över huvudtaget.. bara ryttaren som tror att oj vilken bra skänkelvikning jag gör.. hästen flyttar sig åt sidan!.. bara min åsikt

Det du beskriver är ett vanligt fel som uppstår i en skänkelvikning.Ryttaren tappar hästens yttersida och hästen skjuter ut bogen. Men vem sa att det skulle vara lätt att rida dressyr? :D I en skänkelvikning skall hästen vara ställd från rörelseriktningen utan att yttersidan flyter iväg, bogen skall bara leda svagt, hästen skall vara rak i kroppen. Att ställa i rörelseriktningen kan vara ett bra sätt för en ryttare att känna hur det känns när man har lite bättre koll på yttersidan men skulle du rida en sådan skänkelvikning på tävling skulle du inte få godkänt.

precis.. jag har sett väldigt många som rider "skänkelvikning" då hästen skuter ut bogen rejält!..

Är inte så värs insatt i dressyren numera men jag vet hur det var för många år sen när jag red det!.. jag gav bara min åsikt på hur jag tycker att det ska gå till och hur jag gör.. tävlar ju inte dressyr så mina skänkelvikningar bedöms inte.. och det kanske är tur!! :rofl:

Det jag gör som bedöms på tävling är sidepass och då ska hästen förflytta sig helt å sidan och vara helt rakställd och tygel hälst!:bump:

Ytterskänkeln håller rätt på ytterbogen och sköter drivningen framåt..
Med yttertygeln gör man små halvhalter som oxå rakriktar så att det inte bara är bogen som tvärar.

Var inte så fixerad vid tvärningen så att det sker på bekostnad av farten framåt.
Börja med att rida in mitt på kortsidan o komma ut innan hörnet.

Vid inridandet så rid inte tillbaka o byt varv, utan om du rider genom hörnet med en då .ex. högerställd häst rid åt vä. och kom ut isamma varv.
hästen är då redan "klar"Halvhalt på vä. tygel o sen flytta.

Om farten går förlorad har du tvärat för mkt.

Senast ändrad:

axel skrev:
Ytterskänkeln håller rätt på ytterbogen och sköter drivningen framåt..
Med yttertygeln gör man små halvhalter som oxå rakriktar så att det inte bara är bogen som tvärar.

Var inte så fixerad vid tvärningen så att det sker på bekostnad av farten framåt.
Börja med att rida in mitt på kortsidan o komma ut innan hörnet.

Vid inridandet så rid inte tillbaka o byt varv, utan om du rider genom hörnet med en då .ex. högerställd häst rid åt vä. och kom ut isamma varv.
hästen är då redan "klar"Halvhalt på vä. tygel o sen flytta.

Om farten går förlorad har du tvärat för mkt.

Jag håller med, varför har du riktat detta till mig? Knapplån?

Hickolena skrev:
Självklart beror det vem som sitter på hästen!.. jag rider ju inte dressyr utan westernridning och då är min åsikt att hästen ska vara ställd mot rörelseriktningen!

Nu var ju frågan hur man utför en korrekt skänkelvikning ,vilket håll hästen skall vara ställd åt ,,,inte vad din åsikt var ,hur du tycker en skänkelvikning skall vara Eller hur :confused:

Mia

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 464
Senast: Nevermind
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: ameo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 722
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024