Sv: Skänkelvikning vs öppna och sluta?
Jag tycker nog att det är ok att du kommer och förstör
, speciellt med så intressanta frågor! Jag tror att det som vi "rabblar upp" är en "normal mall" som det är lättast att förklara utifrån för någon som håller på att lära sig grunderna. Sedan börjar man inse att det är mer komplicerat än så, och att samma rörelse kan ridas på många olika sätt och därför ge olika effekter.
Men skulle man börja med att försöka förklara på ett mer komplicerat sätt för en "nybörjare" så skulle det bara sluta med att den personen inte förstår ett dugg. Det är nog komplicerat och mycket att förstå ändå... I alla fall var det så för mig..
Det är det iofs fortfarande, eftersom ju mer man lär sig och förstår, ju mer inser man att det inte riktigt var så enkelt som man först trodde.
En rörelse ser väl nästan aldrig exakt likadan ut, och man kan rida en övning på många olika sätt. Man kan rida en öppna så att den blir väldigt samlande eller nästan inte alls. Man kan naturligtvis rida den så att den inte ger någon samling alls och istället bara förstör, eller så att den är lite lösgörande. Jag kan säkert säga att tyngdpunkten inte är en statisk, fixerad punkt eftersom ridning är i rörelse och dynamisk. Om man lyckas ragga någon duktig fysiker och matematiker skulle man säkert kunna räkna ut var tyngdpunkten ligger i ett bestämt ögonblick, men ögonblicket efter har den säkert flyttat på sig. Man skulle kunna be fysikern räkna ut tyngdpunkten i en hel serie ögonblick, efter varandra, och få en överblick över tyngdpunkten i just den rörelsen den gången, men i slutändan så säger det nog bara att tyngdpunkten ligger där de flesta vet - ungefär
där . Dessutom måste man ändå ha
känsla för att kunna känna när hästen samlar sig och när den inte gör det.