Skänkelvikning vs öppna och sluta?

Sv: Skänkelvikning vs öppna och sluta?

I sluta på rakt spår så är hästen böjd genom hela kroppen med bakdelen innanför spåret antingen på tre eller fyra spår beroende på hur stark hästen är. En sluta på diagonalt spår fungerar på samma sätt vilket gör att hästen går med bakdelen något "före" övriga kroppen.

I skänkelvikning så ska hästen vara RAK i kroppen och bara ställd i nacken mot rörelseriktningen. Hästen ska alltså inte gå på flera spår på samma sätt som i slutan och som jag fattat det är det ett grovt fel om hästens bakdel "går först" i en skänkelvikning.

I öppna så är det framdelen som träder in innanför spåret och bildar de tre eller fyra spåren - även i öppnan så ska hästen vara böjd genom hela kroppen.

Så man kan grovt sett säga att den stora skillnaden är att i öppna/sluta så ska hästen vara böjd genom hela kroppen för att hästen ska träda in under sin egen tyngdpunkt med "aktuellt" bakben, medans skänkelvikningen ska utföras med bara ställning i nacken.

Är väl inte så jättebra på det här egentligen..., men i öppna och sluta så ska väl bara antingen frambenen eller bakbenen vara på dubbla spår. (korsa varandra?) medan du i en skänkelvikning rider hästen med en rak kropp och både fram och bakben gå på dubbla spår...

En liten komplettering/förtydling till ditt inlägg bara: en stor skillnad på övningarna är att öppna och sluta är samlande pga att ett bakben i taget träder in mot tyngdpunkten (yttre i slutan och inre i öppnan) och därmed bär lite mer vikt. I skänkelvikning träder bakbenet förbi tyngdpunkten och är alltså inte samlande.

Ops, bommade det :D Nämnde ju tyngdpunkten, men sånt kanske ska förklaras lite tydligare :o

Nu kommer jag och är jobbig.

Det här med kliva in till tyngdpunkten har "man" hört sen man började rida. Hur många förstår vad det betyder? Var är hästens tyngdpunkt? Är den statisk? Sitter den alltid på ett och samma ställe? Spelar det roll ifall hästen höjer ryggen eller inte i en sluta? Är en övning alltid stärkande och samlande om hästen kliver in till sin tyngdpunkt? (Förutsatt nu att tyngdpunkten nu är en fixerad punkt)

Jag tror att det finns många missuppfattningar i detta och kanske borde jag starta en egen tråd om detta istället? Eller är det OK om jag "förstör" denna?

Det känns lite som om definitionerna av slutor osv bara är något som hamrats in och som är bra att rapa upp.

En skänkelvikning, ser den ALLTID likadan ut? Är den aldrig samlande? Varför är det samlande om bakbenet rör sig i en viss rörelse på ett visst sätt, men inte samlande om den rör sig på nästan exakt samma sätt i en annan rörelse?

Och den mest spännande frågan: VAR är hästens tyngdpunkt?

Jag tycker nog att det är ok att du kommer och förstör :D :D , speciellt med så intressanta frågor! Jag tror att det som vi "rabblar upp" är en "normal mall" som det är lättast att förklara utifrån för någon som håller på att lära sig grunderna. Sedan börjar man inse att det är mer komplicerat än så, och att samma rörelse kan ridas på många olika sätt och därför ge olika effekter.
Men skulle man börja med att försöka förklara på ett mer komplicerat sätt för en "nybörjare" så skulle det bara sluta med att den personen inte förstår ett dugg. Det är nog komplicerat och mycket att förstå ändå... I alla fall var det så för mig.. :p Det är det iofs fortfarande, eftersom ju mer man lär sig och förstår, ju mer inser man att det inte riktigt var så enkelt som man först trodde.
En rörelse ser väl nästan aldrig exakt likadan ut, och man kan rida en övning på många olika sätt. Man kan rida en öppna så att den blir väldigt samlande eller nästan inte alls. Man kan naturligtvis rida den så att den inte ger någon samling alls och istället bara förstör, eller så att den är lite lösgörande. Jag kan säkert säga att tyngdpunkten inte är en statisk, fixerad punkt eftersom ridning är i rörelse och dynamisk. Om man lyckas ragga någon duktig fysiker och matematiker skulle man säkert kunna räkna ut var tyngdpunkten ligger i ett bestämt ögonblick, men ögonblicket efter har den säkert flyttat på sig. Man skulle kunna be fysikern räkna ut tyngdpunkten i en hel serie ögonblick, efter varandra, och få en överblick över tyngdpunkten i just den rörelsen den gången, men i slutändan så säger det nog bara att tyngdpunkten ligger där de flesta vet - ungefär där . Dessutom måste man ändå ha känsla för att kunna känna när hästen samlar sig och när den inte gör det.

Skänkelvikning är en lösgörande rörelse och öppna en samlande.

Men varför sägs det då vara samlande när hästen träder in till tyngdpunkten med bakbenen? När jag rider en häst som har mkt tyngd fram och dess tyngdpunkt rör sig från sadelgjords-ormådet och framåt, då kan den hästen ha ett jättestort undertramp och sålunda trampa in långt under sig. Men inte backar det tyngdpunkten?

Jag är nu ute efter att bryta ner vad ni EGENTLIGEN säger när ni tar denna universal-barock-sanning om skolorna och varför de är bra. Jag undrar varför just öppna och sluta blivit en så bra metod för "er" att ta till som samlande. Det är ofta det första rådet nya användare får - stärk hästen gm att stärka ett bakben i taget, i skolorna. Det kommer att ge en rakare häst så småningom när ena bakbenet kliver in under tyngdpunkten.

[En sluta på diagonalt spår fungerar på samma sätt vilket gör att hästen går med bakdelen något "före" övriga kroppen.

.[/QUOTE]

Oj, nu tänker jag så det knakar och får hästen att slå knut på sig själv :D . Jag (som rider vanligt) har lärt mig att framdelen ska leda i sluta på diagonalen, är det två helt olika filosofier eller tänker vi lika och skriver olika?

I sluta på rakt spår så är hästen böjd genom hela kroppen med bakdelen innanför spåret antingen på tre eller fyra spår beroende på hur stark hästen är. En sluta på diagonalt spår fungerar på samma sätt vilket gör att hästen går med bakdelen något "före" övriga kroppen.

Nej nej och åter nej, I diagonalslutan är hästen mer böjd genom hela kroppen eftersom slutan blir tvärare och bakdelen går verkligen inte något före övriga kroppen, det är ett stort fel om detta skulle inträffa.

Längs långsidan går hästen innanför med bakdelen men framdelen leder fortfarande.

Hmm är ingen barockist men skänkelvikning är inte samlande och det är väl därför det förekommer i lätta dressyrprogram, hästen går ju i sidleds med rak kropp och skjuter sig framåt och till sidan,i en öppna sänker ju hästen sin inre höft och bär mer uppåt när den träder in mot tyngpunkten som borde vara där hästen bär som mest vikt och det varierar nog från häst till häst tror jag iallafall.

I en skänkelvikning kan inte hästen bära uppåt eftersom den går diagonalt till sidan.

Jag kan försöka svara efter de kunskaper jag lärt mig och de insikter jag fått...
Om hästen har ett stort undertramp så betyder inte det att den bär mycket vikt bak. Detta kan man se på tex oskolad hästar - de kan mycket väl ha ett stort steg utan att för den sakens skull bära mycket vikt bak. När hästen samlar sig så händer mycket saker i kroppen, så mycket att jag hela tiden får nya insikter om vad det innebär och nya frågor som inte alltid besvaras på en gång... När hästen vinklar sitt bäcken bakåt så kommer vinkeln mellan knäet och höften att minska. När hästen inte samlar sig så rör sig hela benet ända från höftknölen, men när vinkeln knäet/höften minskar så minskar rörligheten i benet från höften och ner till knäet. Detta innebär att när hästen samlar sig så kommer steglängden att minska. När samlingen blir väldigt hög (och alla vinklar har minskat mycket) så kommer steglängden att bli ganska kort.
Att öppna och sluta lägger mer vikt på ett bakben beror på att man placerar hästens kropp så att en större del av kroppsvikten ligger på det ställe där det "bärande" bakbenet ska sättas ned. Om hästen i tex en höger öppna för bakbenet ut åt höger istället för rakt fram, så fördelas vikten jämnare på bägge bakbenen och man tappar effekten man var ute efter.

Det måste väl gå att tvära både mer och mindre längs både diagonal och långsida? Alla varianter från rakt fram till helt på tvären (ja tom alla varianterna snett bakåt till rakt baklänges om man tänker lite cirkus och verkligen låter bakdelen komma före :angel: ) är väl möjliga oberoende av var på ridbanan man börjar och slutar?

(För mig är dessutom diagonalen ett rakt spår, men inte t ex en volt där det också går att rida öppna och sluta... Och hästen är normalt ställd från rörelseriktningen i en skänkelvikning)

Carmenzita skrev:
Men varför sägs det då vara samlande när hästen träder in till tyngdpunkten med bakbenen? När jag rider en häst som har mkt tyngd fram och dess tyngdpunkt rör sig från sadelgjords-ormådet och framåt, då kan den hästen ha ett jättestort undertramp och sålunda trampa in långt under sig. Men inte backar det tyngdpunkten?

Yes, och så en följdfråga; om hästen nu har sin tyngdpunkt nånstans framför sadelgjorden upp i kroppen; KAN den då trampa ända dit med bakbenet?
Om den inte kan - vad händer då?
Är övningen fortfarande samlande och stärkande?
Eller ska man kanske mer jobba på att försöka få hästen att flytta bak tyngdpunkten först och därefter be den trampa dit med bakbenen?

Nix det går aldrig att tvära lika mycket längs långsidan som det gör på diagonalerna, ju kortare diagonal desto tvärare sluta. På långsidan blir hästen aldrig lika parallell som den blir på diagonalen

Även om långsidan är ett rakt spår så går det just det rakt fram, en diagonal går rakt fram fast hästen måste gå åt sidan med frambenen för att följa det raka spåret vilket den inte gör på samma sätt på långsidan.
En långsida kan aldrig bli tvärare vilket en diagonal kan och därmed också en tvärare och mkt mer böjd sluta

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte hästen har sin tyngdpunkt framför sadelgjorden och den kommer definitivt inte dit med några bakben iallafall.
En kort häst byggd i uppförsbacke har inte särskilt svårt att ta sig fram till dens tyngdpunkt medans en längre häst har betydligt svårare för samma sak.
Där kommer ju exteriör och ridbarhet in. Visst allt går att förbättra men det finns gränser.

det är väl klart att det går att tvära hur mycket som helst längs långsidan!
Jag har ridit sidepass längs en vägg! Vad är det som är så omöjligt med det?

läs mitt svar igen då jag förklarade just det

Men i en rätt riden sluta ska ju inte hästen tvära med fram, så då spelar det väl ändå inte någon roll VAR man rider den? Ett rakt spår är alltid rakt.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
626
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka