Skänkelvikning vs öppna och sluta?

Sv: Skänkelvikning vs öppna och sluta?

Klart den måste tvära med fram :confused: Hur annars skall du komma fram till tex mitten på andra långsidan om du börjar slutan i hörnet? När du rider saxen osv (nu pratar jag om trav) Om inte hästen tvärar med frambenen så innebär det att slutan inte är brant dvs som när du rider längs spåret.
Men ju brantare slutan blir desto mer måste hästen tvära alltså på diagonalen.

Vi har nog olika synsätt på hur en sluta ska ridas, det du pratar om skulle jag kalla halfpass (som det inte finns någon motsvarighet till i svenska språket).

På diagonalen ÄR ju diagonalen spåret, alltså ska framdelen gå på spåret (diagonalen) och inte tvära.

Jag pratar om en diagonalsluta, jag förstår inte hur du skall komma brant åt sidan om hästen inte tvärar:confused:

Hästen går ju inte rakt fram i slutan på diagonalen utan åt sidan.
Hur kommer du brant åt sidan i en diagonalsluta med en häst som inte tvärar, DET skulle jag gärna vilja veta.

Har du aldrig sett en Dressyrhäst göra travslutor i GP??

Då får jag fråga dig vad det är för nytta med en häst som tvärar med frambenen i en sluta?

Bortom dressyrprogrammen.

Som rörelse i bruksridning kan jag förstå det (då spelar det ingen roll vad det är för rörelse eller vad den heter, bara man inte blir dödad), men som en ren rörelse att öva?

Du har inte förklarat nåt speciellt vad jag kan se, men citera gärna det du menar! :)

Sen måste jag hålle med Psycogirl att frambenen nog inte ska korsas i en sluta, så har iaf jag lärt mig. För att förtydliga så heter den om man översätter direkt från tyska, kruppa in, dvs bogarna är kvar där de var innan slutan påbörjades.

I en diagonalsluta rider du in på det diagonala spåret i en öppnaliknande rörelse (har jag fått lära mig) så har du frambenen på plats för att sedan med frambenen "spåra" en rak linje fast på daigonalen... ;) om nu någon förstår hur jag menar :confused:

fadeya skrev:
Nix det går aldrig att tvära lika mycket längs långsidan som det gör på diagonalerna, ju kortare diagonal desto tvärare sluta. På långsidan blir hästen aldrig lika parallell som den blir på diagonalen

Även om långsidan är ett rakt spår så går det just det rakt fram, en diagonal går rakt fram fast hästen måste gå åt sidan med frambenen för att följa det raka spåret vilket den inte gör på samma sätt på långsidan.
En långsida kan aldrig bli tvärare vilket en diagonal kan och därmed också en tvärare och mkt mer böjd sluta

Vad är hästen parallell med? Kan en böjd häst överhuvudtaget vara parallell med något???

Jag kan börja min sluta just när den böjda hästen kommer fram med nosen mot långsidan och flytta den i sidled mot kortsidan. Tvärare än så går väl inte att rida???

Jag förstår överhuvudtaget inte hur böjning och tvärning skulle påverkas av var på ridbanan jag befinner mig. Om jag inte har staket utan gubbar i hörnen som håller snören runt ridbanan så skulle alltså min häst röra sig annorlunda om gubbarna sprang iväg så att långsidan jag red på blev diagonal??? Springer de lite till så blir hästen ännu mera böjd i en alltmer tvär diagonalsluta... Nej, det måste vara det där parallelle som spökar till det, du har någon begränsning som gör att du tycker du måste rida olika på olika ställen på ridbanan. Du får förklara!

Carmenzita skrev:
Men varför sägs det då vara samlande när hästen träder in till tyngdpunkten med bakbenen? När jag rider en häst som har mkt tyngd fram och dess tyngdpunkt rör sig från sadelgjords-ormådet och framåt, då kan den hästen ha ett jättestort undertramp och sålunda trampa in långt under sig. Men inte backar det tyngdpunkten?

Ett jättestort undertramp talar inte om att hästen är samlad. Hästen du nämer ovan har garanterat mer påskjut än undertramp=icke samlad. För att hästen skall vara samlad krävs att bakbenet rör sig längre framför höftknölen än vad den gör bakom den.

Attention skrev:
I en diagonalsluta rider du in på det diagonala spåret i en öppnaliknande rörelse (har jag fått lära mig) så har du frambenen på plats för att sedan med frambenen "spåra" en rak linje fast på daigonalen... ;) om nu någon förstår hur jag menar :confused:

Näää! Det verkar urkorkat att rida en öppnaliknade rörelse när man ska rida sluta! ;) Men det är klart, förberedelsen innan är rätt lika, du kommer ur hörnet och fortsätter bågen så du får in framdelen med en "lagom" böjd häst. Följer du spåret dvs tvärar från böjningen blir det öppna. Tvärar du i stället åt det håll hästen är böjd och följer diagonalen blir det sluta! Men det där att få frambenen på plats är väl i så fall mer voltliknade än öppnaliknade?

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
626
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka