Skänkelvikning med hästen ställd i rörelseriktningen...

Sv: Skänkelvikning med hästen ställd i rörelseriktningen...

Är det sluta du tänker på?

Det är dock inte detsamma som skänkelvikning, eftersom hästen kliver fram/in under sin tyngdpunkt istället för åt sidan.

Traversal?!? :confused:

Om du gör den på diagonalen så är det en förberedelse till sluta, men något riktigt eget namn har den väl inte tror jag. Det skulle i så fall vara 'förvänd skänkelvikning', men det har jag aldrig hört.

Halfpass och sidepass kanske?

pinky skrev:
Är det sluta du tänker på?

Det är dock inte detsamma som skänkelvikning, eftersom hästen kliver fram/in under sin tyngdpunkt istället för åt sidan.

Hästen är alltså bara ställd i nacken mot rörelseriktningen men i övrigt rör den sig rakt sidvärts och framåt precis som i en skänkelviktning. Mycket svårare har jag märkt och jag hörde nån som sa att från början var skänkelvikningen tänkt så... Fler idéer?

Antti: Absolut inte sidepass. Vad är halfpass?

Kan det vara diagonalsluta som du menar ?

Detta tror jag min ridlärare kallade för 'motställd skänkelvikning' (fast det var väl en 6-7 år sedan det begav sig).

Hej
Halfpass är sluta på diagonal.

Motställd eller kontraställd skänkelvikning skulle jag säja,,,

/Lena

Jag skulle också kalla det kontraställd eller motställd. Rörelsen kan vara bra för en ryttare som lätt tappar yttersidan och får en förböjd hals och en bog som ramlar iväg.

Vad man ser på tävlingar så är det väl vad TR kallar diagonalsluta?!?*bara lite ironi*
/T

Det heter motställd skänkelvikning. Svårare än så är det inte.

Inom AR rids inte rörelsen skänkelvikning, då den inte har något syfte i arbetet med att utbilda bakbenen. Att be hästen att kliva förbi tyngdpunkten har ingen relevans för skolning av bärkraft.

Sluta på diagonalen kallas traversal.

Skänkelvikning är struket från dressyr programmen i tyskland, har jag hört.

Har du bestämt det? Vad som rids innom AR?

pebermynte skrev:
Inom AR rids inte rörelsen skänkelvikning, då den inte har något syfte i arbetet med att utbilda bakbenen.
Utbildar man bara bakbenen inom AR? :smirk:

Men i skolor på Bents sätt så kliver de ju förbi tyngdpunkten i vartenda steg.........

*lånar knapp*
Jag tränar just nu min häst i att aktivera och kliva med och TA I lite med höger bak. Så hon får, i själva övningen, kliva långt fram och åt sidan med det bakbenet. Långt förbi tyngdpunkten ska det.
Och mycket har blivit bättre - min medryttare rapporterade häromdagen hur liksidig hon hade känts, och att hon till och med fattat den svåra galoppen! :)
Tänk vad synd det hade varit om jag hängt kvar i AR-inriktningen där man inte får lov att göra annat än att rida skolor.

pebermynte skrev:
Inom AR rids inte rörelsen skänkelvikning, då den inte har något syfte i arbetet med att utbilda bakbenen. Att be hästen att kliva förbi tyngdpunkten har ingen relevans för skolning av bärkraft.

Sluta på diagonalen kallas traversal.

Skänkelvikning är struket från dressyr programmen i tyskland, har jag hört.

Jag tycker inte att den rörelsen innebär att hästen kliver förbi tyngdpunkten. Förklara hur du menar?

I Sidepass är hästen INTE ställd i rörelseriktningen, inte ställd alls, helt rakriktad... trodde du visste allt antti?!

/cj

Ok, det spelar egentligen inte nån roll om det har ett namn. Jag kom bara i diskussion med nån.... Och den diskussionen gick i princip ut på att den rörelsen "finns" inte, alltså rider man den inte. Egentligen tycker jag att man kan rida sidvärts med hästen ställd/böjd åt vilket håll som helst, eller helt rak, rakt åt sidan eller åt sidan och framåt....Skit samma vad det heter. Sen kanske inte alla rörelser används inom den akademiska ridningen som utbildande, men själv tycker jag att variationen på hur hästen kan forma sin kropp utifrån ryttarens säte/hållning/blick/skänkel/tyglar är mycket utbildande.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 999
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar