Skänkelvikning i galopp

jacko

Trådstartare
I den grå forntiden lärde jag mig rida på ridskola (i vuxen ålder). En av ridlärarna var gammal militär och för honom fick vi göra skänkelvikning i galopp. Men aldrig för någon annan.

Och det är ju en "sanning" jag hört fler gånger - att skänkelvikning gör man inte i galopp, bara i skritt och trav.

Finns det någon anledning till detta, eller är det en "råttan i pizzan-grej"? Alltså: varför bör/bör man inte göra skänkelvikning i galopp?

Sv: Skänkelvikning i galopp

Det är väll en definitionsfråga egentligen. Rida sidvärts går ju utmärkt, även på diagonalen. Men regelrätta skänkelvikningar fungerar sämre.

Senast ändrad:

Det är betydligt lättare att rida sidvärts i galopp i öppna/sluta tycker jag än regelrätt skänkelvikning.

Haha!! Har aldrig riktigt tänkt på att det borde vara omöjligt i galopp :)
Rider oxå sidvärts i galopp och har tränat för A-tränare som sa åt mig att just rida skänkelvikning innan byte pga att hästen kastade sig in i nya galoppen! Funkade super:D

om man rider en ganska rak öppna blir det ju lite som en skänkelvikning, kanske det tränaren var ute efter?

Han sa "skänkelvikning i galopp". Medan jag har hört från många andra att "så gör man inte".

Och sådant tycker jag är intressant att fnula över - varför gör man si, varför gör man så? :laugh:

Vilka tråkiga människor du verkar stött på. Man kan ju rida en häst rak sidvärts, men inte med lika mycket tvärning som i galopp för då slår den ju knut på sina ben. Man kan rida med mer tvärning också men då behöver man lite böjning för att hästen inte ska trassla in sig :).

skänkelvikning och skänkelvikning, men flytta hästen i galopp åt både det ena och andra hållet har jag fått lära mig är väldigt mjukgörande......

men som någon skrev så är det ju absolut inte samma tvärning i galopp som i trav och skritt (iallafall inte så som jag fått träna)

jag har fått träna min i "skänelvikning i galopp" som tränaren sa nu under året. Detta för att göra han mjukare i förflyttningar och han hade det lättare i galopp än i trav så vi tog den lättaste gångarten först...

SKänkelvikning i galopp är lösgörande, min tränare föreslår det när det behövs, inte mycket men några diagonaler emellanåt när det behövs.

Ang fotförflyttningen vet jag inte:o men det går bra i alla fall, hästen snubblar inte på benen.:angel:

du kanske har stödhjul:idea:

(tala om var du köpt dem isf, för min envisas med att trassla in bakkärran, även rakt fram:p)

Äsch det är ett fullblod, dom har ordning på fötterna så köp ny häst i stället:devil: De tidigare har också varit fullblod så det är nog därför:p

Nej jag vet inte, vi har inte speglar i ridhuset så jag kan inte se fotförflyttningen men det blir intressant när man tänker på det onekligen.
Jag själv rider inte så ofta utan det har varit i perioder som i vintras när hon var mer överfrisk och behövde lite tid för att varva ner och släppa till lite. Då är galopparbete med bla skänkeklvikn bra, lösgörande, SAMT minns jag nu att tränaren sa, bra för henne eftersom hon när hon är överfrisk behöver få lösa uppgifter det får henne mer fokuserad på det vi hållet på med. Att hålla reda på benen:devil:

Frågan har stötts och blötts tidigare, och jag tillhör de som inte tycker att skänkelvikning är ett lämpligt ord för sidvärts i galopp! Såklart går det att rida åt sidan i galopp, men skänkelvikning kan det inte riktigt bli om man ska följa vad skänkelvikning står för i ridhandböckerna..
Skritt och trav är liksidiga gångarter, vilket gör att det är möjligt att rida hästen rak i bålen och åt sidan samtidigt. Galopp är däremot oliksidigt, och gör i sig att hästen måste vara naturligt något böjd i "galoppsidan", vilket omöjliggör en klassisk skänkelvikning.
Däremot håller jag med om att man kan rida hjälpgivningen för skänkelvikning i galopp, men det är för mig inte riktigt samma sak, för resultatet blir inte detsamma. Risken är också att man flyttar bakdelen för mycket, vilket ger resultatet att "benen trasslar ihop sig". Hästen börjar galoppsprånget med ytter bak, och det benet har väldigt svårt att flyttas åt sidan-utåt, men lättare att flyttas åt sidan-inåt (mot hästkroppen). Därför är "skänkelvikning" i galopp undan YTTER skänkel mera rimlig, och det är kanske det ni menar?
I öppna rör sig bakbenen nästan rakt framåt (bakbenen ska ej gå sidvärts) = enkelt i galopp, och i sluta flyttas bakbenen åt sidan-inåt + att hästen är böjd = också fysionomiskt möjligt i galopp.
Jag skulle hellre kalla "skänkelvikningen" för skolor som rids med något rakare häst och använda hjälpgivningen/sitsinverkan för skolorna eftersom jag inte vill ha inner skänkel att inverka på hästens bakdel sidvärts-utåt. Detta pga att man kan få problem med bra öppnor senare, eftersom hästen har "lärt sig" att kliva ut med bakdelen...
Om det blev för tekniskt och konstigt får ni be mig återkomma!

Du har rätt, det är inte en regelrätt "skänkelvikning", och gör ju heller inte anspråk på att vara det, egentligen utan bara ett sätt att gymnastisera.

Däremot håller jag med om att man kan rida hjälpgivningen för skänkelvikning i galopp, men det är för mig inte riktigt samma sak, för resultatet blir inte detsamma. Risken är också att man flyttar bakdelen för mycket, vilket ger resultatet att "benen trasslar ihop sig". Hästen börjar galoppsprånget med ytter bak, och det benet har väldigt svårt att flyttas åt sidan-utåt, men lättare att flyttas åt sidan-inåt (mot hästkroppen). Därför är "skänkelvikning" i galopp undan YTTER skänkel mera rimlig, och det är kanske det ni menar?

Ja, det är nog det jag menar, det är undan ytterskänkeln, och att den då inte får flytta iväg rumpan för mycket utan hållas så rak som möjligt men inte helt rak eftersom det är i galopp.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
704
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 844
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar