skänkelvikning i backar?

U

Uddatyp

ger de någonting?
eller är de bättre att bara skritta rakt upp?

min häst kan nämligen mycke men saknar den här egna motorn liksom...ibland iallafall..han gör allt men man får sitta o driva fram honom hela tiden..går inte av sej själv..

sen börja jag rida i skogen i backar och sånt o nu efter 2 veckor red jag i ridhuset igen..och han va pigg och framåt och de va nästan första gången slapp ja driva i varje steg typ.

tror han kanske blivit lite uttråkad av att gå på banan så nu ska ja enbart rida i ridhus 1 till 2 ggr i veckan..för att få honom glad och arbetsvillig igen.

men undrar lite bara vad man kan göra i backar för att stärka dom ännu mer?

har nämligen en ganska så brant backe..ganska lång..är de skadligt att skritta nerför? eller ska man undvika de?
 
Sv: skänkelvikning i backar?

tänkte lite att de är lättare kanske att träna skänkelvikningar i backar då han har mer framåtbjudning?
jobbar jättebra utan att ja sitter och stör.
 
Sv: skänkelvikning i backar?

Skritta nerför är inte farligt. Skänkelvikning uppför kan vara nyttigt, se bara till att hästen verkligen orkar och är musklad för det, den måste bära upp sig och klättra i en annorlunda vinkel, mycket på en gång...ta bara lite i taget! Att skänkelvika uppför en brant backe låter ganska mastigt för hästen.
 
Sv: skänkelvikning i backar?

Varför vill du att hästen ska riskera att tappa balansen?
Det räcker med rak klättring upp o ner för att hästen ska bli stark.
 
Sv: skänkelvikning i backar?

chansen att du får till en korrekt sido förflyttning är så liten om hästen vinglar det allra minsta, och har fullt upp att balansera sig i backen, att jag tycker såna övningar är helt förkastliga att kräva.

Rak riktad, rakställd och i balans är det backarna ger mig anser jag. där ska man inte hålla på och mecka med andra rörelser.
 
Sv: skänkelvikning i backar?

jag föredrar att skritta uppför backar, hatar verkligen att skritta nerför :p men du kanske måste skritta ner för samma backe som du går upp? aja, men jag skulle INTE göra skänkelvikning vare sig upp eller nerför, spec inte om den är brant. Om du vill ha mkt muskler så klättra gärna o då i skritt. galoppfattningar ger också muskler.
 
Sv: skänkelvikning i backar?

okej..då håller jag mej till att klättra rakt uppför..tänkte inte på att han kan tappa balansen av de.

men då vet ja de.
 
Sv: skänkelvikning i backar?

Jag tror det är oerhört bra att träna (rak)riktning i uppförsbackar, det måste ju vara tydligare för en hur man får hästen i balans/obalans då.
Håller med om att det inte borde vara lämpligt med skänkelvikningar i backar.
 
Sv: skänkelvikning i backar?

Ser att du redan har fått svar angående skänkelvikningen, men ett tips är att rygga uppför backar.
Börja med små och inte så branta backar då det är jätteansträngande för hästen och öka sen efterhand. En rejäl pulshöjare som ger fina muskler :)
 
Sv: skänkelvikning i backar?

Det har du rätt i.
Det är som hästens gym.
Hästen måste uppför skjuta på lika med bägge bakbenen, annars känns det orytmiskt.
Den tar oxå i ganska bra med framdelen o ryggen.
Nerför är det mest bakkärran som bromsar o håller emot.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 414
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp