Skänkelvikning eller side pass

I

isse

Pållen är världsbäst på att flytta framdelen och flytta bakdelen men när jag vill flytta honom i en skänkelvikning blir han förvirrad och flyttar väldigt hackigt med antingen baken eller frammen först, när jag då rättar det så gör han tvärtom.

Hur ska jag få honom att flytta rakt ut från min skänkel i en side pass eller skänkelvikning?:)

Sv: Skänkelvikning eller side pass

Hur länge har du tränat? Det kan ju ta lite tid innan du får "flyt" i de här rörelserna. Men har han lätt att flytta bak och fram var för sig har du bra grund. Sen handlar det om att "koppla" ihop de här båda rörelserna. Flytta sidvärtes med ytterskänkel (hitta skänkelläge där det funkar bäst - inte för långt fram och inte för långt bak. Nånstans vid sadelgjorden brukar fungera bäst) och led med tygeln åt det håll du ska, öppna eventuellt innerskänkel lite från hästkroppen och sitt med i rörelsen. Samtidigt ska ju driviningen finnas framåt, och ska du rida sidepass (utan framåtflyttning) så innebär det att drivningen måste vara mindre och/eller att säte o ev tygel måste förhålla.
Att fram eller bak kommer lite före är finslipningsdetaljer. Handlar helt om att anpassa hjälperna så att de blir lagom och "kuggar" i varandra på rätt sätt.
Sen handlar det ju åxå om att hästen behöver bli säker i hur den ska förflytta sina ben och det sker bara med träning. Så att det är lite ryckigt i början skulle jag inte oroa mig för. Bara att träna vidare - lungt å fint! Good luck!

Du får börja från början. Och inte göra flera rörelser som säger olika saker samtidigt.

Och inte utgå från skänkelns nedersta del dvs foten.

Din sidepass börjar redan i sittbenet där du sitter på det sittben vilket du vill göra sidepass från. Du öppnar åt det håll du vill genom att lätta på det motsatta sittbenet och benet hela vägen ända ner.

Din sits och balans är A och O. Viktar du framåt kommer hästen flytta bakdelen mera och lägger du vikten bakåt kommer framdelen flytta sig.

//Waern

Tack för det svaret! Blev lite en aha-upplevelse:D Jag har inte tränat skänkelvikning så länge på honom. Vad ägarna innan gjorde vet jag inte, det funkar inte när jag gör det iaf.

Till Waern: Tack för det svaret, också väldigt bra! :laugh:

Imorgon ska det tränas skänkelvikning:D

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 340
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka