Skänkelflax eller ivägrusande häst.

C

crwth

Ha någon några bra tips för att få mer kontroll på benen?
På vissa hästar jag rider har jag märkt att det är väldigt svårt att få benen att snällt ligga an mot hästens sidor utan de flaxar istället omkring och stör. Delvis kan jag tänka mig att det är sadeln, men jag undrar om någon har något bra tips för att hamna i en vinkel som gör att det undviks? Eller behöver jag helt enkelt stretcha ut mina muskler på insidan av benen mer för att få dem mer följsamma på hästar som är mer av en rund modell?

Min tränare brukar ständigt påpeka att jag skall ligga an med benen mot sidorna men hos vissa hästar orsakar det bara att de rusar iväg. Skulle någon kunna förklara lite bättre hur jag ska tänka för att få till halvhalter med sätet för att motverka detta?
Att ta tygeltag bakåt på dessa hästar (som man brukar få lära sig på ridskolor i Sverige... :( ) hjälper knappast då det inte är utbildade på det viset och går emot vad jag själv anser vara rätt. (Tygeltag använder jag bara väldigt lätt och bara uppresande eller sidförande.)

Kan tyckas vara ganska banala frågor för någon som hållit på med ridning ett tag, men på vissa hästar känner jag mig helt enkelt förvirrad. Det fungerar inte "naturligt" som det gör på de andra för där sker det på något vis med automatik bara jag lutar mig lite bakåt och sätter ner sätet mer i sadeln.

Så...hur kan jag tänka när det inte löser sig så lätt?

Sv: Skänkelflax eller ivägrusande häst.

Jag fick lära mig "ståsits" när jag började rida för min nuvarande tränare. I början var det ganska (läs mycket) konstigt, jag fattade inte nåt hur jag skulle rida eller inverka, kändes jätteobehagligt. Hon talar mycket om tonus och jag fattade inte hur 17 jag skulle få till någon tonus när jag inte en hade kontakt med hästen. Tyckte att jag mest bara guppade ovanför sadeln. Nu har jag fått finess på det, jag har lärt mig att stå lagom. Jag tar lite mer stöd i stiglädren sas utåt från hästmagen, inte neråt. Balanserar på min tå och lyfter mig rakt upp - nästan lite balett. Skänklarna kommer då en bit ut ifrån hästsidorna, vilket leder till en häst mycket känsligare för skänklarna när jag väl använder dom. Det har även stabiliserat hela mig, från topp till tå. Så det är något jag skarpt rekomenderar att öva på; lite mer stöd i stigbyglarna samt hålla sin egen balans på fötterna istället för på rumpen. Även i lättridningen trycker jag fötterna utåt lite, blir mycket stabilare då.

Tror inte detta är vad man lär sig på "vanliga" ridskolor, gissar att det är omslutande skänkel som gäller där. Jag gissar att det är ett "alternativt" ridsätt. (OBS! Detta är ETT sätt som har hjälpt MIG till stabilare sits och bättre balans. Det finns säkert många fler tips och sätt som fungerar.)

Det tar lite tid att lära sig, jag kände mig inte bekväm i det förrän efter några månader, det kräver lite muskler och man blir trött fort i början - idag kan jag inte fatta hur jag red innan :D

Lycka till!

PS
Halvhalter med detta ridsätt tycker jag kan göras på två sätt. Genom att pingla i tyglarna och tonus i kroppen (spänn skinkor och bål, lyft lite ur sätet) leder till mer samling mer upprest halvhalt med mer energi, stegförkortning. Vill jag ha en lugnande halvhalt som sänker tempot kan det räcka att bara luta axlaran aningens aningens bakåt, så att jag placeras lite bättre i hästens tyngdpunkt, och detta lugnar ner tempot. För att detta ska funka krävs att hästen är lyhörd, försöker, är villig, och med mig. Funkar inte om den "stängt av" kommunikationen. Min häst har ibland rusa-tendenser (oftast för att min tyngdpunkt kan ligga aningens för mycket fram. Men om vi bara är med varandra och vi jobbar såhär är det som magi hur tempot kan regleras med så lite medel.

Senast ändrad:

Just nu har jag lite bråttom. Så jag fokuserar på sitsdelen. Om du glappar och flaxar med benen kan det ofta vara så att du inte tar ut rörelsen/dämpar den på rätt ställen, dvs magen och höftlederna. Jag skulle öva generellt på sitsen och inte bara själva benen. Försök öppna upp höftlederna och fånga upp rörelserna i magen. Det låter kanske simpelt. Men är in i helsikes svårt för många.
Det finns bra övningar för att lära sig öppna höftlederna och stretcha ut benens muskler och få dem att slappna av. Magen är det mycket styrketräning som gäller.
Jag upplever att många ryttare blir hjälpta av att trötta ut sina knipmuskler som inte ska användas vid en följsam sits(början till inverkande sits). Man tröttar ut dem tills de blir så svaga att de inte smyger in och förstör sitsen och följsamheten. Då brukar många inse hur de ska slappna av och komma ner i sadeln. Detta bör dock göras på en häst man kan styra och kontrollera lätt antingen själv eller i longerlina. Jag tycker det fungerar bäst på en häst som bär sig rätt, då det är lättast att sitta på en sådan.

Testa att rida lätt utan stigbyglar och stå upp 2 sitta 1 och byt lite så.
Sen kan du även sitta ner på rumpan i sadeln och dra ut benen rakt ut från sadeln och sitta så i rörelse en bra stund.
Du kan även börja med att lyfta ut benen så, sen för du dem upp framför dig nästan som du satt på huk. Bara rumpan får röra sadeln. Benen ska ut från sadeln och fram framför dig böjda. Luta dig sedan bakåt för att träna magen extra. Vill du även träna koordinationen så kan du sträcka upp ena armen och cirkla med den, samt cirkla med fötterna. Styr du inte själv kan du sträcka upp båda armar och cirkla.

Att få benen att perfelt omsluta en rund och bred häst kan vara knepigt. Jag har en ponny modell rund och breeed. Själv har jag långa ben och är mer kobent än hjulbent. Att omsluta honom är svårt iom att mina ben inte är formade som hästen. Men med rätt sadel, lagom längd på läder och mycket träning ser det iaf skapligare ut än annars.

Stretchövningar som finns är ju bla att sätta sig med benen framför sig och sätta ihop fotsularna mot varann. Sen pressar man ner knäna i marken och drar fötterna mot kroppen med armarna så långt man kan. Detta strtechar insida lår/ljumskar.
Höftlederna kan man stretcha genom att stå på knå som man ska fria med ena benet framför sig och andra skjuter man med knät i golvet och foten/underbenet mot marken så långt bak man kan tills det drar vid höftböjaren.

Halvhalter upplever jag är något en häst måste skolas till. Om en häst inte vet hur den ska samla sig, dvs komprimera hela bakdelen och flytta vikten bakåt och lätta fram, så vet den inte hur den ska göra en halvhalt.
Vissa hästar svarar på obalans i sätet(om man rör sig bak när den inte vet hur den ska följa/kan följa/är på hjälperna) genom att springa mer, andra försöker sakta ner, andra gör ingenting. Det beror på deras psyke, fysik och skolning.
Detsamma hgäller även om de "tål" skänkel som ligger till eller ej.

Nu blev det här långt och babbligt då jag är trött och inte hinner kolla igenom. Men jag hoppas det kom ngt vettigt ur det. Lycka till!

När det blir "flax" med benen borde det finnas spänningar någonstans där det inte ska vara det.
Mitt tips: Rid på lina och fokusera på följsamheten så hittar du säkert vilka muskler det handlar om och kan träna på avspänning och följsamhet.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 862
Senast: Ponsa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 773
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama