Skänkeldöd

L

Lonely

Historia:
En häst som aldrig lärt sig flytta undan för skänkel, är totalt "skänkeldöd" (Faller sig ganska naturligt eftersom den aldrig lärt sig), flyttar inte undan för något som helst tryck (då menar jag inte något som helst!! :eek: ) Hästen är ung och ganska outbildad, riden 1½ år..aldrig tränad från marken (ordentligt), flyttar inte undan från marken heller.

Vad göra? tips?

:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skänkeldöd

träna precis som man gör med en unghäst, flytta hästen från marken först, använd spö som hjälpmedel för att nå rumpan medans du håller i hästen och backar ett steg.. när hästen fungerar bra från marken så ha en medhjälpare som sitter upp/står på backen och gör likadant fast låt ryttarens skänkel signalera flyttande först.. och låt ryttaren ha spö för att peta precis som markmänniskan gör..

Hästen blir fruktansvärt stressad vid spö, så det är uteslutet.

Och hon flyttar inte undan för något annat tryck :confused: man kan ungefär luta sig mot henne utan reaktion. (ungefär ;) )

Om hästen är så stressad av spö får ni börja med att lära den av med det!

Arbeta med att låta spöet smeka, vila över hästen. håll det still! Flyr hästen åt sidorna så följ med utan att ta bort spöet tills den lugnat sig... viktigt! Om man tar bort det farliga när hästen flyr lär den sig att det är förnuftigt att fly... om man dessutom kommer med det farliga igen så snart den stannat är det dumt att stanna... ok, med så långt? Spöet måste alltså vara kvar vid den plats ni väljer att öva på. ex rygg, rump, svans osv... tills hästen stannat och spännt av.. då tar ni bort spöet...
När detta fungerar rör ni spöet över och vid hästen (ej slå!!!)... gör det dagligen tills den tycker det är okej, inte bryr sig om spöet.
Rid alltid därefter med spö! Spöet är till för att förstärka skänkeln om hästen ej reagerar önskvärt för fina korrekta signaler... inte för att hela tiden inverka alltså! Att förstärka med spöet är det enda fungerande sättet att bibehålla ett mjukt osynligt signalspråk med hästen och det är endast då hästen "latar"/struntar i signalen som man använder spöet. Hur små signaler man vill rida med är olika, vissa tycker det är rent obehagligt att rida mina hästar... Vissa vill knåda pålle (många även med sporrar om de finge) tills de är trötta själva...om de är riktigt trötta så har de varit ett riktigt ridpass...:(

I övrigt går ni till väga på sedvanligt sätt att inlära sidvärts signal vilken man för övrigt inte tränar in förrän hästen kan gå framåt för skänkeln och förstår sambandet mellan förhållning och eftergift samt går emellan skänkel o hand.
Ett Lätt tryck med sidförande skänkel skall ge ett eller två steg åt sidan. öva från halt först med halt emellan varje signal och belöning i form av några sekunders vara ifred ( noll inverkan alltså) för hästen... Om hästen är ovillig alt. inte förstår bör någon lägga en hand på nosryggen för att hindra den gå framåt istället för åt sidan.. Försök några gånger åt varje sida.. det får inte bli dra o slit och putt o knuff... Det är fel om hästen går 10 steg åt sidan genom att ni knuffar på den.. Att hänga/luta sig långvarigt mot en häst är sällan lönt alls då den reagerar genom att trycka tillbax.. det är viktigt den tar ett steg för skänkeln och förstod att det var skänkeln som var signalen och när den steg åt sidan så försvann inverkan... Om man behöver kan man hjälpa sidförande inverkan just bakom den sidförande skänkeln eller på bakdelen, viktigt dock att hästen förstår efter något försök (och inte blir rädd!!) då spöet är en förstärkning till något som hästen skall kunna alltså inte inlära och inte något trollspö i sig:).. lycka till!

"Skänkeldöd" brukar man kalla hästar som fått så mycket skänkel och så lite eftergift av skänkeln att dom slutat bry sig. Söndertjatade alltså!
Detta verkar ju vara en outbildad häst, dessutom ung (1,5 år - väl ungt för att börja träna uppsuttet enligt mig....) Då handlar det förstås om ren utbildning/inlärning. Klart att det måste gå - utan spöhjälp, att lära en så ung att flytta sig undan tryck från marken.
Tålamod, vänligt bemötande, lungn och konsekvent hantering, blixtsnabb eftergift och beröm för minsta lilla försök att göra rätt, upprepningar tills hästen känner sig säker på att han förstått.

Har du tillgång till staket och spegel? Det viktiga är att uppmuntra varje litet försök hästen gör till att reagera på skänkelhjälpen, oavsett om det blir rätt eller inte (därav att man ska ha spegeln så man ser minsta skillnad). Hjälp hästen genom att leda en aning utåt och trycka med ytterskänkeln, bara lite. Slappna av och upprepa. Minsta lilla förändring i hästen uppmuntras kraftigt så hästen blir uppmuntrad att våga försöka. Gör om och om och om och om.

Om hästen är riden i ett och ett halvt år säger det väl inget om åldern på hästen, eller fattade jag fel :confused:
Kanske läste du ett komma där i parantesen, fast det inte fanns något ;)
Lotta

Den metoden bygger på att man rider mot väggen.... jag uppskattar den inte då jag fått för mig att det hämmar framåtbjudningen och ryttarna gärna drar i tygeln samt trycker länge och ihållande med skänkeln... det är ju en signal man vill lära in och den blir tydligast för hästen om man lär från halt och flyttar ett steg i taget med belöning (noll inverkan) mellan varje korrekt reaktion, tills den förstår sidförandet... efter den inlärningen har iaf jag inte haft problem att rida skänkelvikning direkt... men det är som jag skrev innan.. hästen måste ju vara mellan skänkeln och handen innan man börjar begära sidvärts..

Läs igen vad jag skrev. Gör en snabb hjälp, släpp och upprepa. ABSOLUT inte vara ihållande!!! Bjudningen tappar man inte om man är noga med att bara använda väggen som inlärningshjälp. Gör man rätt och verkligen aldrig fastnar, utan upprepar med tydlig uppmuntran så har man en häst som förstår på 5 minuter max.

Från halt tycker jag det blir svårare, det är lättare för hästen att flytta ett ben som redan är i rörelse. Ja just det, där har man en extra hjälp av spegeln att använda skänkeln när hästen är på väg att lyfta det bakben man vill flytta.

Jag förstår vad du skrev och detta sätt är inte någon nyhet... det används rätt flitigt och jag är bekant med det och kan använda det (händer ytterst sällan) vilket jag inte heller betvivlar att du kan... MEN det är inte alla ryttare som kan detta och det vanligaste jag ser är det jag beskrev... ryttaren drar hästen i munnen så halsen blir sned och de trycker länge och väl.. Eftersom denna ryttare har uppenbara problem att lära sin häst grundsignalen och tom försökt trycka/luta sig på sin häst från marken utan resultat kan jag bara se att den övning du förespråkar skulle leda till att hon blir sittandes i tygeln... sorry.. betvivlar inte alls din kunskap men min bestämda uppfattning är att det helt enkelt blir för mycket att hålla reda på i din övning och därmed alltså resultatet böjd hals eller ihållande tryck och hård hand... Öving från halt är en enkel och effektiv inlärning av signalen, det viktiga är att den förstår själva signalen och att man sedan kan rida sidförande i trav...

Men fråga till hästägaren nu då... går hästen bra i grundform, reagerar den rätt för skänkeln och handens inverkan... hur mycket har du själv ridit och vad har du för hjälp?

Senast ändrad av en moderator:

Om man inte kan förstå och efterleva de korta instruktioner jag skrev så är det inte rätt ryttare att försöka sig på det hela överhuvudtaget... sorgligt men sant.

Fia-Lina skrev:
Om hästen är riden i ett och ett halvt år säger det väl inget om åldern på hästen, eller fattade jag fel :confused:
Kanske läste du ett komma där i parantesen, fast det inte fanns något ;)
Lotta

Åh neeej, hur kunde jag läsa så klantigt! Läste det som att HÄSTEN var ett å ett halvt..... Ursäkta!

Man kan använda spö i skritt, i traven drar hon om man har spö.
Rejsar runt banan hundra varv tills man kastar spöt. :smirk:

Det är ingen liten häst typ 650-700kg. :smirk:

Jag vill inte gå in mer detaljerat på hästen, för det är en viss person som sitter och spionerar på mig på buke :smirk:

Men hästen är mellan 5-7 och riden 1½år. Kan gå framåt för skänkel och vissa grunder. Kan gaoppskänkel. Kan dock inte sidvärtes. :confused:

Men fråga till hästägaren nu då... går hästen bra i grundform, reagerar den rätt för skänkeln och handens inverkan... hur mycket har du själv ridit och vad har du för hjälp?

Ja, hästen går i bra grundform, Den reagerar mycket lätt för skänkel går fram för minsta tryck (framåt alltså ;) ) inte sidvärtes. Reagerar mycket lätt på hjälper.

Jag vill inte säga för mycket pga. det jag skrev tidgare. En person som sitter och spionerar (jag har bytt nick) och det är j*vligt obehagligt :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 401
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar