skänkeldöd? ;o

F

Flipperus

Hej! Jag har en häst som är 15 år, innan blev hon runt skickad och var "ett monster" och ingen ville ha henne. Det var skitsvårt att rida henne o.s.v.. Men nu i alla fall så har jag varit skötare/medryttare på henne i ett år och ägt henne som min egna i ett halvt år.
Till frågan; Hon reagerar inte alls på det här med att styra med skänklarna och vikten. Hur ska jag få henne att börja reagera på det igen? :o

Tacksam för svar! :bow:

p.s
"skänkeldöd? ;o" kan vara helt fel rubrik, men kom inte på något bättre.. -.-

Sv: skänkeldöd? ;o

Då jag skolade om min till western, efter att han gått hoppning, dressyr och varit ridskoleponny, lade jag helt enkelt till skänkel och säte i tygeltagen. Dessutom överdrev jag med vikten.

Enkelt: Visa vägen med skänkel och vikt och hjälp till med tygeln, eftersom hästen är (borde vara) van vid den. Gör så VARJE gång du svänger, i ALLA gångarter (även ute i skogen). Räkna med att det kan ta tid, jag tror det räckte en par-tre månader innan min började gå undan skänkel och efter vikten utan tygelhjälp, sedan övade vi ett år till med påminnelser (först säte + skänkel, om inget hände -> tygel).

Nu rider jag en blandning mellan engelsk dressyr och western, styr ponnyn med skänkel och (främst) säte, vart näsan pekar har ingen betydelse längre, tygeln styr inte (förutom vid körning). Dessutom får man bra kroppskontroll av att rida så, jag vet till 100% var vikten/skänkeln är, trots att de rör sig bara någon centimeter nuförtiden och inte så övertydligt som i början.

Tack! :bow: Förstod ju till och med vad du menade, och det verkade rätt enkelt? :'D Ska prova med det här imorgon, får se hur det går! :) Tack tack!

Inte behöver det ju vara invecklat fast det kan kännas så ;) Rider på det sättet på en unghäst och den lärde sig väldigt fort att gå undan skänkel, men så hade den inga dåliga erfarenheter heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 835
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 758
Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 010
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar