Skåneflytt!

Sv: Skåneflytt!

Jag har haft mina hästar på en antal olika ställen runt Lund, och jag tycker att Södra Sandby där vi står nu är absolut bäst! Vacker miljö, fina ridvägar och träningsmöjligheter. Väldigt lite lera. Nära till Lund och ändå riktig natur att rida i.

Dock tror jag att du är ganska begränsad med den budgeten.
 
Sv: Skåneflytt!

Den nordvästra delen av Skåne är ljuvlig på många sätt. :) Vejbystrand - Magnarp - Skälderviken erbjuder tyvärr begränsat med ridvägar, fler och fler grus- och vångavägar asfalteras och blir cykelvägar eller hamnar mitt i ny bebyggelse. Och nya väg- och järnvägssträckningar har skurit av oss från att komma åt ridvägar uppåt åsen som funkade förr.

Men det händer ju att jag också lastar släpet och åker upp till Hallandsås eller in till Sibirienstranden, det är inte jättelångt bort. Mina "långrundor" hemma på helgerna blir som mest 90 minuter, ska jag vara ute längre så får jag rida fram och tillbaks. Och då är det ändå en del asfalt.

Skulle jag i din sits välja gård och försöka hitta bättre ridvägar så tror jag också på Hjärnarp - Munka Ljungbystråket; många ridhus och skog som liknar något åtminstone. Och som sagt nyanlagd ridled vid Gånarp-Tåstarp. Åstorp och Söderåsen bör också kunna vara ett attraktivt område sett till ridvägar och hästvänliga omgivningar, men där är jag inte lika bekant med omgivningarna.
 
Sv: Skåneflytt!

Fast jag insåg att jag var lite otydlig innan när jag svarade. Det är bara hästarna jag har på stället som är till salu. Jag själv bor en bit bort ca 4-5min cykelväg. Ibland när jag är lite lat så brukar jag gena över hagarna och ängarna eftersom det är sambons morbröder som äger marken runt omkring gården som hästarna står på.

Där Immer bor är det väldigt fint! Det gäller bara att man inte är rädd för att möta djur (som jag är) men skogarna är helt fantastiskt fina!
 
Sv: Skåneflytt!

Har häst i Allerum och bor 5 min från stallet med bil precis vid havet. Vi har fantastiska ridvägar. Det tar max 30 min att rida till stranden, skogar finns att rida i, alla längder på rundor går att ta med bara lite skritt på asfalt och det finns fina områden med grusvägar där inte bilar kör. Jag trivs jättebra här. Hö och halm lätt att få tag på, 15 minuter till Helsingborg är nära till allt. :)
 
Sv: Skåneflytt!

Hörrni, tack för alla svar! De är till stor hjälp. En liten uppdatering då :)
Har varit och tittat i Ekeby och precis som ngn här sa, så är det lera precis överallt ! Hjälper inte med stora hagar där inte. Nästa vända blir Nordväst, Ängelholm, Munka, Östra Ljungby! Kanske blir det en tur vid hallandsås också.
Angående Allerum, tror jag det är hur fint som helst, men budgeten verkar inte räcka så långt där tyvärr!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp