Skåneflytt!

Mearas

Trådstartare
Hejsan!

Jag funderar på att flytta till den nordvästra delen av skåne, ev Malmö-Lund och undrar ifall det över huvudtaget finns några bra ridvägar någonstans. (bortsett från åsarna)
Det är en liten gård jag söker och det finns några intressanta objekt, men misstänker att det inte är den bästa ridterängen precis.
Områden som Ängelholm, Allerum, Kattarp, Bjuv, Bårslöv, Ekeby. Furulund, Löberöd, Eslöv mfl.
Jag behöver tips och mer kunskap innan jag på allvar beger mig in i hästgårdskarusellen! :crazy:
Gärna även lite kollektivtrafikinfo och köravstånd till sjukhusen!
Var köper man helst inte gård?
prisklass 2,5-3,5 milj
 
Sv: Skåneflytt!

Skåne är fullt av ryttare och ridvägar. Biotoperna är väldigt olika, så det skiljer väldigt mycket. Jag har jättebra ridvägar, men ridskolan 1 km bort har inte alls lika bra eftersom de måste rida längs en trafikerad väg för att nå skogen.

Så det går nog bara att avgöra från gård till gård.
 
Sv: Skåneflytt!

Hej!
Jag har själv flyttat till Skåne.
Nu bor jag inte exakt där du söker, utan på sydkusten.
Här finns långa sandstränder att rida på, men om man vill ha skog, får man köra till en. Man får mycket för pengarna. Iaf om man jämför med där jag kommer från (göteborgsområdet) det du tänkt att lägga räcker en bra bit.
Det är 4 mil till Malmö sjukhus, ( E:65 gör att det går fort) nästan 6 mil till Lunds, knappt 2 till Trelleborgs och 3 till Ystads.
Det är som Lovisaeleonora säger, att det blåser mycket.
Men vi har gräsvägar också :)
 
Senast ändrad:
Sv: Skåneflytt!

Vill du ha bra ridvägar så sikta in dig på Söderåsen, kanske då Bjuv som du själv skriver. Helsingborg har ett lasarett, det är kanske 2-2,5 mil dit från Bjuv. Finns en hel del hästiga byar runt Bjuv, t.ex Norra Vram (ligger precis vid Söderåsens fot) och Södra Vram. Åstorp kan också vara ett alternativ :)
 
Sv: Skåneflytt!

Just det, det går tåg från både Bjuv och Åstorp. Så tar man sig bara från byn in till hålan så funkar det bra att åka kollektivt.
 
Sv: Skåneflytt!

Vi gjorde en sån flytt i höstas. För oss var det rimlig pendling till Malmö, helst med tåg, som gällde. Tyvärr tyckte vi inte att man fick så mycket gård för pengarna, och då tittade vi ändå i alla fall en prisklass upp från vad du nämner, runt 4 milj, upp till fem. Vi hamnade till sist också på sydsidan, lite längre österut än Tingeling, rätt nära Ystad. Ridvägarna hemomkring är inte jätteroliga, men vi har nära till stranden och till Snogeholm där det finns anlagda ridvägar. Häckeberga är ett område vi tittade lite på - dålig kollektivtrafik men bra ridvägar!
 
Sv: Skåneflytt!

Jag kan svara för Ekeby, eftersom jag är uppväxt där. Södra Ekeby där är det mest grusvägar för uteritt, man måste rida förbi/genom byn för att ta sig till skogen. Norra då är skogen inom kort ridavstånd och så även ryttarföreningen med två bra utebanor och ett ridhus.
Ekeby ligger på utmärkt jordbruksmark vilket innebär lerjord, fördelen med det är MKT bra bete, nackdelen med det är just leran...

Numer har jag hästen inhyrd vid Södra Sandby utanför Lund här är ridmöjligheterna klart bättre inte minst pga Revingehed. Närheten till Lund/Flyinge gör gårdarna lite dyrare här även om själva markpriset är högre i Ekeby. Här omkring är det sandmark vilket är bra för ridningen för det blir klart mindre lerigt, men betet och återväxten av det är mkt sämre.
 
Sv: Skåneflytt!

Ekeby har rätt bra kollektivtrafik och lokal service Butik/skola/tandläkare för att vara en mindre ort
 
Sv: Skåneflytt!

åh, tack så mkt för informationen alla :)
Lite skog är önskvärt, men kanske en utopi i vissa delar.
Fått lite nya tips som jag ska kolla upp!
Fylla gärna på med mer info :)
 
Sv: Skåneflytt!

Jag bor utanför Ängelholm (utanför Munka-Ljungby) och trivs bra här. Vi har nära till skogen med lite varierande terräng. Några fina klätterbackar, vissa sträckor kan man sträcka ut ordentligt, andra mer skrittrundor pga att de är korta. På något ställe rider vi på en gammal travbana (eller egentligen finns det två men den ena rider man bara en liten bit på).

På gården finns ridhus men sen finns ridhus i Munka-Ljungby, Össjö, Gånarp och Ängelholm bara för att nämna några. Vid havet får man lov att rida på en del av stranden i Ängelholm men vi brukar bada i Västersjön med hästarna på sommaren. Vid ena änden på Västersjön får man även ha med sig hundar när man badar trots att det är en rätt så populär strand.

Hö, hösilage och ensilage är lätt att få tag men halm är lättast att få tag på i storbal.

Jag trivs bra här. Det är nära till skog, flygplats, motorvägarna (E6/E20 samt E4), hav och sjöar, större städer (Malmö 1timme, Göteborg 2timmar) och Helsingborg finns bara 30minuter bort. Danmark ligger inte heller långt borta och det brukar vara populärt att tura och äta god mat på båtarna. Tåg går från Ängelholm till Malmö/Göteborg och med några byten så kan man komma till Hässleholm och på så sätt åka till Stockholm. Bussen går från Munka-Ljungby, det är 2 linjer som går via Munka.

I Munka-Ljungby finns det 1 vårdcentral och i Ängelholm finns det några fler. Det finns sjukhus i Ängelholm med akutmottagning på dagarna fram till 20 tror jag, och i Helsingborg finns ett större lasarett med bla akutpsykvård, akut, BB osv dygnet runt.

Är det något mer du vill veta så hör av dig :)
 
Senast ändrad:
Sv: Skåneflytt!

Kristianstad har ett bra sjukhus iaf och en hel del skog runt. Bosätter du dig norr om stan i typ Arkelstorp, Broby osv finns det gott om skog och ridklubbar.
 
Sv: Skåneflytt!

Jag bor nästan där du bor :D

TS- jag bor i Össjö. Tittar på att köpa gård där i omgivningen nu, hyr nu. Jag tycker det är perfekt. Ligger bra mellan motorvägar, inte så långt till något, man kan rida upp mot hallandsåsen, skog, nära till ridhus, terrängbana, galoppslinga, utebanor (finns på Össjö gård). Man kan åka till Ängelholm och galoppera vid havet.
Jag har ca 2 km till 2 ridhus/anläggningar, en som jag skrev om ovan och dessutom Klippans Ridklubb (Östra Ljungbys naturbruksgymnasium).

Det ordnas mycket tävlingar inom några mils avstånd.

Många duktiga veterinärer och kliniker finns också i närheten.

Att åka buss från Össjö funkar, men kanske inte går så jätteofta på helgerna (har ingen koll, har bil).
 
Sv: Skåneflytt!

Och jag tycker där inte är jätte mycket skog vid össjö :o

Jag både bor och har hästarna i Kollebäckstorp (på gården som är tillsalu där..). Innan så hade jag dom utanför Gånarp upp mot Äspenäs typ. Och där var det ännu fler ridvägar plus att Ängelholms Terrängryttar Förening byggde ridleder.
 
Sv: Skåneflytt!

Hej! Jag bor utanför Dalby. Har ingen aning om priserna för gårdar,men kan iaf svara för ridterrängen. När jag rider ut härifrån rider jag oftast ut i Skrylleskogen. Det är anlagda ridslingor, så bra underlag för det mesta, men däremot får man samsas med joggare, cyklister och en och annan skidåkare. Även Revinge hed finns i närheten, men just härifrån blir det en lång tur om man ska dit. Tidigare hade jag min häst i Veberöd, och då red vi mycket ut på heden; där är jättefint (men inte så kul om man har en häst med koskräck).
Det tar ca 20 min att köra till Universitetssjukhuset i Lund härifrån.
 
Sv: Skåneflytt!

Jaha, på gården där ridhus finns?

Mycket och mycket. Nej, jämför man med smålandsskogarna så är det lite :D Det finns någon slinga på samma sida som Össjö gård ligger, men på andra sidan väg 13, som jag bor på, finns mer. Har du ridit upp mot Mossa Jordbo och mot långsjön? Helt fantastiskt. Eller upp mot åsen på några olika vägar?

Visst, det handlar ju inte om att komma ut i skogen på 1 minut, men skrittar du 20-30 min så kommer du till fina ställen (därifrån jag bor, vid terrängbanan). Är man lat rider man två rundor i grustaget med lite träd ;)
 
Sv: Skåneflytt!

Jag bor på Hallandsåsen, postadressen är Hjärnarp i Ängelholms kommun.
Landskapet är väldigt vackert, skog varvat med fält och ängar. Vi har skogen på ena sidan gården, och naturbeteshagar på andra sidan. Skogen är fantastisk att rida i - så många valmöjligheter och så varierad terräng. Rundorna kan ta allt från 40 minuter till 4 timmar.
Vi har en egen paddexridbana, och 300 meter från vår gård finns ett nytt ridhus med kanonbra underlag.
Jag har bott "nere på slätten" tidigare, och det är milsvid skillnad. Runt Ödåkra, Mörarp, Mjöhult (på de ställena bodde min häst tidigare) och Helsingborg - där blåser det i princip alltid, men här uppe har vi nästan alltid skydd från skogen.

För att bo som jag måste man ha bil, det finns ingen kollektivtrafik hit. Men vägarna är bra, på mindre än 30 minuter tar jag mig med bil till min arbetsplats i Helsingborg.

Förra sommaren var granngården till salu...
 
Sv: Skåneflytt!

Tillägg:

Avståndet till Helsingborgs lasarett är ca 45 km, och ungefär detsamma till Halmstad. Ca 15 km till Ängelholms sjukhus.
 
Sv: Skåneflytt!

Är den till salu ännu?

Fantastiska buke, vilken hjälp jag får! Ska göra en dagstur till helgen för att reka :) Tack alla!
 
Sv: Skåneflytt!

Åh nu blir jag nyfiken? Vill du beskriva mer var du bor? Ta det i PM om du inte vill skriva öppet.
Jag tycker hjärnarp och upp mot åsen där är så himla vackert!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vd
  • Hiss och diss del 5
  • Väder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp