Skam på torra land...

Nä ni gubbar @landsbygdsbo och @Oldie nu så har jag ledsnat på att tjata med er.
Ni läser ju inte ens och försöker att förstå vad jag skriver.
Ni vill bara vinna tävlingen att få rätt.
Eller ev. att överbevisa Inte_Ung.

Jag vill ha nya infallsvinklar och fakta för att hålla intresset uppe.
Inte en massa trist tugg.

Boring!

BO0101_2013A01_DI_01_SV_Fard_lgh.gif
och av dessa flerbostadshusen är väl en andel bostadsrätter ;)

Senast ändrad:
Nä ni gubbar @landsbygdsbo och @Oldie nu så har jag ledsnat på att tjata med er.

Boring!
Ja verkligheten är Boring jämfört med den drömvärld som diverse stimmulatia kan framkalla. Men till slut så återvänder man till den kalla hårda värld där de ekonomiska realiteterna styr.

Det är därför jag är så rädd om mitt privatliv hemma i mitt kråkslott, där kan jag lyfte en bärnstensfärgad dryck till mina läppar och njuta av livet ;)

Ja det låter jätteenkelt. Konstigt att vi har bostadsbrist då.

Jag tror varken svenskar eller flyktingar som saknar bostad vinner något på att trivialisera problemen.
Nu är det inte bostadsbrist i hela landet, vi har avfolkningsbyggder. Men att inte städerna hunnit med att bygga i samma takt som människorna flyttar dit är en politisk fråga. Tidigare fanns det förmånliga statliga lån för den som ville bygga hyresbostäder, de har tagits bort. Därmed blir hyrorna högre och kvaliteten på bostäderna lägre. Man pressar in så många lägenheter som möjligt per markyta. Vi har problem med långsiktig planering i Sverige, de styrande tänker fyra år i taget. En politiker "tjänar" inte på att tänka längre än så eftersom om den gör stora investeringar som man kommer att tjäna på om 30 år så ser väljarna bara kostnaden och inte den långsiktiga vinsten. Därför är det svårt att få pengar till långsiktiga insatser överhuvudtaget tex trots att vi vet att en enda person som hamnar i utanförskap kostar flera miljoner under sin livstid så kan vi inte få ens några tusen som stöd för att göra insatser för den personen i ett tidigt läge.

Behovsinvandring och behovsutvandring har vi haft sedan 1600 (minst) Alltifrån glasblåsare över metallurger till ingenjörer och vanlig arbetskraft.
Senaste vågen var väl de Ungrare , Greker o Italienare som gjorde Finländarna sällskap på 50 o 60talet.

Det du säger låter ju bra, ska vi då exkludera de som med all sannolikhet inte uppfyller dessa behov? de gamla, de sjuka etc etc?
Eller ska vi inse att det handlar om en humanitär åtgärd som innebär at Sverige för lång, ja mycket lång tid övertar försörjningsansvaret för dessa människor?
Och gör vi det, då är det fullständigt naturligt att vi även får reda på notans storlek och att vi om vi så önskar sätter ett tak på denna nota.

Notans storlek (insatsen) har vi prognoser för att kunna hantera. Självklart sätter vi inget tak på det sätt du menar, att vi ska säga blankt nej till människor som flyr och skicka dem tillbaka till krigshärden.

Förhoppningsvis är vi tillräckligt mogna för att se att det någon säger i affekt inte är helt representativt. Jag skulle troligen tycka att det vore "hell" att bo i syriens varma klimat eftersom jag är van vid snö och kyla. Men jag tycker själv att det kan vara helvetet på jorden att frysa. Det kan också vara helvetet att inte ha kontroll över sitt liv, att se de möjligheter man trodde sig ha till att rädda sin familj och skapa ett liv försvinna (åtminstonde skjutas upp i minst 9 månader) medans man själv är fast i förvaring på en isolerad plats med andra i samma situation. Att vara maktlös och känna att man inte blir hörd är ju bland det värsta man kan vara med om.

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-...ysForecast.do?geonameid=170654&redirect=false

Det är ju det som görs.
Nu när det har blivit möjligt att ta ut hyra som täcker kostnaderna.

Det är ju det det inte har gjorts. 10.000 bostäder i hela Sverige är ju för fan inget när vi har en invandring i år på 84.000.
Dessutom lär hyrorna inte ligga i prislägen en invandrare har råd med. Vi har massor med människor som söker lägenheter men att jobba i Stockholm och bo i Forsmark är ju omöjligt rent praktiskt för många.

Det är ju det det inte har gjorts. 10.000 bostäder i hela Sverige är ju för fan inget när vi har en invandring i år på 84.000.
Dessutom lär hyrorna inte ligga i prislägen en invandrare har råd med. Vi har massor med människor som söker lägenheter men att jobba i Stockholm och bo i Forsmark är ju omöjligt rent praktiskt för många.

Just Forsmark har rätt bra bussförbindelser.

Notans storlek (insatsen) har vi prognoser för att kunna hantera. Självklart sätter vi inget tak på det sätt du menar, att vi ska säga blankt nej till människor som flyr och skicka dem tillbaka till krigshärden.
Så vi har kommit dit hän att det är en kostnad nu i alla fall, det var ju mödan värd ;)

De flesta ex. Syrier kommer inte direkt från krigshärden. De flesta stannar kortare eller längre tid i Turkiet eller Egypten för att när man byggt upp resurser våga steget in i Europa. Lyckas man sedan med det så försöker man ta sig till de länder som erbjuder bäst villkor, Sverige och Tyskland....Men då handlar det inte om att fly från kriget utan att, rent krasst försöka komma till den bästa restaurangen.

Så vi har kommit dit hän att det är en kostnad nu i alla fall, det var ju mödan värd ;)

De flesta ex. Syrier kommer inte direkt från krigshärden. De flesta stannar kortare eller längre tid i Turkiet eller Egypten för att när man byggt upp resurser våga steget in i Europa. Lyckas man sedan med det så försöker man ta sig till de länder som erbjuder bäst villkor, Sverige och Tyskland....Men då handlar det inte om att fly från kriget utan att, rent krasst försöka komma till den bästa restaurangen.

Eftersom jag hela tiden har sagt att mottagandet innebär en initial kostnad och att ett ökat mottagande innebär ökade kostnader så vet jag inte riktigt var du fick luft ifrån. Men jag börjar bli van vid "dina" tolkningar. Men det är en jäkla tur att invandringen varit så omfattande som den varit, integrerat över 1960 - 2014, så att vi har en bra och ständigt påfylld kassa att ösa ur för att få till välfärden och kunna öka mottagandet när andra länder säger nej.

En befolkningstillväxt på 1 procent är inte mycket. Alls.

Eftersom jag hela tiden har sagt att mottagandet innebär en initial kostnad och att ett ökat mottagande innebär ökade kostnader så vet jag inte riktigt var du fick luft ifrån. Men jag börjar bli van vid "dina" tolkningar. Men det är en jäkla tur att invandringen varit så omfattande som den varit, integrerat över 1960 - 2014, så att vi har en bra och ständigt påfylld kassa att ösa ur för att få till välfärden och kunna öka mottagandet när andra länder säger nej.

En befolkningstillväxt på 1 procent är inte mycket. Alls.
ja det är verkligen tur att invandringen var det, kan bara hoppas att invandringen fortsätter, problemet är ju flyktingarna och det anhöriginflöde som följer

Boring!

Det är just nya infallsvinklar vi behövs

Det vi inte behöver är att hävda att landet är stort och problem löser sig av sig självt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka