Skällig mot katter, tips?

R8n

Trådstartare
Nu är ju Nova hemma sedan 2 dagar tillbaka och hon är ju såklart underbar på alla vis. Men hon är väldigt skällig mot katterna som ju är ganska ljudkänsliga vilket resulterar i 3 katter under sängen i princip dygnet runt.

Det är när katterna spänner upp sig och morra/fräser som hon börjar skälla. Hon lägger sig även ner på frambenen och bjuder in dem till lek.

Hur får vi henne att vara åtminstone tyst när hon är nära katterna?

Ute vill hon gärna jaga katter, hur får vi henne att fokusera på den som leder henne istället?

Nämnas bör kanske också att hon är 15 veckor och van vid katter ifrån förra hemmet.

Sv: Skällig mot katter, tips?

Nu är jag absolut inte hemskt duktig på det här med hundar ännu - men jag lär mig!

Jag fick hem min valp för 1 vecka sedan och har också katt hemma. Hon är inte van vid katter från sitt tidigare hem, men katten är van vid hundar. Inomhus har hon försökt sätta igång katten i lek, men han förstår sig på att inte springa. Utan han hoppar upp på fönsterbrädor/soffan/vad som nu finns i närheten. Hon skällde lite på honom i början men nu är hon tyst i närheten utav honom. Hon försöker mest bara leka med honom.

Angående att hon jagar katten utomhus så har jag börjat göra massa kontaktövningar inomhus, börja utan störning så det blir enkelt. För att få henne att inte dra i kopplet (som din hund gör när hon jagar katten) så hade jag helt sonika stannat och väntat ut tills hon vänder sig om och tar kontakt med er. Det får inte löna sig för henne att dra i kopplet - alltså att hon kommer framåt.

Det kräver en hel del tålamod, men jag tror att får man igenom det här när de är unga så har man mycket lättare sen!

Sv: Skällig mot katter, tips?

Har jag förstått rätt; det är en 15-veckors valp som skäller på katterna?

Om det är så:Valphage som valpen placeras i omedelbums om man inte uppför sig mot resten av familjen. Lugn valp släpps sedan ut.
Inga "nej" eller annat, då valpen ändå inte fattar det, utan bara "vips" det roliga slutar

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 530
Senast: Migo
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 872
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 694
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka