Skällig golden

Angelina

Trådstartare
Min 5-åriga golden är väldigt "pratig" av sig. Hon "morrar-ylar-skäller" när nån kliver upp, hälsar på eller nåt annat kul händer. Det är helt okej och ganska gulligt:p.

MEN skällandet när hon kommer ut är inte roligt. Det är som att hon bara måste tala om för alla grannar att hon är ute. Ibland finns det ju faktiskt nåt att skälla på men oftast finns det INGEN anlednig alls att skälla. Hon går ut, hon skäller några gånger och sen är hon tyst tills hon ser något värt att skälla på.

Det obligatoriska skällandet 5 sekunder efter att hon gått ut genom dörren, finns det någon mening med det? Hur får man en hund som är så "pratig" att vara tystare ute? Hon verkar inte tänka innan hon skäller utan det kommer bara...

Inga grannar har klagat (har sån "tur" att grannen har hundgård med hundar som skäller mycket mer och oftare) , men det går inte att vara lite hemlig med hur ofta mina hundar är ute:cool:

Sv: Skällig golden

Ja du....
Hunden har alltså hållt på med skällande i vaddå? Drygt fyra år?
Du tycker det är "gulligt" ibland och inte lika gulligt ibland, hur ska hunden veta skillnaden? Det borde betyda att man i situationer när hon varit "gullig" har gett henne uppmärksamhet. Då blir det ju ett inlärt beteende.

Samma om hon sitter och gapar på tomten, hon får uppmärksamhet där också, om än en annan typ, så dock.

Ska du ändra det beteendet så gäller det att kavla upp ärmarna och ha en ängels tålamod. Skällandet får aldrig leda till någonting dvs sluthälsat så fort hon låter. Att så fort hon öppnar munnen inomhus placera henne på ett tråkigt ställe. Det är helt omöjligt att träna när hunden är själv, så då får hon inte ha möjlighet att se ut eller ta emot stimuli som kan generera skällande.

Hunden kan inte vara ute ensam så länge hon inte lärt sig vara tyst inomhus.
Alt. jobba med obehag utomhus, tex spruta vatten på henne så fort hon öppnar munnen, vilket innebär att hon bör uppleva ett obehag varje gång hon skäller, annars tar det längre tid att få bort.

Jag bor, skulle jag gissa, ungefär som du. Problemet är för mig, att jag vill att han ska tala om ifall nån kliver in på vår gård. Då får jag med slentrian-voffen på köpet. Det är liksom bara att gilla.

När hon är inne skäller hon sällan, hon mer gnäller/morrar på ett sätt som många retrievers tydligen gör. Det är gulligt och inget jag vill ta bort. Skäller inne gör hon endast när någon kommer och knackar på och det fyller också en funktion kan jag tycka!

Har fått bort skällande i bilen genom att spruta vatten, hon fattade direkt! Ute är det så svårt att pricka, hon skäller aldrig när hon har koppel utan det är när hon är lös.

Att golden ska vara några lättsamma familjehundar har jag ofta svårt att se:crazy:. Hon är världens goaste och har ett hjärta av guld men i övrigt är hon ganska krävande.

Kunde inte låta bli att reagera på din sista mening där.
Så att bara för att hunden är skällig och du måste jobba med det så är hunden ingen lättsam familjehund?
Det är ju en HUND även om rasen inte anses krävande, spelar ingen roll vilken hund du än har så kräver den ju jobb och engagemang.

Till ditt problem. Sätt på koppel och GÅ ut med hunden, släpp den efter en stund. Detta borde väl avbryta beteendet att skälla för skällandets skull när du släpper ut den iaf. Gör så ett tag så borde den ju lära sig att man tar det lite piano när vi går ut, inte skutta ut och leva rövare.

Att golden ska vara några lättsamma familjehundar har jag ofta svårt att se:crazy:. Hon är världens goaste och har ett hjärta av guld men i övrigt är hon ganska krävande.

Ganska vanligt misstolkning av rasen faktiskt, det är jakthundar i grund och botten.
Sen håller jag med Shark om att ta kontrollen vid utsläpp. Om hunden skäller när du släpper ut den lös så släpp inte ut den lös. Gå ut med den kopplad, se till att den är lugn och koppla loss först då.

Kunde inte låta bli att reagera på din sista mening där.
Så att bara för att hunden är skällig och du måste jobba med det så är hunden ingen lättsam familjehund?
Det är ju en HUND även om rasen inte anses krävande, spelar ingen roll vilken hund du än har så kräver den ju jobb och engagemang.
o

Det är mer än skällandet vi har problem med men nu skrev jag ju inte om det så jag förstår din åsikt. Jag har haft fler hundar än just denna golden och hon är mycket mer krävande än mina andra hundar. Jag tycker inte att just hon är en lättsam familjehund...Ett älskat måndagsexemplar kan man säga!!

Ganska vanligt misstolkning av rasen faktiskt, det är jakthundar i grund och botten.
Sen håller jag med Shark om att ta kontrollen vid utsläpp. Om hunden skäller när du släpper ut den lös så släpp inte ut den lös. Gå ut med den kopplad, se till att den är lugn och koppla loss först då.

Jag var medveten om att det var en jakthund när jag köpte henne men att de är så skälliga hör ju inte till rasen alls...

Jag får försöka pröva något sånt men hon blir aldrig lugn. Lugnare ja, men aldrig lugn...

Överslagshandlingar är dock rätt vanliga, likaså oförmågan att vara lugn om hunden inte passivitetstränats. Min golden skäller när hon blir så uppjagad att hon inte vet vad hon ska göra och hon ska stå länge om man inte bryter henne. Skälla på kommando har jag däremot aldrig lyckats lära henne.

Är hunden understimulerad? Kan du inte koppla hunden och kräva att hon sitter/går lugnt bredvid dig? Gå ut i trädgården och säga åt henne att sätta sig och sedan stå kvar tills hon lugnar sig?

Min kollega har en hund som gapar så fort han är ute i trädgården. På allt och alla och mest på ingenting. Hon köpte ett halsband på internet, med en funktion som gör att hunden får en liten vattendusch så fort den skäller. Perfekt när han är lös ute i trädgården, tog inte många skall innan han blev tyst. Inte så kul med en vattendusch på nosen inte...

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 248
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 462
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31