Skäller vid hundmöten

pepp

Trådstartare
Jag har problem med min lilla pudelherre som så fort han får se en större hund börjar gapa och skälla efter den.

Han drar aldrig eller rusar fram, utan det beror mest på osäkerhet (blivit påhoppad x antal gånger) detta är ju ingenting jag uppskattar då det triggar igång dom andra hundarna också.

Han är döv så jag kan inte påkalla uppmärksamheten med rösten, nu gör jag så att jag vibrerar lite med kopplet och försöker få kontakt med honom, då sätter han sig istället vid mig och morrar... :grin:

Ibland så brukar jag fråga den hundägaren om hunden är snäll och om dom får hälsa, då är han allt som oftast totalt ointresserad och vill helst gå därifrån, om det inte är en mindre lekglad hund som han "klickar" med..

How to do?

Jag skull skvallerträna, motbetinga och/eller använda mig av BAT = Behavior Adjustment Training. På min hane kör jag en kombination av lite allt möjligt beroende på hans reaktion, andra hundens reaktion samt hur situationen i övrigt ser ut :) Väldigt effektivt enligt mig.

Jag skulle även råda till att inte låta honom hälsa alls på andra hundar. Hälsandet tar du hand om och han ska slippa. Då kommer han också bli trygg med att han inte behöver försöka skrämma bort de andra hundarna för de kommer inte fram ändå.

Liknande trådar

Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev... 2
Svar
31
· Visningar
5 459
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
38 266
Senast: Grazing
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 185
Övr. Hund Nu känner jag att tålamodet håller på att gå ur mig när det gäller lillan och hundmöten. Jag har en sheltie tik som är 7 månader... 2
Svar
29
· Visningar
3 602
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka