Skäller på andra hundar, hjälp!

Gotthard

Trådstartare
Vi brukar ha farmors hund Lady hos oss och hon är super mysig, men problemet är när man är ute och går med henne och hon ser en annan hund så skäller hon och reser ragg. Hon är ett år och korsad collie/border collie. När hon är hos oss är det oftast jag som är ute och går med henne, min brorsa kan inte hålla henne och är något rädd för henne och mina föräldrar har inte tid. Hon lyssnar väldigt bra (på mig och farmor(om jag ska vara ärlig så lyssnar hon bättre på mig om jag ropar än på farmor)) och brukar vara lös där det går.

Vi ska ha henne hos oss ons-tors och vi kommer antagligen möta på ett par hundar. Jag kan inte så mycket om hundar, inte min mamma eller pappa heller, och farmor på 70 år verkar inte bry sig så mycket vad jag vet = jag måste börja ta itu med problemet.

Hjälp mig att förstå henne. En kväll när Lady sprang lös på gräsmattan och vi lekte lite med en boll springer hon plötsligt iväg och skäller som en galning. Jag rusar efter och ropar på henne. (hon tror att det är okej att springa iväg eftersom på landet när farmor är ute och går med henne, lös såklart eftersom det kanppt finns några människor i närheten, sticker hon in i skogen utan att farmor säger nått och kommer tillbaka efter en stund) Grannen och hans hund var ute och hade precis gått utanför dörren redo för en promenad, hunden är väldigt snäll som tur är. Hunden skäller såklart tillbaka och springer mot Lady som genast gömmer sig bakom mig när hunden vill hälsa.

Hon brukar "gömma" sig bakom mig när hon får träffa de hundar som hon skäll på eller om jag möter en kompis med sin hund. Vad beror det på?

Hur ska jag ta itu med skäll-problemet?

/Jenny :confused:

Sv: Skäller på andra hundar, hjälp!

Låter som att hon är vek och osäker. Jag skulle i möjligaste mån ignorera beteendet. Hon blir bara mer osäker om man gör en sak av hennes osäkerhet.

Sv: Skäller på andra hundar, hjälp!

För mig låter det som om hon är osäker/rädd. Min hund är också väldigt osäker och tycker att vissa hundar vi möter ("nos mot nos") är jätteäckliga. Han skäller och gör utfall i kopplet för att skrämma bort det som skrämmer honom :crazy:

Jag var på seminarium med Patricia McConnell förra helgen och hon gav oss hjälp och efter bara ett par dagars träning med denna metod så är han mycket bättre :D

Jag matar honom med godis, varje gång han tittar på den andre hunden (jag börjar träna så fort han ser den andre hunden). Skulle han morra eller dylikt så får han ändå godis (jag betvivlar nämligen att han blir mer rädd om han får en godis, snarare tvärt om) eftersom jag tränar att han ska få en positiv känsla. Efter några godisbitar och många lugna ord från mig så viker vi av och går ett annat håll. Detta för att han ska slippa möta obehaget, för denna ggn iallafall.
Förut har man alltid tränat på att flytta obehaget närmare när det går bra, men jag vill först att han har den positiva känslan innan vi går närmare eller låter obehaget komma närmare.

Detta har funkat super för oss!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 735
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 550
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar