Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast frågan är om det funkar på en väldigt uppjagad hund..
Jag har försökt lära min hund (eller försökt och försökt, jag gav upp lte väl snabbt) att inte hoppa på folk med hjälp av klicker. Men hon tycker själva hoppandet är så roligt så hon struntar i att jag klickar.
Fast jag kom att tänka på en intressant jämförelse. Jag tror det var i Canis jag läste det, om hur man kunde klickerträna hundar att bli säkra på startsignal och inte sticka iväg tidigare ( i t.e.x. agility). Jag kanske inte kommer ihåg exakt, men det är mindre viktigt.
I exemplet var det en dobermann som var väldigt hetsig och hade bråttom iväg, kastade sig i kopplet och kunde inte alls vara lugn. Då gjorde de helt enkelt så att de höll hunden medan den for runt och så fort de kände minsta ansats till att hunden höll tillbaka (den var fortfarande upphetsad, men bara den gjorde minsta lilla minskning av sitt beteende, eller hur man nu ska förklara) så klickade de, och lät hunden springa. När hunden hade förstått det lät de den inte gå förrän den hejdade sig ännu lite mer. Det tog inte lång tid förrän hunden lärde sig att lugn = varsågod.