Skäller oavbrutet under ridtur

V

vargen

Hoppas på någon som kan komma med konkreta tips för mitt lilla problem.

Jag har en 7-årig rottis som ibland får följa med ut på ridturen. Han är hyfsad lydig och sticker inte iväg på egen hand när han är med ut när vi rider.

Problemet är att han skäller oavbrutet, jag menar verkligen HELA TIDEN, och det är enormt tröttsamt. Han blir helt enkelt så upphetsad när det är ridning på gång så han blir alldeles "prillig". Han springer runt, runt och skäller hela tiden. Han gör små "bus-utfall" mot hästarna precis som om han vill locka dem till att leka med honom. Hästarna bryr sig inte ett dugg, men vi som rider tycker att det är ganska jobbigt. Enda sättet att få honom tyst är att hålla ett ganska högt tempo - ökad trav eller galopp - då han istället är upptagen med att springa och inte orkar (?) skälla.

Jag tycker att det är så synd att han håller på såhär för jag vill verkligen kunna ta med honom ut eftersom han är jättebra att ha med sig i övrigt. Att säga till honom att vara tyst hjälper inte och jag misstänker att han fattat att jag är ganska harmlös däruppe på hästryggen för de gånger jag hoppat av för att korrigera honom när han skäller, ja då är han minsann tyst... även om jag går bredvid hästen och väntar på att han ska skälla. Han är nästan lika uppspelt, men han kan liksom lägga band på sig när det gäller skällandet, för han är tyst tills jag suttit upp igen.

Bör jag köpa ett antiskall-halsband? Vad har ni för tips?

//Celia

Sv: Skäller oavbrutet under ridtur

tja, han kan få träffa mina hästar som avskyr hundar som skäller, och hugger efter dom? :p

testat att kasta/spruta nåt på honom från hästryggen? typ smågrus eller vatten?

Är han lugnare om du tar hästen i släptåg och tar en promenad istället(ej rider)?
Om det funkar så,så ta några promenader,så kankse det löser sig!

Cantaur>> Tanken har föresvävat mig, men det är en rottis på 60 kg.... en splurt vatten bryr han sig nog föga om, inte heller smågrus... Alltså bör jag vara rustad med brandslang. ;)

Är han lugnare om du tar hästen i släptåg och tar en promenad istället(ej rider)?
Om det funkar så,så ta några promenader,så kankse det löser sig!

Jag har provat och han är fortfarande uppspelt, men skäller mindre. Men så fort jag är uppsutten sätter han igång. :confused:

Ja,brandspruta är tungt att släpa och även hink med vatten! Så vad göra? Jo,träääääääääääning och tråkig sådan! Men när du går med honom och har häst med dig(ej rider),så beröm när han är tyst och duktig! När du ska rida och han börjar vråla och inte lssnar på dig,så gå in med hästen,och skit i att rida!
Till slut kommer vovven att fatta,att beter man sig illa och inte lyssnar,då blir det inget..Men är man tyst,så får man hänga med!
anske inte så kul förslag,för det blir nog lite inställda ridturer,men jobbet ger belöning senare i form av trevligare ridturer! Lycka till!

En liten gissning :)

Jag skulle tro att ju mer ni håller uppe tempot för att han inte ska hinna med att skälla, desto mer uppspelt blir han innan, i och med att hans förväntningar på att få röra sig ökar. Han bygger upp en stress alltså, för att han vet att han kommer få springa.

Lite lugna skritt-turer kanske skulle lugna ner honom.

Cantaur>> Tanken har föresvävat mig, men det är en rottis på 60 kg.... en splurt vatten bryr han sig nog föga om, inte heller smågrus... Alltså bör jag vara rustad med brandslang. ;)
Jag kan garantera att det är minst lika irreterande för en rottis såväl som en chihuahua att få korta hårda vattensprut i ansiktet rätt vad det är:D

Jag kan garantera att det är minst lika irreterande för en rottis såväl som en chihuahua att få korta hårda vattensprut i ansiktet rätt vad det är:D

Måste jag träffa ansiktet nu också??? :crazy: Han far ju runt som en terrier hela tiden, hur pricksäker tror du att jag är??? ;)

En liten gissning :)

Jag skulle tro att ju mer ni håller uppe tempot för att han inte ska hinna med att skälla, desto mer uppspelt blir han innan, i och med att hans förväntningar på att få röra sig ökar. Han bygger upp en stress alltså, för att han vet att han kommer få springa.

Lite lugna skritt-turer kanske skulle lugna ner honom.

Tyvärr, vi har skrittat massor nu i vinter eftersom vi rider på kvällen och mörkret inte inbjuder till några galopper. Det gör ingen skillnad. Det är t.o.m. så att tempot generellt är ganska lugnt när han är med, just för att han ska hänga med (det är ju ingen sprinter-ras direkt).

Movi>> Vi provade att min man gick med honom och jag red, och så fort han skällde fick han sitta bortvänd från hästen, och så beröm när han var tyst. efter 2½ timma hade vi kommit knappt 2 km... och han var likadan hela tiden.

Han är liksom inte riktigt kontaktbar för han är så upphetsad över hästarna och ridningen. Det bör tilläggas att han INTE är sådan när hästarna går i hagen, är i stallet eller ens när man leder dem. Det är när vovve fattar att det ska ridas som han tappar besinningen och far runt som en fåntratt och bara skäller.

Vad tror ni om ett antiskall-halsband då?

Okej. Knepigt!

Har ni klickertränat något? Det kanske skulle vara värt att testa. Då kan du lätt belöna hunden i exakt rätt ögonblick trots att ni kanske befinner er några meter ifrån varandra. :)

Tycker också att det låter som ett stressbetende. Det tar oftast lång tid att bryta ett sådant mönster och en hel del jobb.

Som någon skrev förut så börja med att leda hästen. Först när hunden då är tyst till 100 % är det läge att försöka sätta sig på hästen. Först skulle jag gå själv brevid medan någon annan red. Sen skulle jag byta till att jag själv red och någon annan gick brevid. Till slut så skulle jag sätta mig på hästen utan att någon alls gick brevid. Aldrig öka på svårighetsgraden innan hunden är helt skällfri från det lättare steget.

Du kan också prova att aktivera hunden från hästryggen. Göm lite godisbitar och hoppa upp på hästen och säg sök. Allt detta bara för att bryta ett dåligt mönster.

Mvh

Tora

Okej. Knepigt!

Har ni klickertränat något? Det kanske skulle vara värt att testa. Då kan du lätt belöna hunden i exakt rätt ögonblick trots att ni kanske befinner er några meter ifrån varandra. :)

Inte direkt. Vi var intresserade av det för några år sedan då vi förstått att det ska vara bra, men varken jag eller maken har någon erfarenhet av tekniken och vet inte riktigt hur den ska tillämpas på bästa sätt. :(

Movi>> Vi provade att min man gick med honom och jag red, och så fort han skällde fick han sitta bortvänd från hästen, och så beröm när han var tyst. efter 2½ timma hade vi kommit knappt 2 km... och han var likadan hela tiden.

Han är liksom inte riktigt kontaktbar för han är så upphetsad över hästarna och ridningen. Det bör tilläggas att han INTE är sådan när hästarna går i hagen, är i stallet eller ens när man leder dem. Det är när vovve fattar att det ska ridas som han tappar besinningen och far runt som en fåntratt och bara skäller.

Vad tror ni om ett antiskall-halsband då?

Fast ett sådant här stressbeteende tar inte bara 2-3 timmar att bryta. Du får räkna med åtskilliga timmar med många små steg.

Mvh

Tora

Tycker också att det låter som ett stressbetende. Det tar oftast lång tid att bryta ett sådant mönster och en hel del jobb.

Som någon skrev förut så börja med att leda hästen. Först när hunden då är tyst till 100 % är det läge att försöka sätta sig på hästen. Först skulle jag gå själv brevid medan någon annan red. Sen skulle jag byta till att jag själv red och någon annan gick brevid. Till slut så skulle jag sätta mig på hästen utan att någon alls gick brevid. Aldrig öka på svårighetsgraden innan hunden är helt skällfri från det lättare steget.

Du kan också prova att aktivera hunden från hästryggen. Göm lite godisbitar och hoppa upp på hästen och säg sök. Allt detta bara för att bryta ett dåligt mönster.

Mvh

Tora

Jag har tänkt så också, men jag måste nog erkänna att det inte riktigt finns tid och möjlighet att jobba med detta så mycket som krävs. Dessutom är han skällfri när jag går, men så fort jag sitter upp börjar han gorma... Jag är ganska säker på att han vet att han inte får skälla men att han fattar att jag inte kan göra något från hästryggen.

Ärligt talat, det lutar åt en kombination. Ms Scabtree förslog vattensprut och det får man med ett antiskall-halsband. Lägger man också till träning från marken och lite godis vid gott uppförande kanske vi kan komma någon vart.

Att gömma godis och aktivera honom så att koncentrationen bryts tror jag inte funkar på honom. När vi rider är han så uppspelt och så fokuserad på hästarna att du skulle kunna sätt vad som helst under nosen på honom...

Tora>> Jo, jag fattar att det tar tid, men man tycker att det borde bli NÅGON skillnad efter 2 tim.

Problemet när det är stress inblandat är att det är mycket svårt att bryta. Man måste bryta ner problemet i väldigt små steg. Har man inte gjort något framsteg så måste man backa och börja om från början.

Det kan vara så att du kan minska symptomen på det sättet du beskriver men risken kan också vara att det istället visar sig på ett annat sätt med vattenspruta m.m.

Du vet det där gamla talesättet "Genvägar är senvägar".

Men om hunden nu blir så stressad av att du rider är det då verkligen tvunget att han följer med på ridturerna?

Det är väldigt sällan som det finns snabba och enkla lösningar på sådana här problem.

Mvh

Tora

Det är väldigt enkelt och framförallt roligt, är man snabb på att klicka kan man t.ex. lyckas lära hunden ett trick på bara några minuter. :)

En klicker kostar bara runt 30 kr och det finns massa sidor på internet där du kan läsa om hur man gör. Du kan säkert söka i hundforumet här också.

Är det inte till hjälp när du rider tror jag du ändå kan ha mycket nytta och nöje av klickerträning :)

Liknande trådar

Övr. Hund Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa! Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig...
Svar
1
· Visningar
2 478
Senast: dpmatte
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
D
Hundhälsa Jag har en blandras-hane på drygt 2.5 år som helt plötsligt börjat kissa inne. Han är en korsning mellan Hälleforshund/Gråhund/Jämthund...
Svar
12
· Visningar
15 226
Senast: vallhund
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31