skäller när det ringer på dörren

melvin

Trådstartare
Hej!
Jag har ett litet problem som jag skulle behöva lite råd och tips kring från er kloka hundmänniskor. Det är så att min ettåriga labbehanne skäller riktigt rejält och blir tämligen uppjagad när det ringer på dörren hemma. Han reagerar även när han hör någon låsa upp utifrån, men jagar då inte upp sig lika mkt utan skäller till och springer och ska hälsa.
Men när det ringer på, då är det nästan eld i baken på lillen... Han är inte vaktig av sig alls annars, och jag uppfattar inte hans dörrskällande som att han vaktar heller, snarare att han helt enkelt stressar upp sig så pass för att han vet att det ska komma in någon genom dörren som det ska bli helt TOKROLIGT att hälsa på.
Jag tycker verkligen inte att det är okej att han håller på på detta viset, men jag ve inte heller hur jag ska bryta beteendet. Jag sätter honom i det angränsande rummet till hallen när jag ska öppna dörren för besökare, och jag vill inte att han ska gå fram till dörren alls och hälsa, OM det ska hälsas ska det ske i köket/annat rum just för att han inte ska förvänta sig att det händer spännande saker i hallen. Om någon har tips på hur jag kan få honom lugnare och tystare i detta läge är de varmt välkomna.

Nu blev detta ganska långt, men en liten sak till: Han blir även överdrivet glad (detta övergår snabbt till en väldigt uppstressad hund) när han ska hälsa på människor.
När jag och hunden möter människor får han aldrig någonsin hälsa, och då håller han sig lugn. Men med andra i familjen är jag rädd att det slarvas och han hoppar då på folk som ska "hälsa" och stressar upp sig för att han blir så himla uppspelt. Jag känner mig lite elakt diktatorisk när jag beordrar att "han får inte hälsa" -inte mot hunden för han mår ju bäst av att inte bli alldeles överstressad men genom att andra människor anser att han ju bara är glad och det är ju klart att han ska få hälsa. Det är nästan så att man ibland vill säga att han har löss eller loppor så att de inte ska vara så intresserade längre... Gör jag rätt som inte låter honom hälsa?

Som sagt, jättelångt blev det men jag vore jätteglad om det var någon som ville dela med sig av sina kunskaper!

Sv: skäller när det ringer på dörren

Träning , träning och åter träning. Låt en kompis ringa på dörren, jobba på att få hundens uppmärksamhet, kommando att sätta sig på sin egen plats. Då hunden är lugn öppnar du dörren. Öva tills det fungerar.

Samma sak gäller gäster. Du öppnar inte dörren förrän hunden är lugn på sin egen plats.

Det kommer att ta tid, det är ingen timmes grej, utan det kan handla om veckor.

Min hund ska/får inte bry sig om människor på promenad ifall jag inte ger henne lov.

Sv: skäller när det ringer på dörren

Då har jag tänkt på rätt sätt! Allra helst ska han ju tro att det liksom inte GÅR att öppna dörren och släppa in människor om han inte sitter på sin plats och är lugn. Då är det ju bara att jobba vidare.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 275
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 717
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 467
Senast: Migo
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: ls2023
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka