Träna först in sitt/plats och stanna kvar. Själva bindandet av hunden är en ren säkerhetsgrej, för den ska vara styrd av kommandot och lika gärna kunna sitta lös. Då hunden kan sitta/ligga säkert då du står/sitter vid sidan, framför och bakom är det dags att börja öka avståndet. Gå bara någon meter i början och stanna vänd mot hunden. Beröm på avstånd och upprepa kommandot i samband med det (ex. bra-plats-duktig-plats osv). Hunden ska inte resa sig förrän du ger tillåtelse. Reser sig hunden kan du antingen säga nej och kommendera plats igen eller lugnt gå tillbaka till hunden, lägga ned den och gå bort igen. Jag föredrar att kommendera hunden tillbaka till platsen på avstånd, men det kräver att hunden kan det också.
Då du kommit så långt fortsätter du bara i samma stil. Du utökar avståndet mer och mer. Lek med bollar för dig själv, hoppa runt, prata med en annan människa och var ett allmänt störande moment. Din hund ska trots det ligga kvar och glöm inte bort att berömma. Då man gjort allt detta och hunden nu ligger skitbra plats så kan man låta folk börja gå runt hunden, andra hundar kan få passera på olika avstånd, grupper av människor kan samtala alldeles bredvid hunden. Fixar hunden det också, så vet den vad plats är för något och då kan du gå och gömma dig. Ha en medhjälpare som kan tala om för dig om hunden ligger tyst och stilla. Gör den inte det kan medhjälparen gå in och korrigera hunden eller så tittar du själv fram och gör det. Jag föredrar medhjälpare eftersom min blotta närvaro blir en belöning för hunden och jag vill ju inte belöna pip, gnäll och rörelse.
Det här behöver inte alls genomföras som momentet platsliggning enligt tävlingsreglerna utan hur som helst och var som helst. Grunden är att hunden ska kunna ligga bredvis dig och slappna av när du till exempel kollar på en fotbollsmatch, fikar med vänner osv.
För skälliga hundar är det också smart att lära in kommandot tyst. Då kan du kommendera det om hunden börjar gnyla när du tränar platsen.
En annan metod som fungerar på hundar som inte är envisa i sitt skällande är att helt enkelt placera dem i en hage av kompostgaller och gå iväg. Låt hunden skälla och gnyla, men kom inte tillbaka förrän den är tyst och gör ingen stor affär av det. Då hunden är tyst och lugn i hagen kan man ta bort den och binda upp istället.