Skällande vaktig hund

Madick

Trådstartare
Halloj! Första inlägget här på hund tror jag. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag är hundvakt till en 4 årig papillontik, uppvuxen på kennel och har nyligen blivit ensam familjehund. Hon är jättegullig och lätt att ha att göra med förrutom att hon skäller och vaktar en massa. Dessutom verkar hon ha minne som Doris i Hitta Nemo (det ser lite kul ut ibland).

När hon skäller inne och jag är nära så kan jag bryta det genom att "knuffa" henne (skrika eller säga fy, nej osv hjälper inget, det gör ägaren ständigt då det självklart känns stressande med en skällande hund) men är hon utom synhåll så vet jag inte riktigt hur jag ska kunna markera att det inte är ok att hon skäller. Stor skillnad redan på skällandet inne så hon fattar snabbt. Ute har jag inte brytt mig om, går hon på promenad med oss så är hon lugn men ensam ute på tomten skäller hon på både synliga och osynliga monster.

Vi kommer vara hundvakt flera gånger åt den här godingen så det skulle vara skönt att hitta ett bra sätt att få henne att förstå att hos oss skäller man inte inomhus.

Halloj! Första inlägget här på hund tror jag. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag är hundvakt till en 4 årig papillontik, uppvuxen på kennel och har nyligen blivit ensam familjehund. Hon är jättegullig och lätt att ha att göra med förrutom att hon skäller och vaktar en massa. Dessutom verkar hon ha minne som Doris i Hitta Nemo (det ser lite kul ut ibland).

När hon skäller inne och jag är nära så kan jag bryta det genom att "knuffa" henne (skrika eller säga fy, nej osv hjälper inget, det gör ägaren ständigt då det självklart känns stressande med en skällande hund) men är hon utom synhåll så vet jag inte riktigt hur jag ska kunna markera att det inte är ok att hon skäller. Stor skillnad redan på skällandet inne så hon fattar snabbt. Ute har jag inte brytt mig om, går hon på promenad med oss så är hon lugn men ensam ute på tomten skäller hon på både synliga och osynliga monster.

Vi kommer vara hundvakt flera gånger åt den här godingen så det skulle vara skönt att hitta ett bra sätt att få henne att förstå att hos oss skäller man inte inomhus.

När det gäller skall är det oftast enklast att få bukt med om du kan ringa in "känslan bakom". En del hundar skäller för att de är osäkra eller stressade, många för att de är uppspelta och glada, andra för att de vill varna och hota, vissa för att de älskar att höra sin egen röst, och många för att larma. Kan du känna av vilken kategori din hund tillhör så är det lättare att jobba med det :)

Jag har hundar som skäller för att larma.
De (tror alltså att de) gör sitt jobb när de skäller och berättar att något händer. Rasen är vaktras, så det är en otrolig utmaning och ansträngning att jobba bort det helt. Jag har valt att inte jobba bort det, utan har fokuserat på ett "Tack, nu vet jag!" så att de förstår att deras jobb som larm är klart och att jag har förstått att det kommer någon eller att de hörde något, eller att de trodde att de hörde något... Det är alltså okej att skälla – men inte hur länge eller hur mycket som helst, utan tills jag "larmar av", så att säga.

Distraherad med något.

Det gör inget att den varnar, men hon får inte dra igång i en lång radda vrål och jaga upp sig. Tacka, och lär in "tyst" genom att berömma när den tittar på dig och väntar.

Ett poff räcker. Sedan är man tyst och låter sin människa bestämma vad som ska göras åt situationen.

Nu har det gått ett dygn och det är STOR skillnad. Hon verkar ha uppfattat att jag är den som bestämmer och har koll så hon behöver inte. Ett litet miniskall när jag öppnade sovrumsdörren vid amning i natt, inte ett ljud när jag kom nerför trappen i morse, det har annars varit en trigger då hon skällt som galen. Promenad utan ett skall trots möte med läskiga barn på cyklar och ännu läskigare andra hundar. Hon känns lugn och trygg så kanske hon bara behövde få känna att nån annan tog över "vakten". Otroligt skönt, det blev en helt annan hund. Dessutom känns det bra att kunna ge uppmärksamhet och beröm när hon är tyst och lugn än bara en massa "bråk" när hon skäller, det blir ju liksom fel signaler att ge uppmärksamhet vid ett felaktigt beteende.

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 063
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 260
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 265
Senast: Halali
·
Hundavel & Ras Hej, jag är ny här så jag vet inte riktigt hur detta funkar. Jag får prova mig fram!:) Jag heter Jennifer och hundar har alltid varit...
2
Svar
28
· Visningar
3 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka