skall äggen tvättast innan dom läggs i maskinen?

Sv: skall äggen tvättast innan dom läggs i maskinen?

Nej, jag gör inte det på "rutin". Om något ägg är jätte smutsigt - ex har bajs på skalet - så torkar jag bort det, men that's it.

Men jag vet att vissa tvättar alla ägg, antigen bara med tvål och vatten eller med virkon eller med med saltstyra - för att få bort alla orenheter.

/Swat

okej det är lite lersmuts av nåt slag på några av äggen. Dom har legat i maskinen i en vecka nu.. de var först nu som de slog mig att ja kanske skulle tvätta av dom..:crazy: Men kan man nu försiktigt torka bort den värsta smutsen trots att dom legat i en vecka redan?

Ja, du kan utan problem ta ut äggen som är skitiga och tvätta av. Jag skulle använda enbart ljummet vatten.

virkon är alltid bra. Har du misstanke om sjukdomssmitta, eller om äggen är köpta, så spraya maskinen också.

okej. Inte spraya på virkon S då?

Alltså, på den tiden jag maskinkläckte så har jag aldrig under pågående ruvning tvättat av ägg med virkon, så där vet jag inte.

Däremot, och det var ju egentligen grundfrågan, så kan man under pågående ruvning utan problem försiktigt tvätta ägg med vatten. Men nu verkar du kanske ha fått in någon smitta? och då blir det antagligen annorlunda.

Maskinen städade jag ur före o efter säsong, den var stor så jag lade in varje vecka.

jag vet ej om jag har någon smitta hos dom, då mina kycklingar som jag har har någon form av sjukdom.. vilken vet jag ej än men blir de fler som trillar av pinnen så skall ja skicka in till sva för obduktion. Jag har ju hållt i dessa äggen som jag har i maskinen och då är ja orolig att dom också blir sjuka... därflr undrade jag om ja kan decinfinsera dom nu efter en vecka?

Liknande trådar

Hemmet Vi har en stor benvit ullmatta (fråga mig inte varför den har hängt med sen innan ungar..) som nu fått en del fläckar. Jag testade...
Svar
10
· Visningar
494
Hemmet Plockade fram ett par byxor som legat ihopvikta i garderoben länge och de är helt fulla av små prickar på sidan som varit inåt och nu är...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar