skala lök...

Jag har säkerligen testat nummer 3 och förmodligen också nummer 2. Men inget har riktigt funkat. Nummer 1 låter alldeles för besvärligt om man är lite spontan.... ;) Sedan ser jag nog egentligen inte något större fördel med färsk lök jämfört med pulver.....egentligen.... Jag glömmer att köpa lök. Den blir dålig i kylskåpet. Osv, osv, osv. Lök Lökpulvret finns alltid där när jag behöver det... :)
Lök ska aldrig befinna sig i kylen, utan i rumstemperatur. :up:
 
Skär av toppen på löken, Del i två och skala, Snitta sedan så att det är 1-2 mm kvar till roten och hacka sedan på "tvären". Skarp kniv ett måste annars "pressar" du bara skär ytan så att safterne frigörs och du börjar grina.

Med skarp kniv menar jag en som du håller mellan tumme och pekfinger och bara genom att dra den skär genom ett papper utan att lämna några "riv" kanter, typ razor sharp. Inget annat har tillträde i mitt kök då jag hatar att lägga krafter på att hacka/skära grönsaker, kött o fisk. Kniven skal glida som genom smält smör oavsett ingrediens.

För oss med dåliga redskap och darriga händer fungerar det väldigt bra att hacka lök med brödkniven. Mycket bättre än att råka slinta med något slött!
 
Skär av toppen på löken, Del i två och skala, Snitta sedan så att det är 1-2 mm kvar till roten och hacka sedan på "tvären". Skarp kniv ett måste annars "pressar" du bara skär ytan så att safterne frigörs och du börjar grina.

Med skarp kniv menar jag en som du håller mellan tumme och pekfinger och bara genom att dra den skär genom ett papper utan att lämna några "riv" kanter, typ razor sharp. Inget annat har tillträde i mitt kök då jag hatar att lägga krafter på att hacka/skära grönsaker, kött o fisk. Kniven skal glida som genom smält smör oavsett ingrediens.

Instämmer, och eftersom lök är något man nästan dagligen hackar är det värt att lära sig att göra det utan besvär.

Riktigt vass kniv och några drag med skärpstål innan start om det behövs. Kanske var länge sen kniven grundslipades professionellt. Även om jag kanske snarare föredrar att kniven glider i råvarorna som i mjukt smör och inte spontansticker iväg som i en smörjbana av smält smör. :)

Jag brukar offra yttersta löklagret om det yttersta sitter för fast o pilligt.

(Att såga lök med brödkniv låter som att maximera lökångorna och få en riktig slarvsylta av lökbitar, men jag har aldrig provat…)
 
Bästa är dock att skaffa något att slipa upp knivarna med och sen inte slänga dem i en låda med andra knivar. Jag hatar slöa knivar och skärper dem alltid innan användning + har dem i knivblock.
Som sagt, jag är darrhänt, jag vill använda sånt som jag kan skära mig med så lite som möjligt.

Och nej, det blir inte slarvsylta av löken för attman använder en bra brödkniv. De ska vara de som är lite "vässade".
 
Jag äter ganska ofta lök. Det ingår i väldigt mycket av min matlagning.

Men varje gång jag tar en lök från skålen i köket svär jag lite över hur svårt det är att skala.

Finns det några husmorsknep? Skiter man i spill och tar av även det yttersta lagret av riktigt lök?
Jag brukar ta bort första lagret, för ofta är det ändå inte helt ren å skär lök. Om det är rätt eller fel vet jag inte, därför jag gillar att köpa lite större lökar så gör det inte så mycket. 😇
 
Mina knivar är slöa lite till mans har jag märkt och ena sonen ville råda bot på det, stor och duktig som han kände sig tog han då och skulle slipa dem- och gjorde det hela värre. Fick plocka undan slipstålet helt enkelt för att rädda några knivar från hans framfarande så nu är knivarna slöa och några är slöa och typ felslipade. Kan man lämna in knivar för slipning till någon eller är det något man får ordna med själv eller köpa nya knivar? Är ju lite surt när någon annan förstör istället för gör rätt, kan bli rätt dyrt i längden.
 
Mina knivar är slöa lite till mans har jag märkt och ena sonen ville råda bot på det, stor och duktig som han kände sig tog han då och skulle slipa dem- och gjorde det hela värre. Fick plocka undan slipstålet helt enkelt för att rädda några knivar från hans framfarande så nu är knivarna slöa och några är slöa och typ felslipade. Kan man lämna in knivar för slipning till någon eller är det något man får ordna med själv eller köpa nya knivar? Är ju lite surt när någon annan förstör istället för gör rätt, kan bli rätt dyrt i längden.
Kan man verkligen slipa fel med ett slipstål :confused: ? Jag tycker alltid att mina knivar blir rätt bra, men inte vet jag precis om jag gör helt rätt (förmodligen inte).
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 984
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag har börjat vakna tidigt (ofta mellan 4 och 5) på morgonen, av att jag mår illa och/eller är hungrig. Det är så pass att jag inte kan...
2
Svar
27
· Visningar
1 238
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp