Skakningar...

W

walleskruff

Halloj!

Min halvblods val. på 22 år fick mystiska skakningar i våras...

Det hela började efter ett träningspass då han blev rätt så svettig och när jag skulle leda av honom blev han väldigt irriterad på sadeln och började vibrera och bita sig bak mot sadeln, så jag tog av sadeln och tog på honom ett täcke ist, men det blev samma sak, han skakade som om han hade en miljon insäkter på sig (detta var tidigt på våren så det fanns inga sånna ute), efter det började han skaka så fort han var blöt eller svettig men det blev bara värre tillslut fick ingenting löst ta på honom, när man hade ridit var det bara ta av sadeln direkt, det gick inte att tömköra då tömmarna tog på kroppen och han kunde inte alls ha täcke...

Veterinärerna hade aldrig hört talas om något liknande, dom tog blodprov som inte visa något konstigt och det enda dom kunde tänka sig var allergi, så jag slutade med müslin han åt och allt "tilltugg" så han åt bara hö, korn, betfor och cortaflex (glykosamin).

Mot hösten blev det då bättre så jag trodde att det kanske var allergi, men nu finns det tendens till skakningar igen, inte mkt, men jag är rädd det är på väg tillbaka, jag har inte ändrat någonting i maten! Veterinärerna kan inte ta hudprov eftersom det inte går att fastställa exakt var han är känslig...

Är det någon i detta land som hört talas om eller varit med om detta, hör av er. Tack! :)

Sv: Skakningar...

Jag har en som reagerar med att bli överkänslig i huden av glucosamin, har provat två gånger att sätta in henne på det då jag inte var helt övertygad första gången om att det verkligen var det även om det var det enda nya då och försvann ca en vecka efter att jag tog bort det igen. Samma sak upprepade sig när jag försökte igen så nu vet jag säkert att det är glucosamin hon reagerar på. Hon får dock klåda och vid minsta yttre retning från främmande ämne (tex hår från annan häst i shabraket) så blir hon skorvig. Inte ett dugg känslig när hon inte får glucosamin så helt klart en allergisk reaktion. Om jag inte minns helt fel så utvinns glucosamin från skaldjur och skaldjursallergi är ju inte helt ovanligt bland människor så det är väl ett ganska starkt allergen.

Sv: Skakningar...

Jag vågar/vill inte sluta med glykosaminet då han är så gammal och tränas och tävlar fortf. på hög nivå...

Det borde inte vara det han reagerar på då jag gett samma i 7 år om dom inte ändrat nåt i inehållet förstås. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge...
2
Svar
21
· Visningar
4 428
Senast: Piraja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka