Skaklar vid inkörning

E

Esso

Hej på er!
Sitter här och läser Lars Åke Larssons bok "Kör klokt så kör du säkert!" Han skiljer på gaffelskaklar och släpa men ritningen på hur man bygger en gaffelskakel ser i mina amatörögan ut som just en släpa. Finns det någon vänlig där ute som skulle vilja förklara för mig hur det ligger till?

Sv: Skaklar vid inkörning

gissar:
skaklar, som ett 90 gradigt U
släpa: två slanor med en eller två tvärslår en bit upp på slanorna så slanorna släpar i marken med inte tvärslån?

Gissar vidare;
Att tvärslån kanske är lite längre, så det inte är 90 grader mellan tvärslå och skackel?

L

Jaha,nu börjar det klarna för novisen. Tack till er båda! Jag tror jag passar på att fråga lite mer. Enligt författaren används gaffelskaklarna före släpan. Vet ni varför? Vad är skillnaden för hästen så att säga? :o

Jag vet inte varför han säger så, men jag har en gång varit med och "testat" kunskapsnivån på en redan inkörd häst, s.a.s. Det hela sköttes av en som är van att köra in brukshästar, och då använde vi gaffelskacklarna efter en lös skackel på varje sida. Då gick en bakom, med ett grimskaft bak i skackeln (mitt i tvärslån) och höll den ovanför marken, så att den inte släpade och lät.
Efter en stund fick den gå emot benen lite emellanåt för att se hur hon reagarede. När det gick bra lite högre tryck mot benet, i varje sväng. Först därefter fick den gå i backen och börja låta illa, och gå emot benen naturligt i svängarna.

Släpan däremot, om den är bredare, syns ju mera för hästen, och är kanske därför läskigare. Dessutom går den i marken hela tiden, så då ska dom tåla ljudet av den.

Detta BARA spekulationer och funderingar, och jag tror det finns lika många varianter på inkörning som det finns duktiga körare utan att något sätt behöver vara fel.

Lotta

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 603
Senast: Ceta
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 801
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025