Skakelhållare

Sv: Skakelhållare

Aha, tur att hon har travsele annordningen kvar så hon slipper slösa 500 kr :D

/Lisa

Ja, det är tur hon har det! Fast hon skulle vilja slänga den där travselen för den har noll mankfrihet, och behöver paddas upp rejält.

=)

Jasså hon vill inte köpa ny sele än, men klagar på det hon har :D

Nej en travsele är ju fattig om man jämför med en fin bröstsele :smirk:
Men till en tvåaxlad vagn funkar det ju bättre, ingen vikt på däckeln :D

Vad lutar du åt för håll på ny sele fronten just nu då? :D

/Lisa

Fiona skrev:
Vill också veta om det finns snabbkopplingar som passar på Willabselen (har giggselen)!
Jag beställde mina snabbkopplingar från Tärnsjö till min Willabsele. Har även hört att Börjes snabbkopplingar ska vara okej.

Welsh skrev:
Jag beställde mina snabbkopplingar från Tärnsjö till min Willabsele. Har även hört att Börjes snabbkopplingar ska vara okej.

Tack för tips!
Börjes är för kort rem på, når inte ihop med bukgjorden tyvärr.
Vad kostar Tärnsjös?

En sak till förresten, har du brun eller svart sele? Jag har den bruna och undrar om Tärnsjös bruna färg är i närheten av Willabs.

Alltså hur ser dom där snabbkopplingarna ut. Hur får man fast skaklarna i dom i jämförelse mot det där tilbury tug eller vad det hette? Har ingen aning om sånt. :confused:
Nån som har några bra närbilder som jag kan bli lite klokare.

Har just tittat på selar på EquiLex. Tycker att bakselarna var lite tunna. men att selan Senator men ergonomisk brösta (vad det nu betyder) såg bra ut. Den kostade 5400 kr.

Tror ni som vet något om körning att det skulle vara en bra sele att köpa till min shettis? Hon går mest bara hemma i skogen och så men vill testa på lite tävling med henne i sommar.:banana: Bara väldigt lätta klasser och så men man vill ju ha nått som är bra för hästen + att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt att få på vagnen.

Jag funderar skarpt själv på senatorselen. Den har snabbkoppling!
Till shettis kan det inte vara fel, då de är små kallblod med lågt ansatt hals, så det extra utrymme den ergonomiska ger är jättebra.

Snabbkoppling: Passar till alla skaklar, och är väldigt lätt att öppna genom att man drar upp en lädertamp nån dm så lossnar skakeln. Smidigt om det händer nåt, och smidigt att sela på.

Tilbury Tug: http://www.tarnsjogarveri.se/bilder_horse/novis_zet/tilburytug1.jpg

Snabbkoppling

Senast ändrad av en moderator:

Någon som har en bild på skaklar som är fästa i tilbury tugs? Måste väl vara bästa att ha skaklar med "piggar" istället för hela skakelöglor? Sitter de bra?

Har ingen bild, men har använt det en gång. Det är samma som snabbkoppling bara att man måste trä remmen bakom skakeln och ner under magen, det tar alltså längre tid att lossa skakeln om nåt händer.

Piggar är alltid bra, men till både snabbkopplingar och tilbury kan man ha ringar på skakeln typ Maratonvagnar.
Har man piggar är det en fördel om vagnen är bra balanserad så man inte får bakvikt.

Men om man har "piggar" på skaklarna så behöver man ju inte öppna och stänga öglan om man har tilbury tug. Då måste det väl gå bra att bara stoppa i skaklarna?

Jo, om öglan är tillräckligt stor, eller om man har tillräckligt små piggar såklart!

miamiamia varnade lite för tilbury här, hon sa att stålet slits och böjs så att man efter några år kanske måste byta ut det. Då känns ju läder mycket bättre som man har i snabbkopplingar, där ser man tydligare om det uppstår sprickor.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 575
Senast: fixi
·
Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 231
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025