Skaka på huvudet - hingstbeteende?

Man vet ju att det är ett typiskt dominansbeteende, om det sen spelar roll eller inte är väl upp tillvar och en att bedöma.
På vilket sätt är det ett dominansbeteende? Min häst var väldigt ranghög och dominant och skarp och han gjorde aldrig så tex i möte med andra hästar, då var det mer skrik och framben som flög vid hälsningsfasen. Har inte alls kopplat ett sådant beteende till att det skulle vara dominant på något vis. Har aldrig hänt i någon sådan situation iallafall.

Kan det inte vara så att man definierar "väldigt störd av något" som lite olika? Hästen vill ju ofta något när den gör så, antingen om den är frustrerad och vill skynda på något, i ridningen tex när den är väldigt pigg och vill iväg, eller i hagen om den har tråkigt etc, väntar på någonting osv.

Hästen står ju inte så bara rätt upp och ner och gör så, det förstår jag att han tycker är ovanligt, för mig är det ett uttryck av någon slags frustration.
Min kan absolut stå rätt upp och ner och göra så. Men det kanske är ovanligt.

Jag tror ju som sagt att det "snittar". Stoet jag har nu fick det från min ponny när hon var ung. Ponnyn kastade väldigt mycket med huvudet, även under ridning. Stoet som då var unghäst gick mycket med ponnyn och jag gissar att hon tog efter. Nu har min nya unghäst börjat ta efter stoet och slänger med huvudet han också. Förra ägaren menar att han inte gjort det innan.

Man vet ju att det är ett typiskt dominansbeteende, om det sen spelar roll eller inte är väl upp tillvar och en att bedöma.

Fast jag ställer mig tveksam. Jag har sett ranglägre bli bortkörda av ranghögre, och sen göra nämna huvudskakning. Mer ur frustration eller "fan vad tråkig du är surgubbe".

Det startas också mycket lek mellan pojkarna här med dylika huvudrörelser, och det vore dels downright korkat om den ranglägre gjorde så mot den ranghögre om det var ett utmanande dominansbeteende, dels skulle den ranghögre ge den lilla en omgång som hette duga OM han hade tolkat det som dominans.

Båda mina (en åring, hingst samt en fyraårig valack kastrerad i våras) ökar beteendet både mot varandra och rent allmänt i hanteringen när de är rastlösa och understimulerade. Dvs när det kryper i kroppen och de vill leka/få igång saker och ting. Dvs har de stått inne 14 h pga snöstorm så skakas och ruskas det ganska bra i andra änden på grimskaftet på vägen till hagen, eller när de "tvingas" stå stilla på stallgången vid hovfix och påklädning. De vill iväg, de vill få fart och sätta fart, men de vet att man inte får det med matte. Men vägen till hagen kan kännas oääändligt lång ibland tydligen ;)

Mer "kom igen katten det svänger ju!" än dominans alltså.

Mitt lilla shettisto gör så när hon tex pringer mot maten, när hon busar, rejsar i hagen och blir exalterad.
Jag tror hon har fått det från min stora som är hälften varmblod och har det lite typiska kasta med huvudet när hon blir busig och exhalterad, dock är shettisen värst ;)

Jag tror ju som sagt att det "snittar". Stoet jag har nu fick det från min ponny när hon var ung. Ponnyn kastade väldigt mycket med huvudet, även under ridning. Stoet som då var unghäst gick mycket med ponnyn och jag gissar att hon tog efter. Nu har min nya unghäst börjat ta efter stoet och slänger med huvudet han också. Förra ägaren menar att han inte gjort det innan.
Men jag tror ändå faktiskt det är ett uttryck för att hästen vill någonting, vad är väl okänt uppenbarligen. Stod min häst "rätt upp och ner" och slog så med huvudet så var det alltid i samband med att han såg mig, ville in eller ville ha någonting annat. Hade han stått och utan anledning överhuvudtaget stått och slagit med huvudet så hade jag nog faktiskt blivit ganska orolig.

Tror det är samma sak om dom "tar efter" varandra. Det är uttryck för saker och ting och det tror jag hästar tar efter varandra, om en häst har ett speciellt sätt för att uttrycka någon slags känsla så tycker inte jag det är konstigt att en annan häst tar efter.

Men just det där att dom bara står och kastar med huvudet utan någon anledning alls, det känns mera nästan som en olat då. Om den gör det utan att den vill någonting speciellt. Då hade iallafall jag blivit orolig.

Men just det där att dom bara står och kastar med huvudet utan någon anledning alls, det känns mera nästan som en olat då. Om den gör det utan att den vill någonting speciellt. Då hade iallafall jag blivit orolig.

Min häst är ganska nervig, skulle tro att det handlar om att hon inte vill stå stilla just då till exempel. Nu är hon äldre och lugnare, huvudslängandet har avtagit betydligt. Jag tror frustration är en närmre förklaring än dominans.

Min häst är ganska nervig, skulle tro att det handlar om att hon inte vill stå stilla just då till exempel. Nu är hon äldre och lugnare, huvudslängandet har avtagit betydligt. Jag tror frustration är en närmre förklaring än dominans.
Jo men det är det jag menar, det finns alltid någon slags "normal" anledning till det beteendet.

Jo men det är det jag menar, det finns alltid någon slags "normal" anledning till det beteendet.
Jo, absolut. Men jag tror inte anledningen är samma mellan hästar.

Om jag kan dra en parallell till mitt tidigare exempel med NH/Westerntränaren så kanske det främst är hästar som står högt i blod och har mycket nerv som kastar med huvudet?

Jo, absolut. Men jag tror inte anledningen är samma mellan hästar.

Om jag kan dra en parallell till mitt tidigare exempel med NH/Westerntränaren så kanske det främst är hästar som står högt i blod och har mycket nerv som kastar med huvudet?
Nej nej, alla hästar är ju olika individer och har olika anledningar till samma typ av beteende.

Fast att ett beteende skulle smitta har jag svårt att tro? Jag vill minnas att man i studier tex konstaterat att hästar inte kan smitta varann med beteendestörningar, då undersökte man stereotypa beteenden som boxvandring och krubbitning.

Fast att ett beteende skulle smitta har jag svårt att tro? Jag vill minnas att man i studier tex konstaterat att hästar inte kan smitta varann med beteendestörningar, då undersökte man stereotypa beteenden som boxvandring och krubbitning.

Om ett beteende (ej stereotypi) smittar tror jag beror mycket på dels individ och dels om den individen är "samma typ". Enkelt brukar jag dela in hästar i de som är mer orala och vill undersöka saker med munnen och gärna visar öveeslagsbeteenden genom att bita på saker, och de som istället använder benen/hovarna och krafsar för att undersöka saker. De sparkar/skrapar som överslagsbeteende.

En häst som har nåt oralt beteende för sig smittar sällan en "benhäst" och omvänt. Men om man tar en benhäst som sparkar i dörren, och ställer en annan benhäst bredvid ökar risken för "smitta".

Jag hade en ponny som var en typisk "benhäst". Han stod i 20 år med en krubbitare - utan att ens smaka på inredningen. Sen stod han 3 v med en som sparkade i boxdörren. Sen sparkade han med...

Hade en oral häst som stod många år med en notorisk dörrsparkare. Han lyfte aldrig en hov. Däremot när han fick en kompis som var släkt med en bäver och åt inredning (krubbet inte, åt) så tja. Låt oss säga att de på allvar åt upp en halv mellanvägg helt plötsligt en natt.

De kanske ha anlag båda två isf. Men jag skulle inte vilja kalla huvudslängandet för en beteendestörning, det är ju inte riktigt som krubbitning. Det är ju liknande med att vissa hästar brallar på ett visst vis och andra på ett annat vis.

Letade lite efter just detta med att slänga med huvudet åt sidorna. Jag har en valack, en Welsh, som håller på så men i regel bara ute i hagen. Han slänger med huvudet ordentligt åt båda hållen och vi vet inte direkt varför han gör så men det är väl nån slags tics. Vi har en hingst hemma och han gör inte så men däremot har jag sett många hingstar i mina dar göra precis så. Ska försöka få det på film om jag kan.

Min valack gör så ibland när han går mot grinden/mig vid intag från hagen.
Kan även hända att han slänger med huvudet under bus i hagen.

Dominansbeteende.

Med det som utgångspunkt kan jag berätta att min häst dominerar sanden i hagen i så fall. Eller är det staketet?

Att ha en enda förklaring på ett beteende är knappast en bra utgångspunkt för kunnande om hur en social struktur är uppbyggd. Det har visat sig att det beteende som många av oss hundmänniskor alltid trott och fortfarande tror alltid är ett dominansbeteende, lägga hakan på nacken, också är en stark lugnande signal.

I detta fall som TS beskriver är det väl mer ett pigghetssyndrom men kan också vara frustration över att inte få springa som man vill.

Tycker man ser det hos travarna lite mer frekvent.

Mina båda travarkorsningar gör det när de är pigga, glada, full i bus, uppspelta = den typen av energi.

Min ena har smittat två ston (hbl) genom åren med att göra likadant vid liknande energinivå. Båda stona hade en känd historia och ingen gjorde någonsin det innan de träffade min..

Tycker man ser det hos travarna lite mer frekvent.

Mina båda travarkorsningar gör det när de är pigga, glada, full i bus, uppspelta = den typen av energi.

Min ena har smittat två ston (hbl) genom åren med att göra likadant vid liknande energinivå. Båda stona hade en känd historia och ingen gjorde någonsin det innan de träffade min..
Min gör det hemskt ofta också, och han är 50% varmblod så det kanske ligger något i det? Åh andra sidan så finns det ett valpigt halvblod i hagen som gör det mer. Men han flyger och far med benen i luften stup i kvarten så han är lite speciell när han leker. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hoppas ni kan hjälpa mig lite. Har sökt på internet och ibland stämmer det på HS (head shaking) och ibland blir jag osäker. Det...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: Fredrika B
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 826
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA