Skaka på huvudet - hingstbeteende?

Lolita

Trådstartare
Hej! Jag har en hingst på snart tre år. Han är ganska busig av sig och har många hingstbeteenden som att springa omkring i hagen och lukta på olika skithögar för att sedan vända sig om och lägga en liten hög själv högst upp. Han leker även väldigt mycket med min valack. Ofta när han har luktat på en annan bajs hög brukar han göra ett sånt där busigt kast med huvudet. Ibland när han är med som handhäst blir han också väldigt pigg och kan kasta några gånger med huvudet sådär hingstaktigt. Nu har jag dock sett några gånger att han kastat med huvudet utan att det har vart någon direkt bussituation, som idag när jag bara ledde honom och så har han börjat göra ett kast med huvudet varje gång jag släpper in honom i boxen. Något som far upp i mitt huvud är Head shaking syndome. Men han kastar med huvudet sådär busigt åt sidan och inte nickande upp och ner eller att han vanligt skakar på huvudet från sida till sida. Det har hänt några enstaka gånger utan att det har varit en bussituation annars är han helt normal. Kan sånna där kast med huvudet mer vara ett hingstbeteende eller tror ni att man behöver vara orolig?:crazy:

Hur huvudrörelserna går till spelar ingen större roll för headshaking. Headshaking är ett mycket löst begrepp för alla möjliga underliga rörelser, ryckningar (ticks-liknande) och annat som hästen kan uppvisa. Som mest kan man använda det som diagnos när man inte hittat anledning dvs idiopathic. Det intressanta är själva anledningen, diagnosen till varför/vart uppvisat beteende kommer ifrån (vanligare anledningar är tex nervfel, ögonfel, öronfel, tandfel, hjärnfel, pollenallergi osv).
Är lite som att säga halt häst/rörelsestörning. Säger ganska lite egentligen om det är ryggfel, halsfel, tumör, ledinflammation osv. Likadant med headshaking, det säger i stort bara att hästen gör något underligt med huvudet.

Att kasta med huvudet ibland är som du redan är inne på normalt beteende. Att utföra beteenden fåtal gånger där du inte kan se anledning skulle jag heller inte oroa mig över. Är mer när det händer oftare än normalt. När det upprepas gång på gång. När din häst verkar påverkad, stressad eller på annat vis uppvisar obehag eller problem som jag skulle göra utredning.

Hingstar gör ofta så, det är min erfarenhet. Har haft ett flertal som har kastat med huvudet, även i ganska oprovocerade situationer, som när de kommer in i sin box på kvällen t ex.
Jag hade inte oroat mig, om inte han börjar göra så även när han är helt avslappnad och står och äter eller liknande. Då är det en annan sak.

Jag har en 4 årig valack som gör så om han blir lekfull, busig eller jätteglad. T.ex. han slängde med huvudet sådär och jag gav honom klartecken på att det var okej att busa och han for iväg i rodeo bockningar. Helt normalt. :)

Varför tror du öht att headshaking är en aspekt ? ?

Det är ju helt normalt att pigga hästar ibland gör så allmänt utifrån beskrivning . Ser ingen relation till hingst heller i sak ?
Jag är inte så korkad att jag tror att han har headshaking bara för att han gör det när han är pigg, det har jag sett hundratals hästar göra när dom är lekfulla. Det va just de gångerna när de inte va någon leksituation. Men nä jag tror inte heller att jag behöver va orolig.

Man vet ju att det är ett typiskt dominansbeteende, om det sen spelar roll eller inte är väl upp tillvar och en att bedöma.

Jag är inte så korkad att jag tror att han har headshaking bara för att han gör det när han är pigg, det har jag sett hundratals hästar göra när dom är lekfulla. Det va just de gångerna när de inte va någon leksituation. Men nä jag tror inte heller att jag behöver va orolig.
Mina killar gör det ofta. När de väntar på mat, är på väg till hagen, när de busar i hagen och när de är taggade och på bushumör när man rider. Jag har haft ett antal hästar genom åren, men det verkar onekligen mer frekvent på travarna. Mina tidigare hästar (SWB och connemara) har inte alls gjort det lika mycket. Jag skulle i alla fall inte oroa mig särskilt om jag var du :) Om det är ett hingstbeteende??? Ja, kanske vanligare hos dem, men det går i så fall inte över när de blir kastrerade (som mina killar är sedan många år ;) )

Tycker inte det är ett hingstbeteende, snarare ett uttryck för att hästen är pigg på ett eller annat sätt. Min häst gjorde alltid så när han var pigg, gärna med ett litet pip till, då visste man i ridningen att man bör vara beredd på ett och annat bocksprång.

Mitt sto gör detta en hel del i hagen. Hon är ranghög och väldigt dominant i hagen mot sina hagkompisar.

Hej! Jag har en hingst på snart tre år. Han är ganska busig av sig och har många hingstbeteenden som att springa omkring i hagen och lukta på olika skithögar för att sedan vända sig om och lägga en liten hög själv högst upp. Han leker även väldigt mycket med min valack. Ofta när han har luktat på en annan bajs hög brukar han göra ett sånt där busigt kast med huvudet. Ibland när han är med som handhäst blir han också väldigt pigg och kan kasta några gånger med huvudet sådär hingstaktigt. Nu har jag dock sett några gånger att han kastat med huvudet utan att det har vart någon direkt bussituation, som idag när jag bara ledde honom och så har han börjat göra ett kast med huvudet varje gång jag släpper in honom i boxen. Något som far upp i mitt huvud är Head shaking syndome. Men han kastar med huvudet sådär busigt åt sidan och inte nickande upp och ner eller att han vanligt skakar på huvudet från sida till sida. Det har hänt några enstaka gånger utan att det har varit en bussituation annars är han helt normal. Kan sånna där kast med huvudet mer vara ett hingstbeteende eller tror ni att man behöver vara orolig?:crazy:
Vi hade ett sto (kallblodstravare) som gjorde sådär när hon var understimulerad/busig. Hörde då att det var ganska vanligt. Jag skulle tippa på att han är lite busig/kaxig.

Inom ämnet har jag faktiskt en anekdot kom jag på. För 4-5 år sen var jag på clinic hos en känd amerikansk western/NH-tränare.
Framåt eftermiddagen började mitt sto, karaktärsmässigt kasta med huvudet. Han menade då att jag störde henne på något vis. Medans jag menade att hon gör ju så emellanåt, inte mitt fel. Efter en lång diskussion där min stallkompis intygade att hästen även gjorde det i hagen, menade han att han aldrig hade sett en häst göra så om den inte var väldigt störd av något.

Så i USA är det tydligen inte vanligt ;)

Efter en lång diskussion där min stallkompis intygade att hästen även gjorde det i hagen, menade han att han aldrig hade sett en häst göra så om den inte var väldigt störd av något.

Så i USA är det tydligen inte vanligt ;)
Kan det inte vara så att man definierar "väldigt störd av något" som lite olika? Hästen vill ju ofta något när den gör så, antingen om den är frustrerad och vill skynda på något, i ridningen tex när den är väldigt pigg och vill iväg, eller i hagen om den har tråkigt etc, väntar på någonting osv.

Hästen står ju inte så bara rätt upp och ner och gör så, det förstår jag att han tycker är ovanligt, för mig är det ett uttryck av någon slags frustration.

Liknande trådar

Hästvård Hoppas ni kan hjälpa mig lite. Har sökt på internet och ibland stämmer det på HS (head shaking) och ibland blir jag osäker. Det...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: Fredrika B
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 826
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London