skaffa valp

Hej! Jag funderar på att skaffa valp till nästa sommar. Men vet inte vilken ras som skulle kunna passa mig, har några i tanken, skulle vilja veta om jag har tänkt rätt eller inte.
Aktiviteter jag skulle vilja hålla på med är agility, lydnad, sök, spår, rallylydnad och testa på skydd.
Det jag idag tycker är roligast är nog agility och lydnad, så det är väll de två jag kommer satsa på mest. De andra aktiviteterna har jag själv aldrig testat, men någon gång får ju bli den första.
Vill också att den kan hänga med på en joggingtur lite då och då.

Jag skulle vilja ha en kaxig och framåt hund som orkar mycket men som även kan ta det lugnt ibland, gärna en mellan till stor hund.
Sheltie kanske kan vara ett alternativ? De varierar väldigt mycket i storlek, min är 46 cm t ex, även om många är mindre. De är väldigt allround, snabba, smarta och gillar att jobba.

Utifrån det du har läst här om mig och om vad jag kan erbjuda hunden, skulle du då säga att en aussie skulle passa mig eller tycker du jag borde leta vidare?

Min skulle nog bli lite olycklig av 3 vilodagar per vecka, beroende på vad en vilodag skulle innebära.

Min är gladast när han får jobba, och när han får jobba mycket! Han vill gärna springa mycket, så promenader i koppel ger honom inte så mycket motion, men så länge det går att ha honom lös eller om han får dra så går det bra. Men om du planerar att träna lydnad och/eller agility varje dag i 1-2 timmar så skulle han nog vara nöjd med bara koppelpromenader i övrigt.

Min Aussie är dock väldigt, väldigt social men med honom så är det liksom allt eller inget när det gäller allt. Är han glad så är han JÄTTEGLAD. Är han sur så blir han JÄTTESUR. Finns inget mellanting, dock är han bara 1 år gammal. Alla Aussies är dock inte sociala och framåt, så jag antar att man får kika på föräldrarna. Min hunds pappa älskar folk, så jag antar att det kommer därifrån. :)

För mig är vilodag promenader som vanligt, men istället för 1-2h aktivering så kanske det bara blir 30 min trickträning.
Skulle du säga att en aussie lite blir vad man gör den till? Att om man vänjer den vid mycket träning varje dag så får man en hund som vill träna varje dag. Och om man inte tränar så mycket när den är valp och unghund att man då får en lite mindre krävande hund?

Jag tänkte kanske ca 45 min promenad på morgonen, 45 min promenad på eftermiddagen och 30 min på kvällen. Såklart kommer jag släppa ut hunden så den får göra sina behov mellan promenaderna också. Sen till träning av hundsport tänkte jag ev. 1-2 timmar/dag. Är detta lagom eller blir det för mycket träning och motion även för en krävande ras? Tänkte även 2-3 vilodagar i veckan. Jag vill inte lägga ner så mycket tid på pälsvård, jag kan borsta pälsen kanske 2 gånger i veckan, men inget trimmande eller sånt.
Det låter som om du har väldigt mycket tid att lägga på din hund. 4 - 5 timmar om dagen som är helt ägnade åt hunden. Det är mycket, tänker jag, om man inte är väldigt träningsinriktad och har ett jobb där det funkar. Har du familj? Sånt tar också tid.

Jag har också aussie, tycker nog den kan passa in utifrån vad du skriver. Men det är en krävande ras, de mår som bäst (och är som trevligast) när de får jobba. Ju mer desto bättre, typ.

Jag gillar schäfern jätte mycket, det är definitivt en ras jag ska skaffa i framtiden, dock så är schäfern inte en ras som kommer upp när jag tänker på agility. Det är mer skydd, lydnad och bruks enligt mig.
De raser som excellerar i agility är väl BC o Berger des Pyrénées, båda hårlagen.

Tollaren är en jakthund. Få Tollare jag mött har varit trevliga utan att få jaga. Rasen är ojämn. Finns problem med främst rädslor, stress och mentalitet. De stabilare Tollarna kommer från jaktlinjer.

Jag har endast träffat en tollare, en jätte trevlig hund. Hon och hennes matte satsar på agility och lydnad vad jag vet. Men eftersom att det är en jakthund, så håller de bl.a. också på med spår, så att hunden ändå får jobba med vilt, fast att de inte jagar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 485
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 533
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar