skaffa valp

doglife

Trådstartare
Hej! Jag funderar på att skaffa valp till nästa sommar. Men vet inte vilken ras som skulle kunna passa mig, har några i tanken, skulle vilja veta om jag har tänkt rätt eller inte.
Aktiviteter jag skulle vilja hålla på med är agility, lydnad, sök, spår, rallylydnad och testa på skydd.
Det jag idag tycker är roligast är nog agility och lydnad, så det är väll de två jag kommer satsa på mest. De andra aktiviteterna har jag själv aldrig testat, men någon gång får ju bli den första.
Vill också att den kan hänga med på en joggingtur lite då och då.

Jag skulle vilja ha en kaxig och framåt hund som orkar mycket men som även kan ta det lugnt ibland, gärna en mellan till stor hund.

Jag tänkte kanske ca 45 min promenad på morgonen, 45 min promenad på eftermiddagen och 30 min på kvällen. Såklart kommer jag släppa ut hunden så den får göra sina behov mellan promenaderna också. Sen till träning av hundsport tänkte jag ev. 1-2 timmar/dag. Är detta lagom eller blir det för mycket träning och motion även för en krävande ras? Tänkte även 2-3 vilodagar i veckan. Jag vill inte lägga ner så mycket tid på pälsvård, jag kan borsta pälsen kanske 2 gånger i veckan, men inget trimmande eller sånt.

Nej det blir inte för mycket, snarare ganska lagom skulle jag säga (sen får man ju lägga in pauser under träningen såklart). 2-3 totala vilodagar i veckan tycker jag är för mycket, men om även de dagarna innefattar ordentliga promenader så är det en annan sak.

Skydds får man bara tävla med brukshund. Jag har ingen erfarenhet själv, men har förstått det som att det kan vara svårt att komma med i träningsgrupper med annan ras också om man inte vill tävla men träna.

I agility så är väl kelpie och aussie vanligast av bruksraserna. Det finns några få andra, men inte särskilt många som utmärker sig utan har inte samma snabbhet och smidighet som jag upplever det. Sen beror det ju på hur mycket man vill satsa, om det är tävling och man vill ha framgångar eller "bara" träning.

Skydd testar man inte bara. Det krävs så mycket engagemang från både en själv men också den träningsgrupp man kommer med i med att hjälpa varandra att man får sattsa en del. Annars är det mycket svårt att få komma med i en grupp. Man är varandra till hjälp och ganska beroende av att alla ställer upp i gruppen. En "pass" betyder ofta att alla stannar från första till sista hund vilket tar många timmar.
Är man beredd på detta så är det jättekul :)

Lägg ner skyddsönskan så blir det lättare att välja en ras.
För skydd så bör man välja en bruksras,ha lång erfarenhet av att träna hund, hitta en utmärkt figge och inte köra något busk skydd.
Ha en hund med bra mentalitet

Edit @Voff var snabbare än mig

Att tillägga. En figge orkar bara stå emot ett vist antal hundar på en träning och oftast har klubbarna bara en figge då det är stor brist på figgar. Det gör att de ställer oftast upp på de ekipage som vill satsa.
MEN det finns läger och helgkurser om man vill testa. Dock viktigt att lydnaden sitter ordentligt innan.

Okej, verkar inte som om att skydd skulle passa mig eftersom det inte är något jag direkt vill satsa på. Uppskattar hjälpen.
Själv har jag tittat på Aussie, Kelpie, Malinois, tervueren och groenendael. Jag skulle helst vilja ha en av de belgiska vallhundarna. Dock har jag aldrig träffat och fått umgås med en belgare. Men från vad jag kan läsa mig till så gillar jag dem. Det som dock gör mig lite osäker är mentaliteten. Är det någon här som har erfarenhet av rasen? Självklart ska jag träffa individer av rasen innan jag skaffar den (om det blir belgare).

Lägg ner skyddsönskan så blir det lättare att välja en ras.
För skydd så bör man välja en bruksras,ha lång erfarenhet av att träna hund, hitta en utmärkt figge och inte köra något busk skydd.
Ha en hund med bra mentalitet

Edit @Voff var snabbare än mig

Fast det är ju lite tråkigt att säga att man utan vidare ska lägga ner skyddsönskan? Visst blir det lättare att hitta ras om man inte automatiskt vill ha typ schäfer det går liksom inte att sticka under stolen med men i övrigt beror det ju helt på hur stor önskan är att få testa på skydd och vad det finns för människor runt omkring (alltså om det är "jag har hört talas om skydd och vill se om min hund också biter" eller om det är "jag har sett massor av skyddstävlingar och människor runt omkring mig tränar och tävlar skydd så jag vill också lite smått ge mig in i sporten") ,blir så väldigt svårt att värva unga intresserade till sporten om detta är komentaren man få för att man är intresserad :)

Fast det är ju lite tråkigt att säga att man utan vidare ska lägga ner skyddsönskan? Visst blir det lättare att hitta ras om man inte automatiskt vill ha typ schäfer det går liksom inte att sticka under stolen med men i övrigt beror det ju helt på hur stor önskan är att få testa på skydd och vad det finns för människor runt omkring (alltså om det är "jag har hört talas om skydd och vill se om min hund också biter" eller om det är "jag har sett massor av skyddstävlingar och människor runt omkring mig tränar och tävlar skydd så jag vill också lite smått ge mig in i sporten") ,blir så väldigt svårt att värva unga intresserade till sporten om detta är komentaren man få för att man är intresserad :)

Såg nu sista kommentaren från TS att skydd inte var något hen skulle lägga tid på :)

Okej, verkar inte som om att skydd skulle passa mig eftersom det inte är något jag direkt vill satsa på. Uppskattar hjälpen.
Själv har jag tittat på Aussie, Kelpie, Malinois, tervueren och groenendael. Jag skulle helst vilja ha en av de belgiska vallhundarna. Dock har jag aldrig träffat och fått umgås med en belgare. Men från vad jag kan läsa mig till så gillar jag dem. Det som dock gör mig lite osäker är mentaliteten. Är det någon här som har erfarenhet av rasen? Självklart ska jag träffa individer av rasen innan jag skaffar den (om det blir belgare).

Hmm det är ordentlig skillnad på en Aussie till Malle. hur mycket hunderfarenhet har du mer exakt sedan innan och vad har du för människor omkring dig som kan hjälpa dig?

Det finns en anledning till att terv o grönis kallas nerverens eller bitsk vallhund :angel::nailbiting:

Jag har en vän som har en av de absolut trevligaste mallarna jag har träffat. Men det är inte hennes första hund, hon har jobbat som hundförare, växt upp med hund och har ett mycket genomtänkt hundägande.
Hunden är som sagt supertrevlig, men det är verkligen en hund som tar hela armen om man ger lillfingret.

Du skriver ingen om din hunderfarenhet, men om du har en hel del erfarenhet i bagaget så absolut malle. Har du inte det hade jag valt något som är lite mer förlåtande och mjukare.

Hmm det är ordentlig skillnad på en Aussie till Malle. hur mycket hunderfarenhet har du mer exakt sedan innan och vad har du för människor omkring dig som kan hjälpa dig?

Jag själv har just nu en liten blandras, henne fick jag när hon var 2 år, nu är hon 11. Jag har vuxit upp med en golden. Just nu tränar jag en väns hund i agility, och vi ska snart ge oss ut på tävlingsbanorna. Detta är ungefär den hunderfarenhet jag har. Sen har min mammas kompis samojeder som jag har passat några gånger. Hon har även andra kompisar som har labbe, golden, schäfer, flatcoated, dansk svensk gårdshund. Och jag ska snart kanske börja jobba med en rottweiler lite smått. Mina egna kompisar har bl.a. cockerpoo och schäferblanding. Så jag har alltid haft hundar runt omkring mig enda sedan jag var liten. Ska också tillägga att min mamma har ägt groenendael tidigare.

Jag har hört att mallen är lite "hårdare" än de andra varianterna, stämmer det?

Jag har tyvärr en av de där mallarna som inte är så bra. Jag älskar rasen och det kommer garanterat bli fler mallar i framtiden för min del, men får man en som inte är "bra" så är det inget roligt. Han skulle gått i tjänst men är alldeles för feg, så han omplacerades. En dröm att träna med, men hans sociala osäkerhet gör att i stort sett alla situationer som involverar främmande människor blir jättejobbiga för oss båda. Han har även ett enormt viltintresse som gör att han är väldigt svår att ha lös. Är det din första brukshund skulle jag nog välja en som är lite mjukare. Blir det "fel" (vad det än beror på, arv, uppväxt, uppfostran etc) så krävs det mycket kunskap för att kunna få rätsida på det. Jag jobbar med hundar och har jättemycket kunniga människor omkring mig (hundförare, instruktörer etc) som jag tränar med och kan be om hjälp och råd. Men det största lasset måste jag såklart dra själv, och ibland är det så tungt så att jag gråter.
Nu låter han som en mardröm, men världens snällaste kille med folk han känner och gosigaste hunden jag någonsin träffat. Men hade han hamnat hos någon som inte kan "ta" den typen av hund så hade han varit en samhällsfara.

En bra malle är däremot, enligt min mening, den ultimata brukshunden. Jag tycker de skiljer sig markant från de tre andra belgarvarianterna.

Jag har tyvärr en av de där mallarna som inte är så bra. Jag älskar rasen och det kommer garanterat bli fler mallar i framtiden för min del, men får man en som inte är "bra" så är det inget roligt. Han skulle gått i tjänst men är alldeles för feg, så han omplacerades. En dröm att träna med, men hans sociala osäkerhet gör att i stort sett alla situationer som involverar främmande människor blir jättejobbiga för oss båda. Han har även ett enormt viltintresse som gör att han är väldigt svår att ha lös. Är det din första brukshund skulle jag nog välja en som är lite mjukare. Blir det "fel" (vad det än beror på, arv, uppväxt, uppfostran etc) så krävs det mycket kunskap för att kunna få rätsida på det. Jag jobbar med hundar och har jättemycket kunniga människor omkring mig (hundförare, instruktörer etc) som jag tränar med och kan be om hjälp och råd. Men det största lasset måste jag såklart dra själv, och ibland är det så tungt så att jag gråter.
Nu låter han som en mardröm, men världens snällaste kille med folk han känner och gosigaste hunden jag någonsin träffat. Men hade han hamnat hos någon som inte kan "ta" den typen av hund så hade han varit en samhällsfara.

En bra malle är däremot, enligt min mening, den ultimata brukshunden. Jag tycker de skiljer sig markant från de tre andra belgarvarianterna.

Skulle en s.k. mjukare hund då kunnat vara aussie, kelpie och tollare?

Jag har en Aussie som gärna hugger hela armen om man erbjuder lillfingret. Men han är garanterat lättare att ha att göra med än en Malle som har samma åsikt. :)

Utifrån det du har läst här om mig och om vad jag kan erbjuda hunden, skulle du då säga att en aussie skulle passa mig eller tycker du jag borde leta vidare?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 485
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 533
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar